اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد

پیش‌بینی تولید 660 هزار تن گندم در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی و بارش‌های بهاری پیش‌بینی می‌شود 660 هزار تن گندم از کشتزارهای استان اردبیل برداشت شود.

پیش‌بینی تولید 660 هزار تن گندم در اردبیل

خلیل نیکشاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: کشاورزی محور اول و اصلی توسعه استان اردبیل است و در کنار بخش گردشگری و صنعت از زیر‌ساخت‌های توسعه استان اردبیل به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این استان در تولید محصولات متنوع کشاورزی از شاخص‌های کشوری مناسب برخوردار است، خاطرنشان کرد: در سال مزین به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه به این بخش می‌تواند زمینه مناسب و درخور تحقق شعار سال را فراهم کرده و یک بستر مناسب را در این زمینه مهیا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه 83 هزار و 500 هکتار از اراضی استان اردبیل زیر کشت محصول گندم آبی رفته است، یادآور شد: 281 هزار هکتار از اراضی استان که اغلب مزارع دیم گندم هستند به صورت کشت پاییزه توسط زارعان عمل‌آوری شده به طوری که 10 هزار هکتار در کشت دیم گندم و یک‌هزار و 500 هکتار در کشت گندم آبی در واحد سطح با کاهش کشت مواجه هستیم.

نیکشاد به خبرنگار فارس گفت: در جبران این تعدیل محصولات جدید جایگزین کشت پاییزه غلات و گندم شده است و ما پیش‌بینی می‌کنیم باوجود این کاهش با توجه به مناسب بودن شرایط اقلیمی و آب و هوایی 40 هزار تن نسبت به سال گذشته با افزایش تولید گندم مواجه شویم.

این مسئول بیان داشت: نسبت به سال گذشته در سال زراعی جاری نیز 13 هزار و 200 هکتار از اراضی مستعد شمال استان به زراعت کلزا اختصاص یافته است که از این لحاظ استان اردبیل رتبه سوم کشوری را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزایش 130 درصدی سطح کشت این محصول و تولید 30 هزار تنی کلزا را با همت و تلاش کشاورزان یادآور شد و افزود:‌ در 20 روز گذشته کشت و زرع سیب‌زمینی در مرکز استان اردبیل آغاز شده است که بر‌آورد ما کشت 23 هزار هکتار محصول سیب‌زمینی است.

نیکشاد وضعیت سایر کشت‌های پاییزه و بهاره را نیز مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در تولید ذرت بذری با 5 هزار هکتار زیر‌ کشت 80 درصد نیاز بذری کشور را تامین می‌کنیم.

وی روند کشت و عمل‌آوری محصولاتی چون چغندر‌قند، حبوبات، سبزی و صیفی‌جات در شمال، جنوب و مرکز استان را مطلوب ارزیابی کرد و به خبرنگار فارس اظهار داشت: نیاز کشاورزان از لحاظ نهاده‌ها و بذور گواهی شده تامین شده است.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول