اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برخلاف سایر شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی

استویا فاقد عوارض کلیوی و عصبی است

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استویا که یک شیرین‌کننده طبیعی است، برخلاف سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی فاقد عوارض کلیوی و عصبی است.

استویا فاقد عوارض کلیوی و عصبی است

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: شیرین‌کننده‌های بدون کالری و یا مصنوعی که به آنها جایگزین شکر نیز گفته می‌شود٬ مواد شیمیایی و یا طبیعی هستند که به جای شکر معمولی در غذاها و انواع نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی بیان داشت: مصرف شکر معمولی و افزایش وزن ناشی از آن٬ عاملی شد تا تولید و استفاده از این‌گونه شیرین‌کننده‌ها در صنعت غذا آغاز شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: شیرین‌کننده‌های مصنوعی که بیش‌تر به جای شکر برای شیرین‌کردن نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده می‌شوند، اما به دلیل آنکه شیرینی آنها از شکر بالاتر است باید به میزان کمی جایگزین این ماده شوند.

وی با اشاره به اینکه شیرین‌کننده‌های مصنوعی بهتر است در ترکیب با الکل‌های قندی مصرف شوند، بیان داشت: استویا در حال حاضر به عنوان قند (شیرین‌کننده) شناخته شده که ماده شیرین‌کننده استویا که به استویوزید معروف است، کالری‌زا نیست و در سیستم گوارش جذب نمی‌شود.

فدایی ادامه داد: در حال حاضر استویا را در نوشابه‌ها و نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها و شکلات‌ها، مربا، آدامس، سس‌ها، کچاپ و ماست می‌توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه استویا یک شیرین‌کننده به طور کامل طبیعی است و برخلاف شیرین‌کننده‌های شیمیایی (مثل آسپارتام) اثرات مضر جانبی برای مصرف‌کننده ندارد، اضافه کرد: این شیرین‌کننده 200 تا 300 بار از شکر (سوکروز) شیرین‌تر است که در آمریکا نیز به صورت افزودنی استفاده می‌شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه استویا در اروپا نیز از سال 2006 مصرف آن به صورت افزودنی مورد تأیید قرار گرفته است، گفت: این شیرین‌کننده به دمای بالا مقاوم است و برخلاف شکر، سوخته و قهوه‌ای نمی‌شود و به راحتی می‌تواند در تولید نان‌های شیرین مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برخلاف شکر مصرف استویا روی میزان قندخون تأثیر ندارد و بیماران دیابتی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و ضد جرم دندان بوده و خاصیت هضم‌کنندگی دارد.

فدایی عنوان کرد: با توجه به مصرف سرانه بالای شکر در کشور، می‌توان با استخراج استویوزاید و استفاده از آن در کارخانه‌های تولیدکننده نوشابه، کمپوت، شیرینی و دارویی تا حد قابل توجهی عوارض و خسارت جبران ناپذیر مصرف شکر را کاهش داد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول