اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر ارشاد خبر داد

افزایش دو برابری خانه‌های دیجیتال / اتمام پروژه‌های فرهنگی تا پایان دولت دهم

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 10 پروژه بزرگ فرهنگی در کشور تا پایان دولت دهم بهره‌برداری می‌شود.

افزایش دو برابری خانه‌های دیجیتال / اتمام پروژه‌های فرهنگی تا پایان دولت دهم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، سید محمد حسینی ظهر امروز در دومین روز از گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه 19 استان کشور با ابراز خرسندی از حضور در این گردهمایی ابراز داشت: تحقق شعار امسال و فرهنگ‌سازی از سوی ائمه جمعه از دو منظر مورد اهمیت است اول اینکه به عنوان ائمه جمعه و نیز رئیس شورای فرهنگ عمومی هر استان و یا شهرستان خود هستند و باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: تحقق این شعار ابعاد مختلفی دارد و مجموعه‌ای از عوامل دست به دست همه دهند تا این امر مهم به عنوان رهنمود گهربار رهبر فرزانه انقلاب محقق شود.

* رهنمود امسال رهبری صرفا اقتصادی نیست

حسینی با اشاره به نقش خطیر ائمه جمعه در سراسر کشور بیان داشت: در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیج همه دستگاه‌های فرهنگی را خواستار شدیم، چرا که معتقدیم این رهنمود کاملا اقتصادی نیست بلکه همه دستگاه‌های فرهنگ نیز باید همت کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: برای تحقق هر امری جریان‌سازی فرهنگی نقش بی‌بدیلی دارد و در تحقق این امر خبرگزاری‌ها، مطبوعات و همه رسانه‌ها باید نقش‌آفرین باشند که این موضوع در جلسه‌ای که با اصحاب رسانه داشتیم مطرح شد.

* ائمه جمعه مصرف کالای داخلی را تبلیغ کنند

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه نباید صرفا به شعار بسنده کنیم، ابراز داشت: باید مبنایی به این موضوع پرداخت که از جمله آن می‌توان به تقویت تولید داخلی، ارتقای کیفیت و فرهنگ مصرف کالاهای داخلی اشاره کرد و ائمه جمعه از تریبون مهم نماز جمعه باید مصرف کالاهای داخلی را به عنوان یک ارزش تشریح کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ترویج سرمایه‌گذاری در تولید به عنوان یک ارزش و فرهنگ‌سازی کار و اهمیت آن برای نسل جوان جامعه و آسیب شناسی در این موضوع تاکید کرد.

حسینی قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری را مشکل بزرگی در ترغیب سرمایه‌گذاری در بخش تولید عنوان کرد و افزود: ما یک کشور انقلابی هستیم و از این رو دائماً در حال رویارویی و نبرد با کشورهای سلطه‌گر قرار داریم.

وی با اشاره به تبدیل تحریم بنزین از سوی کشورهای استعمارگر به فرصت را نشان از عزم راسخ پژوهشگران و متخصصان داخلی دانست و گفت: دشمن هر روز به دنبال بستن راه‌هایی است که عرصه را بر ما تنگ کند و از این رو ما نباید وابستگی اقتصادی داشته باشیم چرا که این موضوع به عنوان اهرم فشار تلقی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید علاوه بر خودکفایی به صادرات کالاهای ایرانی روی بیاوریم، تصریح کرد: صادرات به عنوان یک تبلیغ نیز برای کشور قلمداد می‌شود، زیرا هر کالایی فرهنگ به همراه خواهد داشت که از این طریق فرهنگ اسلامی ایرانی رواج می‌یابد.

* استفاده از فرهنگ و هنر برای تحقق شعار امسال

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه نهادهای فرهنگی در زمینه تحقق شعار امسال را مهم و ضروری دانست و افزود: در همه ابزارها و رشته‌ها باید با ظرافت به این موضوع پرداخته شود و اهالی فرهنگ و هنر و اربابان فکر و اندیشه باید با دقت کافی قدم‌های مناسبی در راه تحقق این امر بردارند.

این مسئول انتقال پیام از طریق هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر، کاریکاتور، عکس حتی بازی‌های رایانه‌ای را بسیار اثربخش دانست و ابراز داشت: القای فرهنگ ناب اسلامی ایرانی و ایجاد این باور که کشورمان گذشته افتخار‌آفرینی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابراز رضایت مقام معظم رهبری در دیدار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرد: درست است که در دستیابی به آرمان‌های بلند نظام مدنظر رهبری عزیز عقب هستیم ولی در دنیا خیلی در زمینه کتاب عقب نیستیم.

* رتبه دهم ایران در زمینه نشر کتاب

حسینی افزود: بر اساس آمار یونسکو ایران در سال گذشته رتبه چهاردهم در بحث عناوین و انتشار کتاب را داشته که این رتبه امسال به دهم ارتقا یافته و با این رتبه در جهان اسلام مقام اول را در دست داریم.

وی خاطرنشان کرد‌: در بین کشورهای اسلامی 39 درصد عناوین کتاب‌ها متعلق به ایران است و حدود 69 هزار عنوان کتاب در سال منتشر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه بررسی شود چرا در کنار همه نمایشگاه‌های برپا شده، نمایشگاه کتاب از استقبال چشمگیرتری برخوردار است، ابراز داشت: برای اینکه کتاب و کتابخوانی را در کشور بیش از پیش گسترش دهیم بحث نمایشگاه‌های کتاب و هفته‌های کتاب و دایر کردن کتابخانه‌ها و ساخت سریع آن در دستور کار قرار دارد.

* کاهش 25 درصدی واردات کتاب

حسینی با بیان اینکه در بخش فرهنگی و کتاب نیز واردات زیادی داشتیم، ابراز داشت‌: از 50 درصد واردات کتاب‌های ترجمه‌ای در گذشته اکنون به 25 درصد رسیده‌ایم که رشد بسیار مناسبی بوده است.

وی تولید بازی‌های رایانه‌ای خوب و پرجاذبه درباره عملیات‌های غرورآفرین جنگ و شخصیت‌ها و قهرمانان بزرگ را از برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امید ما در شهرستان‌ها بیش از تهران و کلان شهرها است، افزود: افراد مومن و متعهد در شهرهای کوچک و استان‌های مختلف از جمله مازندران امیدهای ما در فرهنگ‌سازی هستند و 10 مورد حضور بنده در مازندران در مناسبت‌هایی همچون گرامیداشت مفسر شهیر نهج البلاغه مرحوم دشتی محمودآبادی و روز خبرنگار موید این موضوع است.

حسینی با اشاره به 13 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور ابراز داشت‌: تربیت نیروهای متدین و توجه به دانشجویان باید در این کانون‌ها مدنظر باشد.

 

* افزایش دو برابری خانه‌های دیجیتال در کشور

وی تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل شورای فضای مجازی را بسیار ارزشمند و نشان از دور اندیشی معظم له دانست و متذکر شد: در این زمینه 260 خانه فرهنگ دیجیتال ساخته شده و امیدواریم تا پایان شهریور به 500 خانه افزایش یابد و در سال‌های آینده در هر شهری یک خانه فرهنگ دیجیتال داشته باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از برنامه‌های مهم امسال را گسترش جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) عنوان کرد و اذعان داشت: امسال این جشنواره به دهه کرامت ختم نمی‌شود و به مدت پنج ماه انجام می‌گیرد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته به سمتی خواهیم رفت که همه سال فضای کشور عطرآگین به عطر رضوی شود.

* بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) افتتاح می‌شود

حسینی با اشاره به یکصدمین سفر استانی هیئت دولت به خراسان رضوی گفت: در این سفر بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) به صورت رسمی افتتاح خواهد شد و دبیرخانه فعال باید در این زمینه فعالیت داشته باشد.

* اتمام پروژه‌های بزرگ فرهنگی تا پایان دولت دهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتمام پروژه‌های ناتمام را مهم‌ترین کار امسال دولت عنوان کرد و متذکر شد: بنای دولت جمع کردن پروژه‌های عمرانی است که 800 پروژه بزرگ مدنظر است و از این تعداد 10 پروژه نیز فرهنگی است.

این مسئول در پایان با بیان اینکه برخی‌ها از هم اکنون انتخابات ریاست جمهوری را در کشور پررنگ جلوه می‌دهند، اذعان داشت: کمک کنیم مسائل سیاسی پررنگ عنوان نشود و به سمت تحقق شعار امسال گام برداریم.

انتهای پیام/ن10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول