اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیگیری‌های فارس نتیجه داد

قیمت‌های عوارض منطقه‌ای در قم کاهش می‌یابد

خبرگزاری فارس: با پیگیری‌های خبرگزاری فارس صدای مردم به گوش مسئولان رسید و تصمیم بر این شد که قیمت‌های عوارض منطقه‌ای که نقش مستقیمی در عوارض شهرداری دارد، کاهش یابد.

قیمت‌های عوارض منطقه‌ای در قم کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در نخستین روزهای سال جدید مردمی که برای دریافت پروانه ساخت و ساز به شهرداری قم مراجعه کردند با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مواجه شدند و با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که این افزایش قیمت پروانه ساخت و ساز به دلیل افزایش رقم‌ در نظر گرفته شده برای عوارض منطقه‌ای است.

قیمت‌ عوارض منطقه‌ای بر اساس قیمت‌ زمین در هر منطقه بوده و سه نفر از شورای اسلامی شهر، یک نفر از اداره کل ثبت اسناد و املاک، یک نفر از اداره کل امور مالیاتی، یک نفر از جهاد کشاورزی و یک نفر از راه و شهرسازی در کمیته‌ای مشترک در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

این عوارض بر اساس قیمت منطقه‌ای بوده و قیمت منطقه‌ای نیز تابعی از قیمت زمین است که بر مبنای یک صدم مشخص می‌شود.

طبق قانون باید اعضای این کمیته هر سال در کنار هم جمع شده و قیمت‌ عوارض را بر اساس قیمت منطقه‌ای تعیین کنند یعنی در منطقه‌ای مانند نیروگاه و محله‌های محروم باید قیمت عوارض کمتر بوده و در مناطقی مانند بلوار امین و سالاریه قیمت‌ عوارض به دلیل بالاتر بودن نرخ زمین بیشتر است.

آخرین بار در سال 89 این شورا بین پنج تا 10 درصد قیمت‌ عوارض منطقه‌ای را افزایش داد ولی در جلسه سال جاری خود بین 30 تا 250 درصد و طبق نظر یکی از کارشناسان تا 330 درصد نسبت به افزایش قیمت عوارض منطقه‌ای اقدام کرد.

این افزایش قیمت موجب انتقادهای شدید مردم شد و همین مسئله موجب شد که استانداری قم وارد عمل شود و بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی استانداری قم، استاندار قم دستور داده است که قیمت منطقه‌ای اراضی داخل حریم شهر قم کاهش یابد.

رضا دهناد با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌های منطقه‌ای اراضی داخل حریم شهر موجب افزایش قیمت عوارض تا سه برابر شده است افزود: این افزایش غیر منطقی موجب نارضایتی مردم شد و به محض اطلاع استاندار قم از افزایش قیمت عوارض پروانه‌های ساخت، ایشان دستور رسیدگی سریع را صادر کرد.

وی گفت: در پی صدور این دستور مکاتباتی با سازمان مالیاتی کل کشور انجام شد و سازمان امور مالیاتی کشور مجوز بازنگری و طرح موضوع در کمیسیون تعیین قیمت منطقه‌ای و در نهایت کاهش قیمت را صادر کرد.

معاون برنامه‌ریزی استان قم تصریح کرد: این کمیسیون امروز با حضور دستگاه‌های مسئول از جمله نمایندگان شورای شهر تشکیل خواهد شد و امیدواریم که نتیجه کمیسیون موجب رفع دغدغه مردم استان قم شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول