اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نفت:

ائمه جمعه از عسلویه بازدید کنند/ قیمت گازوییل باید افزایش پیدا کند

خبرگزاری فارس: وزیر نفت ضمن پیشنهاد بازدید ائمه جمعه از مناطق پارس جنوبی و عسلویه گفت: برای جلوگیری از قاچاق، قیمت گازوییل باید افزایش پیدا کند.

ائمه جمعه از عسلویه بازدید کنند/ قیمت گازوییل باید افزایش پیدا کند

به گزارش خبرنگار فارس از شهرستان محمودآباد، رستم قاسمی ظهر امروز در گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه 19 استان کشور در مجتمع نفت این شهر بیان داشت: جایگاه ایران در زمینه‌های مختلف در دنیا کلیدی و منحصر به فرد است.

وی تصریح کرد: در دولت‌های گذشته کارهای بزرگ و خوبی صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به مهار آب‌ها و ارتقای جایگاه کیفی حمل و نقل اشاره کرد.

رستمی افزود: در دولت‌های نهم و دهم نیز پروژه‌های اساسی و بزرگی در دستور کار قرار گرفت که بنده در زمانی که در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بودم این کارها را از نزدیک مشاهده می‌کردم.

وی آبرسانی به استان‌های خشک و کم آب، به دست آوردن جایگاه مناسب در زیرساخت‌های معدنی همچون فولاد، تولید سیمان و چند کار بزرگ دیگر را از جمله اقدامات مهم و اساسی دولت دانست.

* انتقال آب دریای خزر کار بزرگی است

وزیر نفت با اشاره به کار انتقال آب دریای خزر به استان‌های کم آب کشور همچون سمنان، یزد، قم  و کرمان را جز مگا پروژه‌های دنیا برشمرد و افزود: با اجرای این پروژه مشکل کم آبی فلات مرکزی ایران رفع خواهد شد.

رستمی سند چشم‌انداز نظام که از سوی مقام معظم رهبری دستور شده را به عنوان یک شاخص و مبنای حرکت برای کشور دانست و گفت: در این سند همه کارها بر اساس اعداد و ارقام طرح‌ریزی شده و ما باید در افق 1404 از 25 کشور دنیا عبور کنیم و به قدرت اول منطقه تبدیل شویم.

وی با بیان اینکه باید در این راستا گام‌های بلند برداریم، خاطرنشان کرد: کارهای خوبی نیز صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به پروژه بزرگ مسکن مهر که هیچ کس تصور نمی‌کرد با این سرعت و حجم و فراوانی در سطح کشور انجام شود، اشاره کرد.

* ایران بیش از 150 سال نفت دارد

نماینده کشورمان در سازمان اوپک، نفت و گاز و تمام فرآورده‌های انرژی هیدروکربنیک را یک مزیت برای کشور عنوان کرد و افزود: ایران هم اکنون 600 میلیارد بشکه ذخیره ثابت نفت و 35 هزار میلیارد تی سی اف گاز را داراست و با تولید 4 میلیون بشکه نفت با این تکنولوژی ایران اسلامی بیش از 150 سال نفت خواهد داشت.

قاسمی بیان داشت: در شرایط فعلی کشور، نه تنها از تحریم‌های دشمنان نگران نیستیم، بلکه این تهدیدها را فرصت بسیار مناسبی برای توسعه کشور می‌دانیم و به اعتقاد دلسوزان نظام این یک موهبت از سوی خداوند بوده است.

وی اضافه کرد‌: به رغم تهدیدهای فراوان دشمنان، هیچ نگرانی برای توسعه صنعت نفت کشور وجود ندارد و با بهره‌مندی از توان و تخصص دانشمندان جوان کشور، روز به روز به سمت بی‌نیازی در این صنعت پیش می‌رویم.

وزیر نفت با بیان اینکه دشمنان در برنامه‌ریزی خود برای تحریم ایران، در قدم اول جلوگیری از فروش نفت ایران را هدف قرار دادند، ابراز داشت: مرغوبیت نفت ایران همواره مانع از تحقق این هدف دشمنان می‌شود و اهمیت ایران در بازارهای جهانی بی‌بدیل است.

* بابت فروش نفت نگران نیستیم

قاسمی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان مشتری دائمی نفت ایران هستند و با توجه به روش‌های جدید فروش و عرضه نفت در بازارهای جهانی، از بابت فروش نفت خود نگران نیستیم.

این مسئول با بیان اینکه برای همه نیازمندی‌های صنعت نفت برنامه‌ریزی شده، تصریح کرد: هیچ کشوری باور نمی‌کند که صنعت نفت ایران با اینکه از هیچ کشور خارجی بهره نمی‌برد با سرعت در حال پیشرفت و توسعه است.

وزیر نفت عنوان کرد: پایلوت و نمونه‌سازی مهم‌ترین کالاهای بالادستی نفت که مهم‌ترین کالای این صنعت محسوب می‌شود همچون حفاری و درون چاهی شروع شده و محصول در بسیاری از موارد به دست ما رسیده است.

قاسمی ابراز داشت: یکی دیگر از برنامه‌های دشمنان برای تحریم ایران، قطع روابط بانک‌های ایران با بانک‌های دیگر کشورها است، اما با ایجاد شرایط جدید، دغدغه‌ای برای جابه‌جایی پول‌های حاصل از فروش نفت نداریم و دنیا می‌داند که ما ایرانی‌ها روش‌های تامین پول را به خوبی بلد هستیم.

* سهم کم ایران در میادین مشترک نفتی

وی یکی از مشکلات صنعت نفت ایران را کم توجهی به میادین مشترک نفتی دانست و افزود: برداشت نفت ایران در 29 میدان مشترک بسیار کمتر از شرکای نفتی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب، از تضییع حق ایران جلوگیری کنیم.

قاسمی ادامه داد: با حمایت‌های خوب از سوی ریاست جمهور و رهنمودهای عالمانه رهبر فرزانه انقلاب برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و ما اکنون هر دو هفته یک قرارداد میدان مشترک انعقاد می‌کنیم که امیدواریم تا پایان سال تمام میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شوند.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات گروه 5+1 در استانبول بیان داشت: این مذاکره فضای دنیا را تغییر داد ولی باید حواسمان را جمع کنیم که توقعات جامعه که امروز حربه اصلی دشمن است منجر به شرطی کردن بازار، تجارت و تولید داخلی نشود تا مجبور شویم با فشار افکار عمومی جامعه مذاکرات بغداد را بر اساس میل آنها انجام دهیم.

قاسمی قانون هدفمندی یارانه‌ها را از عوامل موثر در صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی دانست و افزود: با توجه به اینکه قبل از اجرای این قانون، 75 میلیون لیتر بنزین مصرف ما بود که با اجرایی شدن آن به 60 میلیون لیتر کاهش یافت، در صورتی که اگر این قانون را اجرا نمی‌کردیم امروز مصرف ما 125 میلیون لیتر بود و مجبور به وارد کردن 60 میلیون لیتر بنزین از خارج بودیم.

* صادرات 10 میلیارد دلاری پس از هدفمندسازی

قاسمی ابراز داشت: با اجرای این قانون نه تنها از وارد کردن بنزین جلوگیری کردیم، بلکه توانستیم بیش از 10 میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی را نیز صادر کنیم در حالی که ما در گذشته هیچ فرآورده نفتی را صادر نمی‌کردیم.

وزیر نفت قیمت پایین گازوئیل را از عوامل اصلی قاچاق این محصول دانست و گفت: سالانه بیش از سه میلیارد لیتر گازوئیل از کشور به طور قاچاق خارج می‌شود که برای جلوگیری از این هدر رفت، مجبور به افزایش قیمت آن هستیم.

وزیر نفت در پایان پیشنهادی مبنی بر بازدید ائمه جمعه سراسر کشور از منطقه عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی مطرح کرد که با استقبال حاضرین روبرو شد.

قاسمی اذعان داشت: در شرایط سخت کنونی که دشمنان، نظام ما را هدف گرفته‌اند همگان باید دور محور و ستون انقلاب یعنی ولایت‌فقیه و رهبر عزیزمان بدون چون و چرا باشیم و همه دولتمردان و عموم جامعه باید با این نگاه روز به روز با قدرت به پیش برویم.

انتهای پیام/ن10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول