اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد

لزوم ممنوع کردن سزارین اختیاری در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بر لزوم ممنوع کردن سزارین اختیاری در کشور تأکید کرد.

لزوم ممنوع کردن سزارین اختیاری در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رضا صفی‌آریان پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نخستین کنگره ملی زایمان ایمن در همدان، با بیان اینکه افزایش آمار سزارین در کشور هشداردهنده است، اظهار کرد: آمار ایران در بحث سزارین در منطقه و دنیا قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه در دنیا آمار انجام سزارین 10 درصد است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما حدود 50 درصد از زایمان‌ها، به شیوه سزارین انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته اگر زایمانی به سزارین منجر شود، به منزله شکست کادر درمانی و ناشی از کم‌کاری این کادر محسوب می‌شود، عنوان کرد: یکی از علل گرایش به سمت زایمان سزارین ترس از درد زایمان طبیعی برای زنان است.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج در کشور بالا رفته و زنان نیز در سن بالاتری باردار می‌شوند، که بر این اساس نیز به سمت زایمان سزارین سوق داده می‌شوند.

صفی‌آریان کم حوصلگی تیم و کادر درمانی بیمارستان‌ها را از دیگر عوامل افزایش آمار سزارین در جامعه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه زایمان طبیعی به چند ساعت زمان نیاز دارد در برخی موارد کادر درمانی بیمار را به سمت انجام سزارین تشویق می‌کنند.

وی به بالا بودن تعرفه انجام زایمان سزارین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تعرفه این نوع زایمان باعث افزایش درآمد بیمارستان‌ها نیز می‌شود که بر این اساس کادر بیمارستان‌ها را به انجام آن متمایل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه عوارض سزارین هفت برابر انجام زایمان طبیعی است، گفت: بروز بیماری‌هایی چون دیابت در افرادی که به شیوه سزارین متولد شده‌اند بیشتر است.

وی با تأکید بر لزوم اجماع راهکارهای گرایش به سمت زایمان ایمن، عنوان کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی باید به صورت مستمر باشد تا آژیر خطر این نوع زایمان را در سراسر کشور به صدا درآورد.

صفی‌آریان با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و توان رسانه‌ای در ارتباط با فرهنگ‌سازی زایمان ایمن در جامعه، ابراز داشت: در این راستا باید در مدارس دبیرستان‌های دخترانه نیز برنامه‌ریزی کرد و از توان حوزه‌های علمیه و روحانیت نیز بهره جست.

وی با بیان اینکه برای کاهش آمار سزارین باید تعرفه این زایمان را بالا ببریم، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها زایمان اختیاری به شیوه سزارین ممنوع است که با این وصف نیز ما باید به سمت ممنوع کردن سزارین اختیاری در کشور گام برداریم.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول