اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

مرسی: اخوان‌المسلمون در صدد قبضه کردن قدرت نیست/از آزادی‌های فردی حمایت می‌کنم

خبرگزاری فارس: محمد مرسی نامزد اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری مصر ادعای قبضه کردن قدرت توسط اخوان المسلمون را رد کرد و آن را خلاف واقعیت دانست و گفت: در صورت پیروزی از جماعت اخوان جدا و در آن صورت رئیس جمهور تمام مردم مصر خواهم بود.

مرسی: اخوان‌المسلمون در صدد قبضه کردن قدرت نیست/از آزادی‌های فردی حمایت می‌کنم

به گزارش فارس به نقل از روزنامه المصریون، محمد مرسی، نامزد جماعت اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر با تاکید بر اینکه پارلمان مصر نباید تحت نفوذ جناح یا جریانی باشد و مستقل عمل کند، گفت: در غیر این صورت پارلمان نخواهد توانست قوانین را آزادانه و به صورت مستقل تصویب کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیم برخی در مصر از تاسیس دولتی دینی توسط فلان نامزد بیم و هراسی بیهوده و نادرست است، گفت: چون دولت دینی مصداقی در آیین اسلام ندارد و آنچه هم اکنون مد نظر است، تشکیل دولتی مدرن برپایه موسسات و نهادهای دولتی و جامعه مدنی است.

مرسی در ادامه توضیح داد که تشکیل دولت موسسات و نهادهای مدنی که از جمله خواسته‌های وی بر شکل‌گیری در مصر است، می‌تواند آزادی و شهروندی را تضمین کند و این اجازه را به رئیس جمهوری نمی‌دهد که بر قوانین و قانونگذاری در کشور تسلط یابد که از جمله اختیارات پارلمان مصر است.

نامزد جاعت اخوان المسلمون افزود: در صورت پیروزی در انتخابات از جماعت اخوان المسلمون جدا خواهد شد و به این ترتیب نه رئیس جماعت بلکه رئیس و رهبر تمام مردم مصر خواهم شد و رسیدگی به امور آنها را در راس توجهاتم قرار خواهم داد.

مرسی درباره دولت آینده گفت که دولت آینده مصر باید نماینده اکثریت پارلمان باشد و این امری طبیعی است تا به این ترتیب میان قدرت اجرایی و قدرت قانونگذاری هماهنگی و سازگاری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی در مصر اینگونه شایع کرده‌اند که اخوان المسلمون درصدد تسلط و حاکمیت بر همه امور و به دست گرفتن تمام قدرت است، گفت: این سخنان خلاف واقعیت است، چون جماعت از سیستم سازمانی تبعیت می‌کند و از این حیث خواستار پایان دادن به ترویج این شایعات و گام برداشتن در راه منافع ملی و عالی مصر شد.

مرسی تاکید کرد که از آزادی‌های فردی تا حدی‌که با عرف‌ها و قوانین جامعه در تعارض قرار نگیرد، حمایت خواهد کرد.

محمد مرسی رئیس حزب آزادی و عدالت، نماینده پارلمان الشعب و از رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمون است که در سال 2000 نیز وارد پارلمان مصر شده بود.

محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت خیرت شاطر جایگزین وی شد.

وی متولد 5 آگوست 1951 در روستای العدوه در استان الشرقیه مصر است. محمد مرسی در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد و دارای سه برادر و دو خواهر است و هم اکنون متاهل دارای پنج فرزند و 3 نواده است.

محمد مرسی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و دارای مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست که پس از فراغت از التحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد.

وی به عنوان یکی از اعضای کمیته مقاومت در برابر صهیونیسم در استان الشرقیه و همچنین عضو کنفرانس بین المللی احزاب و نیروهای سیاسی و سندیکای کارگری انتخاب شد. محمد مرسی همچنین بنیانگذار کمیته مصری مقاومت در برابر طرح صهیونیسم هم می‌باشد.

مرسی از سال 1992 در دایره سیاسی جماعت اخوان المسلمون مشغول به فعالیت شد و در سال 1995 و همچنین سال 2000 کاندیدای انتخابات پارلمان الشعب شد که در سال 2000 موفق به راه‌یابی به پارلمان الشعب مصر شد و سمت سخنگوی جماعت اخوان المسلمون در پارلمان مصر را برعهده گرفت. 

وی در سال 2004 "جبهه ملی تغییر" را به همراه عزیز صدقی تاسیس کرد و در 30 آوریل 2011 جماعت اخوان المسلمون وی را به عنوان رئیس حزب تازه تاسیس آزادی و عدالت انتخاب کرد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول