اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

محمد مرسى: بخت اخوان از دیگر نامزدها بیشتر است/عاملان حمله به مردم باید مجازات شوند

خبرگزاری فارس: محمد مرسى نامزد اخوان‌المسلمون با تاکید بر اینکه: "نامزد این جماعت به نفع هیچ نامزد دیگری کنارگیری نمی‌کند"، گفت: برنامه‌های ما از این جهت که با واقعیت‌ها و حقایق موجود منطبق است، از شانس بیشتری برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است.

محمد مرسى: بخت اخوان از دیگر نامزدها بیشتر است/عاملان حمله به مردم باید مجازات شوند

به گزارش فارس، "محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان المسلمون مصر در انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با روزنامه  الاهرام و بخش "بوابه الاهرام" به تبیین دیدگاه‌ها و مواضع خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر پرداخته است.

بوابه الاهرام در ابتدا "محمد مرسی" را اینگونه معرفی می‌‌کند: وی بهترین نماینده پارلمان جهان در سال 2005 است. مرسی استاد دانشگاه است و دارای مدارک دکترا از دانشگاه‌های کالیفرنیای آمریکا و استاد سابق دانشگاه‌های "نورس ریدج" و "لس آنجلس" و رئیس بخش مهندسی مواد در دانشگاه "الزقازیق" مصر و یکی از رهبران برجسته و قاطع جماعت اخوان المسلمون است که پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر به عنوان اولین نامزد این انتخابات به گفتگو با آن نشسته است.

بوابه الاهرام: گفته شده که به اخوانی‌ها پیشنهاد شده است که در تغییر کابینه کمال الجنزوری مشارکت داشته باشند تا به این ترتیب به بحران پیش آمده میان پارلمان و دولت مصر پایان داده شود، ماجرا از چه قرار است، لطفا توضیح دهید؟

مرسی: نه در این‌باره پیشنهادی به ما ارائه نشده و در صورتی هم که ارائه شود، آن را رد می‌کنیم، چون ما خواهان تغییرات جزیی و ایجاد تعدیلات در دولت نیستیم، از این جهت که این اصلاحات و تغییرات برخلاف خواست و اراده پارلمان منتخب الشعب است که 30 میلیون مصری نمایندگان آن را انتخاب کردند و اقدامات دولت را محکوم می‌کند.

بوابه الاهرام: چه راه حلی در این‌باره ارائه می‌دهید؟

مرسی: تنها راه حل استعفای دولت و شخص نخست‌وزیر و مکلف کردن فردی دیگر به جای وی جهت تشکیل کابینه است، حتی اگر در این راه فقط دو ماه فرصت باقی مانده باشد.

بوابه الاهرام: اما در مقابل نیز کمال الجنزوری، نخست‌وزیر دولت انتقالی تهدید کرده است که پارلمان را منحل می‌کند، در آن صورت چه؟

مرسی: الجنزوری چنین سخنانی را بسیار ایراد می‌کند، پیش از این هم در برابر سرلشکر "سامی عنان"، نایب رئیس شورای عالی نظامی مصر چنین چیزی را گفته بود اما در عمل فاقد چنین توانی است.

بوابه الاهرام: آیا چنین احتمالی وجود دارد که با "عبد المنعم ابو الفتوح" جهت تشکیل یک گروه ریاستی به توافق برسید؟

مرسی: سخن گفتن در این ارتباط زود به نظر می‌رسد، چون تصمیم‌گیری درباره بسیاری از موضوعات و قضایا به حوادث جاری و آینده مرتبط است، ولی اساس این است که همه در برابر خواست و اراده ملت مصر سرفرود آوریم و اگر در انتخابات به پیروزی برسم، بی‌تردید به آنچه اطرافم می‌گذرد، دقت بسیار خواهم کرد تا بهترین را انتخاب کنم، چون موضوع فقط به دست آوردن آرا و پیروزی در انتخابات نیست.

بوابه الاهرام: آیا این احتمال وجود دارد که به خاطر ابو الفتوح از انتخابات کناره‌گیری کنید یا انصراف دهید؟

مرسی: جماعت اخوان المسلمون و حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی آن نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری مصر را بررسی کرد و ما تلاش کردیم از برخی شخصیت‌ها حمایت کرده و آنها را به نامزدی در انتخابات تشویق و ترغیب کنیم که به دلایلی که مختص ایشان است، با این امر موافقت نکردند، به همین دلیل جماعت تصمیم بر حضور در انتخابات و معرفی نامزد مختص خویش گرفت و به نظر نمی‌رسد، در این راه در اندیشه کنار گذاشتن نامزد خود به نفع نامزد دیگر باشد و مردم بی‌تردید آنکه را اصلح و مناسب‌تر باشد انتخاب خواهند کرد.

بوابه الاهرام: رقابت خود در انتخابات ریاست جمهوری را با کدامیک از نامزدها نزدیک می‌بینید؟

مرسی: برنامه‌های ما از این جهت که با واقعیت‌ها و حقایق موجود منطبق است، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است. طرح جماعت رقیب جدی ندارد، چون با دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های موضوعی مختلف در تمام حوزه‌ها برای مصری‌ها ارائه شده است و این حق آنها و وظیفه آنهاست. در واقع طرح نهضه (طرح اخوان المسلمون برای آینده مصر) خواست و اراده مردم است تا جهشی کیفی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی احراز کند.

بوابه الاهرام: در اولین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود اسلام را به عنوان راه‌حل مشکلات مصر عنوان کردید، سپس این شعار تغییر کرد، آیا در مواضع شما تغییراتی صورت گرفته است؟

مرسی: نه به هیچ وجه .. در این راه فقط شعار خود را تغییر داده‌ایم، آن هم به دلیل سرزنش‌هایی که به خاطر طرح آن متوجه ما می‌شد، به همین دلیل از آنجا که ملاحظه کردیم، جو فاسدی حاکم است و تحریف‌هایی در این شعار صورت می‌گرفت و گفته می‌شد که این تنها یک شعار است و ابزار لازم برای تحقق آن وجود ندارد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم شعار خود را تغییر دهیم.

بوابه الاهرام: آیا چشم پوشی شما از این شعار و تغییر و آن با این هدف صورت گرفت که می‌خواستید از اخوان المسلمون قدری فاصله بگیرید؟

مرسی: نه، چون من فرزند اخوان المسلمون هستم و دیدگاه و اخلاق و اندیشه‌هایم همه اخوانی است و این درحالی است که حفظ منافع کشور پیش از حفظ منافع اخوان المسلمون و حزب آزادی و عدالت برایم اهمیت دارد، و در عین حال من در حالی‌که خود را نماینده اخوان المسلمون و آزادی و عدالت معرفی می‌کنم، برای تبدیل مصر به کشوری پیشرفته و آباد هم تلاش می‌کنم.

من این شعار را هیچ‌گاه برای این کنار نگذاشتم تا از جماعت دور شوم، این شعار در عمق وجودم دارای مفهوم خاصی است و من از این شعار و مفهوم بزرگ دور نمی‌شوم، طرح مطرح شده قابل است و فاصله خود با جریان‌های دیگر را به یک اندازه حفظ می‌کنم. به اعتقاد من مردم مصر برای اولین بار درصدد تدوین قانون اساسی است که خواهان آن می‌باشد و آنچه که امروز ما با آن مواجه هستیم، بسان دردهای زایمان طبیعی است تا مولود جدیدی پای به عرصه وجود بگذارد و ان شاء الله که ثبات و استقرار در مصر مستقر خواهد شد.

بوابه الاهرام: آیا تصور نمی‌کنید که طرح النهضه طرح "خیرت الشاطر" بوده است،  طرح محمد مرسی چیست؟

مرسی: طرح النهضه طرح جماعت اخوان المسلمون بوده است و همه اعضای جماعت از سال‌ها پیش روی این طرح کار می‌کردند. در واقع باید بگویم جماعت از دهه نود روی این طرح کار می‌کرد و بر روی آن تحقیقات و پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی انجام می‌داد و امید داریم که روزی آن را در تمام عرصه‌ها در کشور به مورد اجرا بگذاریم.

بوابه الاهرام: بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که محمد مرسی دارای تاریخ سیاسی معروفی است، چگونه باید بپذیرد که به عنوان یک نامزد ذخیره معرفی شود؟

مرسی: جماعت اخوان المسلمون سازمانی ریشه‌دار و قدیمی است که بر روی اندیشه و دیدگاه تاسیسی روشن و آشکار و در عین حال مشخص و سالمی عمل می‌کند، تصمیم جماعت و حزبش بر این بود که نامزد ذخیره‌ای داشته باشد تا در صورتی‌که نامزدی خیرت الشاطر با مشکل مواجه شد، وی جایگزین آن شود و من مشکلی در این امر نمی‌بینم.‌

بوابه الاهرام: با وجود جدایی عبد المنعم ابو الفتوح از جماعت اخوان المسلمون و با توجه به اینکه هم شما و هم ایشان اخوانی هستید، از این بیم ندارید که روزی رو در روی یک‌دیگر قرار گیرد؟

مرسی: من نامزد ریاست جمهوری هستم و بر این باور هستیم که کشور به این نیاز دارد که مسئولیت اداره آن را برعهده بگیریم و هم اکنون ما احساس می‌کنیم که آمادگی چنین امری را داریم و هر آنچه هم اکنون انجام می‌دهیم، تلاش برای ارائه این طرح است و این طرح بهتر از هر طرح دیگر ارائه شده توسط نامزدهای دیگر می‌تواند، مسئولیت امور و اداره کشور را برعهده بگیرد، اما این به معنای تقابل با نامزدها نیست.

بوابه الاهرام: جریان سلفی و همچنین حزب سلفی النور اعلام کرده است که در انتخابات از نامزد دیگری حمایت می‌کند و این برخلاف ائتلاف استراتژیک شما در انتخابات پارلمانی مصر است، این اقدام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرسی: هر گروه و هر جریانی این اختیار را دارد که براساس منافع و دیدگاه‌های خود عمل کند و این دیدگاهی مردمی است نه دیدگاهی اسلامی و غیر اسلامی و سلطه یا حاکمیت یک جریان یا یک گروه هیچ‌‌گاه در مصر مطرح نبوده است.

بوابه الاهرام: شاید بتوان گفت، یکی از مهمترین بحران‌ها و چالش‌هایی که مصر با آن مواجه است، بحران و تنش پیش آمده با عربستان سعودی و همچنین درگیری‌های وزارت دفاع است، آینده اینگونه بحران‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرسی: باید به بحران عربستان و مصر در حد و حدود واقعی و طبیعی آن نگاه کرد، چون بسان ابر بهاری است که می‌بارد و پس از بارش همه چیز تمام می‌شود، این درحالی است که ما بر برقراری رابطه با تمام کشورهای عربی و از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در چارچوب احترام متقابل تاکید داریم  و بر این اساس قانون حرف اول و آخر را در این بحران خواهد زد، به همین دلیل از برادران سعودی می‌خواهم اجازه ندهند، این بحران بیش از اینها تعمیق شود، ما بر حفظ رابطه خود با عربستان و شفاف بودن این رابطه تاکید داریم.

بوابه الاهرام: و درباره بحران وزارت دفاع چه؟

مرسی: بالطبع حق تظاهرات مسالمت‌آمیز برای همه تضمین شده است و باید همچنان تضمین شده باقی بماند و همچنین انقلاب باید ادامه یابد، حتی اگر رئیس جمهور انتخاب شود و حق و حقیقت بیان شود و مردم این حق را دارند که حقیقت و حق را بیان کنند، اما من از مسئولان امر در شورای عالی نظامی و دولت انتقالی و همچنین تظاهرات‌کنندگان می‌خواهم که مراعات منافع عمومی و حق آزادی بیان را بدون ضربه وارد کردن به تاسیسات دولتی مد نظر داشته و مورد توجه قرار دهند و در این میان اگر برخوردی صورت گیرد و کسی آسیب ببیند، باید عاملان آن محاکمه و مجازات شوند.

بوابه الاهرام: از خانواده خود برایمان بگویید؟

مرسی: من دارای 5 فرزند هستم، 4 پسر و یک دختر. دخترم و پسر بزرگم متاهل هستند و به این ترتیب من دارای 3 نوه هستم. همسرم به خاطر من موفق نشد، تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان برساند و در تمام طول این سال‌ها همواره در کنار من بوده و یکی از اعضای بنیانگذار حزب آزادی و عدالت است و بالبطع باید بگویم نقشی مثبت و اساسی را در زندگی مت ایفا می‌کند.

بوابه الاهرام: از میان خانواده شما چه کسی دارای تابعیت آمریکایی است؟

مرسی: من و همسرم دارای شناسنامه و تابعیت مصری هستیم، اما پسرم احمد و دخترم شیما دارای تابعیت آمریکایی می‌باشند، چون من در دوره‌ای از زندگی‌ام در آمریکا زندگی می‌کردم و آنها در آن زمان در آمریکا به دنیا آمدند. من از سال 1985 در مصر اقامت دارم و از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه به آمریکا سفر نکردم.

بوابه الاهرام: می‌توانید درباره وضعیت مالی و دارایی‌های خود بگویید؟

مرسی: گزارش آن را به کمیته عالی مستقل انتخابات ارائه داده‌ام.

بوابه الاهرام: محمد مرسی چندتا کاخ و ویلا دارد؟

مرسی: من در یک دستگاه آپارتمان استیجاری در یک مجتمع زندگی می‌کنم و در منطقه الزقازیق در یک ساختمان 21 واحدی دارای یک دستگاه آپارتمان هستم و خدا رو شکر نه کاخی دارم و ویلایی.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول