اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره جنگلبانی و امور آب استان قارص ترکیه:

تعداد دام‌ها بیش از ظرفیت بورالان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره جنگلبانی و امور آب استان قارص ترکیه گفت: تعداد دام‌های موجود در مراتع منطقه بورالان بیش از ظرفیت طبیعی این منطقه است.

تعداد دام‌ها بیش از ظرفیت بورالان است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مراد دوغان‌آی در بازدید از منطقه بورالان ماکو اظهار داشت: مازاد این دام‌ها یکی از عوامل فرسایش خاک و از بین رفتن مراتع در منطقه بورالان است و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: این مشکلات در صورت مدیریت اصولی می‌تواند حل شود.

دوغان‌آی اضافه کرد: اجرای طرح مشترک بین ایران و ترکیه برای جلوگیری از افزایش شن‌های روان و فرسایش خاک در منطقه بورالان ماکو ضروری است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تنها با همکاری دو کشور می‌توان مشکل پدیده شن‌های روان را با اجرای طرح‌های پیشگیرانه در این منطقه حل کرد.

به گفته مدیرکل جنگلبانی استان قارص ترکیه منطقه بورالان یکی از نقاط اکولوژیکی منطقه است که تاکنون در دامنه‌های آرارات در خاک ترکیه طرح‌های پیشگیرانه مهمی در ارتباط با جلوگیری از فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان انجام شده و این بازدیدها زمینه اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را در دامنه‌های آرارات فراهم کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی هم گفت: در این بازدید هفت نفر از کارشناسان جنگلبانی و امور آب کشور ترکیه از اقدامات و طرح‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان که در منطقه بورالان شهرستان ماکو انجام داده شده است، بازدید کردند.

علی پیرمرادی اظهار داشت: وسعت منطقه بورالان ماکو بیش از 68 هزار هکتار است.

منطقه بورالان در شمال آذربایجان‌غربی و شهرستان ماکو در دامنه قله آرارات کوچک و هم مرز با کشور ترکیه قرار گرفته است.

نمایندگان استان‌های مرزی کشور ترکیه ظهر امروز به منظور بررسی طرح‌های آبخیزداری مناطق مرزی وارد استان آذربایجان‌غربی شدند.

هیئت کارشناسی در قالب مسئولان حوزه‌های مرتبط استان‌های حکاری، آغری، قارص، وان و ارزروم برای بازدید از طرح‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی و همچنین تبادل اطلاعات در زمینه منطقه مرزی بورالان شهرستان ماکو روز گذشته وارد استان شده‌اند.

تبادل اطلاعات در زمینه آخرین پیشرفت‌های فنی و علمی طرح مبارزه با شن‌زایی در بورالان ماکو و همکاری‌های بین دو کشور در این زمینه هدف اصلی این سفر است.

بازدید از طرح‌های آبخیزداری شهرستان ارومیه از دیگر برنامه‌های این هیئت‌ کارشناسی است.

هیئت ترکیه‌ای به مدت سه روز از طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری، جنگل‌ها و مراتع استان بازدید می‌کنند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول