اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیته راهبردی نهمین کنگره مهندسی عمران:

ضوابط زیست‌محیطی در توسعه عمرانی در نظر گرفته شود

خبرگزاری فارس: عضو کمیته راهبردی نهمین کنگره مهندسی عمران گفت: لازم است در توسعه عمرانی ضوابط زیست‌محیطی در نظر گرفته شود چرا که عدم توجه به این موضوع و در نظر نگرفتن مدیریت منابع طبیعی، جهان را بیش از پیش مستعد وقوع حوادث مختلف می‌کند.

ضوابط زیست‌محیطی در توسعه عمرانی در نظر گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور شیشه‌فروش ظهر امروز در نهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران که صبح امروز در تالار شیخ بهایی برگزار شد، اظهار داشت: در قرن بیستم جهان با تغییرات شگرفی رو به رو شد به گونه‌ای که جمعیت جهان دو برابر، مصرف غلات و آب سه برابر و انرژی‌های فسیلی چهار برابر شد.

وی افزود: پس از انقلاب صنعتی و تخریب‌های زیست‌محیطی در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای با توسعه‌های بی‌ضابطه‌ای مواجه شدیم که اثرات آن به شکل تخریب جنگل‌ها، افت منابع زیرزمینی، گرمایش جهانی، باران اسیدی ظاهر شد.

عضو کمیته راهبردی نهمین کنگره مهندسی عمران با بیان اینکه لازم است توجه به مسائل زیست‌محیطی به عرصه‌های عمران و سازندگی وارد شود، تصریح کرد: در صورت عدم توجه به این موضوع سرزمین‌های جهان مستعد وقوع حوادث مختلف می‌شود که سیلاب‌های سال‌های اخیر در پاکستان، گرمای بی‌سابقه کشورهای چین و روسیه و خشک‌سالی مناطق مختلف خاورمیانه نشانه‌ای از بی‌توجهی به این مسئله و دخالت‌های بشر در محیط طبیعی است.

وی با اشاره به انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای صنعتی بیان داشت: حوادث متعدد ناشی از استفاده نامناسب از منابع طبیعی سدی در برابر توسعه پایدار است و این موضوع سبب شده جامعه جهانی کنوانسیون‌های متعددی مانند کنوانسیون تغییر آب و هوا در کیوتو و کپنهاک را در دستور کار خود قرار دهد تا با خرد جمعی برای نجات زمین اقدام کنند.

شیشه‌فروش تاکید کرد: زمانی می‌توانیم پروژه‌های بزرگ را به نتیجه برسانیم که توجه به توسعه پایدار را فراموش نکنیم و به همین سبب لازم است در فرآیند توسعه پایدار به بخش‌های اجتماعی، و محیط زیستی توجه می‌شود.

*‌آمایش سرزمین ابزار موثری در توسعه پایدار است

وی با اشاره به اینکه امروزه ‌آمایش سرزمین ابزار موثری در توسعه پایدار است، گفت: مطابق این برنامه، شناسایی منابع اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی، ارزیابی توان اکولوژیکی سرزمین و برآورد نیازهای اقتصادی - اجتماعی و سامان‌دهی کاربری باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان ادامه داد: برای جلوگیری از اتمام منابع طبیعی لازم است برای آمایش سرزمین در کشور برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شود چرا که توسعه کشور در گرو آن است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت و بهره‌برداری بیش از حد منابع جهانی تاکید کرد: آلودگی هوا و کمبود آب دو چالش عمده در فراسوی توسعه جهانی است که ناشی از این دو موضوع است.  

شیشه‌فروش اضافه کرد: در کنوانسیون‌های جهانی این موضوع مطرح شد که لازم است تا سال 2012، با برنامه‌های موثر 30 درصد از انتشار گازهای‌ گلخانه‌ای کاسته شود و کشور ایران نیز متعهدانه در این زمینه گام بردارد.

شیشه‌فروش تاکید کرد: در همین ارتباط برنامه پنجم توسعه در کنار برنامه‌های چشم‌انداز کشور شکل گرفت و دستگاه اجرایی پیش از اجرای طرح‌های بزرگ ملزم به مطالعات زیست‌محیطی و تعیین منابع طبیعی هستند.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول