اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

خالد المحلاوی: معاهده‌های بین‌المللی در وهله اول باید به همه پرسی مردم برسد

خبرگزاری فارس: خالد علی المحلاوی، نامزد چپگرای انتخابات ریاست جمهوری مصر با انتقاد از سیاست خارجی مصر گفت: نباید هیچ معاهده یا توافقنامه بین المللی جدیدی منعقد کرد، مگر آنکه در آن رضایت مردم مصر وجود داشته باشد.

خالد المحلاوی: معاهده‌های بین‌المللی در وهله اول باید به همه پرسی مردم برسد

به گزارش فارس، "خالد علی عمر علی المحلاوی" معروف به خالد علی عنوان کاندیدای مستقل چپگرا که از سوی 32 نماینده دو پارلمان الشعب و شورا مصر مورد تایید قرار گرفته بود، 20 فروردین نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. 

خالد علی متولد 26 فوریه 1972 در استان القهلیه، وکیل و عضو حزب کمونیست و جبهه سوسیالیست مصر است.

در سال 1994 از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شد تا در سال 1996 به عنوان یک مدافع و فعال حقوق بشر در مصر مطرح شود و به حمایت از اوضاع کارگران بپردازد.

در سال 2001 در تشکیل کمیته هماهنگی حقوق و آزادی‌ها سندیکایی و کارگری شرکت کرد و در سال 2008 به همراه چند فعال مصری دیگر جبهه دفاع از تظاهرات‌کنندگان مصری را با هدف حمایت از انتفاضه منطقه المحله و اعتصاب 6 آوریل تاسیس کرد.

در سال 2009 مرکز حقوق اقتصادی و اجتماعی مصر را دایر کرد و مدیریت و اداره آن را برعهده گرفت. در سال 2010 اولین حکم قضایی به زندان رفتن یکی از سرمایه‌داران مصری را به اتهام عدم ادای حقوق کارگران و عدم ادای این حقوق از دادگاه جنایی مصر به دست آورد.

خالد در طول مدت فعالیت خود فعالیت‌های بسیاری علیه فساد اقتصادی حاکم بر کشور انجام داد و سه لایحه قانونی به نمایندگان پارلمان ارائه داد که عدم سکوت و سازش در برابر فساد رژیم مبارک و آزادی سندیکاهای کارگری و افزایش حقوق و دستمزدها را دربرمی‌گرفت.

وی در سال 2011 برنده جایزه "برترین مبارز علیه فساد حاکم بر مصر" را دریافت کرد که جنبش مصری‌ها علیه فساد آن را به وی اعطا کرد.

آنچه در زیر می‌آید نگاهی به برنامه‌های وی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر و احراز پست ریاست جمهوری این کشور است.

 

دیدگاه‌های فردی

 

- از ملت مصر می‌خواهم با دقت رئیس جمهوری آینده خود را انتخاب کنند

- مصر با سه چالش بزرگ مواجه است: فقر و جهل و فساد که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری مصر با آنها مبارزه خواهم کرد

- لزوم وجود شفافیت در بودجه دولت امری که تاکنون در بودجه‌های مصر از جمله بودجه 2013- 2012 نیز مشاهده می‌شود

- ملت مصر درک درستی از تظاهرات و راهپیمایی و بیان نظرات دیدگاه و مواضع خود دارند، با این حال این بیان دیدگاه‌ها و نظرات را باید با مراعات ارزش‌هایی چون عدالت و بالا بردن میزان و سطح گفت‌وگوی ملی همراه کرد

- مبارک در سال‌های اول حکومت خود کارنامه قبولی از مبارزه با فساد ارائه داد، اما در سال‌های آخر حکومت خود تابع و سرسپرده محض همسر و پسرش جمال بود

- انقلاب 25 ژانویه هنوز به کامل نشده و با ترفندها و توطئه‌های بسیاری مواجه است

- اولین کسی بودم که ایده رئیس جمهور توافقی را بین ابو الفتوح و حمدین صباحی و ایمن نور ارائه دادم

- انقلاب مصر هم اکنون با خطر تقسیم جوانانش به گروه‌ها و ائتلاف‌های مختلف و متعدد مواجه است

- دیدگاه‌های سوسیالیستی و چپگرایانه را می‌پسندم

 

سیاست داخلی

 

- توجه به مناطق روستایی از جمله کشاورزان

- فراهم کردن شرایط معیشتی بهتر و ارائه خدمات اجتماعی بهتر به شهروندان

- هر خانوار مصری حق دارد، از مسکن شخصی بهره‌مند باشد و در این راه باید هر قدم با برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد

- برای رشد و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی مصر ایده کمک گرفتن از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی را می‌پسندم

- باید اموال به سرقت رفته و قاچاق شده را هرچه سریع‌تر به کشور بازگرداند

- باید با فرار یا خروج سرمایه‌داران از کشور مقابله کرد

- سیاست رهایی و خلاصی از تمام بازماندگان رژیم سابق را در وزارت داخلی را دنبال نمی‌کنم و با هرکس با توجه به شرایط و وضعیتش برخورد خواهم کرد

- در انتخاب استانداران نهایت دقت را به کار خواهم برد تا سیستم دیکتاتوری در استان‌ها دوباره پیاده نشود

- نیروی پلیس و مردم باید با یکدیگر تعامل و ارتباط داشته باشند و این بخش مهمی از برنامه مرا به خود اختصاص می‌دهد

- سندیکاهای مستقل یکی از اهرم‌های بررسی دیدگاه‌ها و افکار عمومی و مقایسه آنها با هم است و باید این سندیکاها رابطه و تعاملی عمیق داشت

- نقش ارتش حمایت از مردم مصر و نه حکومت بر کشور حتی در دوره انتقالی است و بر این اساس باید از نزاع‌ها و درگیری‌های سیاسی به دور باشد

- ارتش مصر بخشی از ملت مصر به شمار می‌آید و حوادث العباسیه ثابت می‌کند که نباید اجازه به هیچ عنوان رویارویی با درگیری‌ میان مردم و ارتش روی دهد

- با ایده طبقه و جایگاه اجتماعی در اعطای پست‌های دولتی و مدیریتی در دولت مخالف هستم

- نهادها و موسسات وابسته به ریاست جمهوری نقش و عامل کمکی را بازی می‌کنند و به هیچ وجه نباید نقش ریاستی یا مدیریتی در جامعه داشته باشند

- فرهنگ جای مهمی را در مصر اشغال می‌کند و اهمیت آن به اندازه بهداشت و آموزش است و دولت باید حامی هنرمندان باشد

 

آموزش

 

- ایده تاسیس سه دانشگاه در سینا و سیوه و اسوان را پیاده خواهم کرد

- از ایده اعزام هیئت‌های آموزشی و علمی به خارج حمایت خواهم کرد

- باید دست‌مزد شاغلان در سیستم آموزشی را با توجه به شرایط حاکم بر هر منطقه افزایش داد و در این میان شاغلان در مناطق محروم باید از امتیازات ویژه‌ای برخوردار باشند

- تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی و توجه به شرایط حاکم بر هر منطقه

- تامل دقیق هنگام تجدید نظر در دروش تخصصی و توجه به شرایط حاکم بر جامعه و کشور

- لزوم تعامل و ارتباط با دانشگاه‌های مختلف در دنیا

- لزوم حمایت از آزادی‌های دانشجویی و ممانعت از بازگشت نیروهای امنیتی به دانشگاهها به هر عنوان

- بزوم توجه به آموزش‌های الازهر و دانشگاه الازهر و گسترش آن به تمام نقاط کشور و مناطق دور افتاده

- افزایش 5 درصدی بودجه آموزش

- لزوم تعامل دو بخش آموزش و بهداشت

- ضرورت بازنگری در فعالیت مراکز آموزشی علمی بین المللی در مصر

- توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای که تاکنون به آن توجه لازم بذل نشده است

- توجه به برنامه‌ریزی دقیق برای آموزش فنی و حرفه‌ای و مرتبط کردن آن بازار کار و آموزش نیروهایی که برآورده کننده نیازهای بازار کار باشند

 

سیاست خارجی

 

- لزوم بازنگری فراگیر و جامع در سیاست

- وضع سیاست خارجی که جایگاه واقعی و حقیقی مصر را به آن بازگرداند

- باید به دنیا و جامعه بین المللی از جمله آمریکا و اروپا و اسرائیل خوش آمد بگویی و از آن استقبال

- لزوم بازگردان اعتبار و جایگاه اصلی آفریقا به آن

- در قبال معاهدات و توافقنامه‌های بین المللی با توجه به تاریخ با شکوه مصر و جایگاه آن در عرصه بین المللی به سه اصل اساسی توجه داشت و این اصول را حتی در قبال اسرائیل به اجرا گذاشت: یک، نباید هیچ معاهده یا توافقنامه بین المللی جدیدی منعقد کرد، مگر آنکه در آن رضایت مردم مصر وجود داشته باشد، به همین منظور قصد دارم، سیاست خارجی را تدوین کنم که بر پایه انجام همه پرسی عمومی پیش از امضای هر پیمان و معاهده‌ای استوار باشد و بالطبع در اینجا مد نظر معاهدات مهم و استراتژیک است.

دو، مصری که اقدام به انقلاب شکوهمندی چون انقلاب 25 ژانویه کرد، بی‌تردید بزرگ‌تر از آن است که مجبور به اجرای پیمان یا معاهده‌ای شود که طرف مقابل آن را نقض می‌کند، در واقع در اینجا باید بر اصل احترام مقابل همه طرف‌ها یا دو طرف امضا کننده معاهدات تاکید ویژه کرد، حال طرف مقابل چه اسرائیل باشد چه طرف دیگر فرقی نمی‌کند.

سه، شایسته کشوری چون مصر انقلابی نیست که بخشی از یک معاهده را اجرا یا بخشی را اجرا نکند یا بندی محرمانه و سری را در معاهده‌ای جای دهد.

- در قبال تجاوزهای اسرائیل به اراضی اشغالی فلسطینی به نظر من با توجه و تکیه بر دیدگاه‌های دیپلمات‌های کارکشته مصری باید بر پنج نکته توجه داشت:

یک، پایان دادن به اختلافات و شکاف‌های فلسطینیان و تحقق آشتی ملی واقعی میان گردان‌ها و گروه‌های مختلف و در این میان مصر جایگاه بسیار مهمی جهت تحقق این آشتی ملی دارد.

دو، تلاش برای از بین بردن اختلاف‌های عربی و متحد کردن جهان عربی جهت حمایت گسترده از حق و حقوق فلسطینیان، به عبارت دیگر سیاست خارجی در بعد عربی تدوین خواهم کرد که بر بازگرداندن حق و حقوق فلسطینیان و نه چشم پوشی از آنان استوار باشد.

سه، تشدید و افزایش فعالیت‌های بین المللی برای بازگردندن قضیه فلسطینی به جایگاه اصلی آن به ویژه در سازمان‌ها و نهادهای بین المللی مهمی چون سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه آفریقا و جنبش عدم تعهد و دیگر سازمان‌ها و نهادهای بین المللی تا فشارهای خود را بر طرف اسرائیلی تشدید کنند.

چهار، تعریف مجدد و بازنگری در نقش و جایگاه مصر در قضیه فلسطینی، به اعتقاد من شایسته نیست که مصر پس از انقلاب بزرگ 25 ژانویه فاصله خود با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به یک اندازه حفظ کند.

پنج، چهار مورد فوق الذکر که از آن یاد شد، موجب شکل گیری بند پنجم سیاست خارجی مصر در قبال اسرائیل خواهد شد که در ایجاد تغییر در رفتارها و سیاست جانبدارانه آمریکا از اسرائیل و جذب طرف‌های بین المللی دیگر و در راس آنها اتحادیه اروپا به ادای نقش مناسب با جایگاه و موقعیت بین المللی‌شان در قبال تجاوزها و تعدی‌ها اسرائیل نمود پیدا می‌کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول