اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی فهرج خبر داد

مایه‌کوبی 135 هزار دام علیه شاربن در فهرج

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: تاکنون 102 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن در این شهرستان واکسینه شدند که تا پایان سال جاری به 135هزار رأس دام می‌رسد.

مایه‌کوبی 135 هزار دام علیه شاربن در فهرج

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: تاکنون 102 هزار و 547 رأس دام علیه بیماری شاربن در شهرستان فهرج واکسینه شدند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تعداد 134 هزار و 320 رأس دام واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه بیماری شاربن بیماری مهلک و کشنده‌ای است که خسارت اقتصادی فراوان به صنعت دامداری وارد می‌کند، افزود: عامل بیماری نوعی باکتری کلستریدیومی است که به شرایط محیطی مقاوم و تا ده‌ها سال در خاک زنده می‌ماند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد: بیماری شاربن در علف‌خواران وحشی و اهلی رخ می‌دهد و ممکن است به صورت فوق حاد رخ دهد که سبب سپتی سمی و مرگ سریع حیوان می‌شود.

بمان‌دشتی گفت: در صورتی که شدت بیماری کمتر باشد حیوان دچار تب، بی‌قراری، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، پرخونی مخاط، سقط ، زرد شدن رنگ شیر و خروج خون همراه شیر می‌شود.

وی عنوان کرد: در این شرایط امکان درمان دام بیمار وجود دارد و باید دام‌ها قرنطینه شوند و تا شعاع سه کیلومتری دامداری درگیر تمام دام‌ها واکسینه شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج ابراز داشت: لاشه حیوان شاربنی به سرعت باد می‌کند و از منافذ بدن خون تیره غیر قابل انعقاد خارج، جمود نعشی رخ نمی‌دهد و طحال سیاه و لجنی می‌شود.

بمان‌دشتی گفت: لاشه دام شاربنی به منظور حفظ سلامت محیط باید سوزانده شود و یا اینکه داخل گودالی دفن شده و روی آن فرمالین ریخته و سپس با خاک و آهک پوشانده شود.

وی با بیان اینکه به منظور پیشگیری از بیماری و ریشه‌کن کردن به صورت سالانه باید واکسیناسیون دام‌ها انجام بگیرد، خاطر  نشان کرد: بیماری از طریق تماس مستقیم با دام یا فرآورده‌های دامی آلوده به انسان قابل انتقال است اما بسیار کم و به ندرت رخ می‌دهد.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول