اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راهبردهای فرهنگی سدی در برابر تهاجم فرهنگی

خبرگزاری فارس: هجوم تفکرات غربی یکی از معضلاتی است که جوامع اسلامی با آن درگیر هستند، تعریف راهبردهای کارآمد می‌تواند نگرانی‌ این حوزه را رفع و سدی در برابر تهاجم فرهنگی غرب باشد.

راهبردهای فرهنگی سدی در برابر تهاجم فرهنگی

 به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه گرایش کودکان، نوجوانان و جوانان به سوی فرهنگ غربی از طریق ابزارهای متعددی از جمله موسیقی، فیلم، سینما و نمایش سبب نگرانی مسئولان فرهنگی کشور و خانواده‌ها شده است.

از جایی که پایه‌ریزی فرهنگ اسلامی از دوران کودکی به راحتی میسر است مسئولان فرهنگی در تلاش هستند تا با تغییر ذائقه افراد جامعه در نوع نگرش به هنر به‌ویژه در کودکان و نوجوانان فرهنگ اصیل ایرانی را حفظ کنند و برای این منظور مدیریت و برنامه‌ریزی در مسیر مقابله با آثار و محصولات فرهنگی خارجی، معرفی هنرهای اصیل ایرانی از جمله موسیقی مقام و سنتی، نمایش فیلم و تئاترهای شرق‌پسند نخستین کاری است که در این زمینه انجام می‌گیرد و گرایش‌های کاذب جوانان به هنرهای غربی که با معیارهای اسلامی سازگاری ندارند را از بین می‌برد.

در حالی که هزاران شبکه تلویزیونی و شبکه مجازی علیه ارزش‌های اسلامی و ایرانی تبلیغ می‌کنند، نقش مسئولان فرهنگی کشور در مبارزه و خنثی‌سازی این تبلیغات سوء خود را بیشتر نمایان می‌کند ولی باید دید مسئولان فرهنگی کشور در این زمینه چه اقدامات شاخصی انجام داده‌اند.

* سبد شنیداری جامعه به سمت موسیقی ملی اصلاح می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در سفر خود به استان آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرگاه از دارایی خود غافل باشیم دیگران به دارایی‌های ما توجه می‌کنند.

حمید شاه آبادی با اشاره به اینکه ایران در زمینه ارزش‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف هنری غنی است، تصریح کرد: امروزه به واسطه مجوزها و چراغ سبزهایی که در زمینه موسیقی داده می‌شود موسیقی اصیل ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی سبک‌های مختلف موسیقی را قابل احترام دانست و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخورد سلبی با ارائه مجوز به انواع موسیقی را ندارد.

این مسئول با اشاره به افزایش روزافزون موسیقی مصرفی و روزمره در جامعه، این نوع موسیقی را آفت این حوزه برشمرد و افزود: موسیقی مصرفی و روزمره با حمایت غرب با توزیع از طریق شبکه‌های مجازی با افزایش فزاینده‌ای مواجه است و با توجه به اینکه این نوع موسیقی‌ها ماندگاری لازم را ندارند و نیاز گذرانی مردم به‌ویژه جوانان را تأمین می‌کند می‌توان موسیقی اصیل ایرانی را با فرهنگ‌سازی‌هایی که می‌شود جایگزین این نوع موسیقی کرد.

شاه‌آبادی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای تغییر ذائقه ایرانی‌ها به منظور آشتی با موسیقی اصیل ایرانی، گفت: حمایت، صدور مجوز و اجرای صحنه‌ای موسیقی سنتی اقدامی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده و در حال حاضر وظایف رسانه‌‌ها و هنرمندان این عرصه است که طعم شیرین موسیقی ایران را در دل مخاطبان زنده نگه دارد.

وی اعلام کرد: اصلاح سبد شنیداری جامعه به سمت موسیقی ملی نیازمند برنامه‌ریزی طولانی مدت است و در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعبیر زیرزمینی بودن موسیقی‌های غیرمجاز انتقاد کرد و ادامه داد: برخی از موسیقی‌هایی که تولید می‌شوند کیفیت فنی بالایی ندارند ولی تعبیر زیرزمینی بودن آثار موسیقی که از مجرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌گذرند برای این آثار مناسب نیست.

شاه‌آبادی با اشاره به غفلت‌های فرهنگی که در کشور رخ می‌دهد، اظهار داشت: این غفلت‌ها سبب می‌شود در برخی از موارد، موسیقی که با معیارهای ایرانی و اسلامی هم‌خوانی ندارد وارد فضای کشور شود.

وی با اشاره به برنامه‌های ستاد صیانت از محصولات فرهنگی کشور، ابراز داشت: ستاد صیانت از محصولات فرهنگی کشور هولوگرام ملی را در دست طراحی دارد و بر این اساس آنچه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گیرد دارای این برچسب بوده و از سوی ما مورد حمایت خاص قرار می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به مزیت طراحی و نصب این برچسب بر روی محصولات فرهنگی کشور، اعلام کرد: با وجود این برچسب مسئولان انتظامی می‌توانند به محض ورود به مراکز عرضه محصولات فرهنگی از قانونی بودن فروش هر بسته هنری مطلع شوند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های حوزه نمایش کشور در مبارزه با تهاجم فرهنگی بیگانگان، گفت: مطابق شورای عالی فرهنگی به متن‌های نمایش مجوز صادر می‌شود و در حین اجرای نمایش نیز کارشناسان این حوزه نمایش را مورد بررسی قرار می‌دهند.

شاه‌آبادی با اشاره به ساماندهی هنرمندان عرصه نمایش، اظهار داشت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نحوه نظارت بر تئاترهای آزاد را در سال 91 ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان این عرصه هنجارها را می‌شناسند، افزود: تولیدات هنرمندان کشور متناسب با فرهنگ بومی است و اگر شاهد برخی تمایزها در این زمینه هستیم توسط کارشناسان رصد و تذکرات لازم داده می‌شود.

وی با تاکید بر هم‌سویی تئاتر با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر شاهدیم در برخی از موارد تعداد بازیگران یک نمایش یا تئاتر بیشتر از تعداد مخاطبان آن است که این امر عام پسند نبودن نمایش‌ها را می‌رساند.

*هنرهای نمایشی کلیشه‌ای شده‌اند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در این زمینه می‌گوید: مردم با تئاتر مأنوس نیستند و این مشکل مختص استان آذربایجان‌غربی نبوده و در کل کشور فراگیر است.

محمد باقر کریمی با بیان اینکه امروزه هنرهای نمایشی محتوایی بودن خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: مأنوس نبودن مردم با تئاتر ناشی از این است که تولیدات ما با ذائقه مردم متناسب نبوده و کار کلیشه‌ای انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امروزه مردم در هنرهای نمایشی فقط به جنبه سرگرمی آن نگاه نمی‌کنند، افزود: کارهای نمایشی که امروزه تولید می‌شود به درد خود هنرمندان می‌خورد نه به درد مردم و این آفتی است که این حوزه درگیر آن شده است.

این مسئول افزود: برای آشتی مردم با تئاتر، اجرای خیابانی را در برنامه کاری خود داریم چرا که اگر آثار درخور و قابلی تولید کنیم می‌توانیم از طریق آنها با آثار بی‌محتوایی که توسط غربی‌ها تولید می‌شود و با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد، مبارزه کنیم.

کریمی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از نظر ظرفیت و توان هنری دارای مزیت‌های فراوانی است، گفت: توجه به این مزیت‌ها می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات ما را در پذیرش فرهنگ‌های غرب از طریق هنر به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان کمتر کند.

با توجه به اینکه رقابتی که برای فروش بیشتر، جذب و مسخ مخاطب در غرب صورت می‌گیرد قابل چشم پوشی نیست ما باید بتوانیم آثاری درخور، ماندگار و در ضمن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود را در آن به نمایش بگذاریم، برای افراد جامعه تولید کنیم.

در این میان باید توجه داشت در حال حاضر نیاز مبرم برنامه‌سازان این حوزه حمایت و پشتیبانی نهادهای فرهنگی از فعالان این عرصه است تا بتوانند با تولید آثار فاخر و درخور فرهنگ ایرانی و اسلامی در راستای هویت بخشی به کشور تلاش کنند.

نباید فراموش کرد که حرکت فرهنگی جامعه نیازمند اصلاح و کار بیشتر است و برای آنکه نظام فرهنگی بر اساس ارزش‌های دینی و اسلامی شکل گیرد باید راهبردهای فرهنگی را مشخص و معین کنیم.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول