اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/ فارس گزارش می دهد/

درگیری‌های خونین مصر و اهداف پشت پرده آن

خبرگزاری فارس: در پی کشته و زخمی شدن 120 نفر در حمله اراذل و اوباش به تحصن‌‌کنندگان در مقابل وزارت دفاع مصر، احزاب سیاسی مختلف اهمال شورای نظامی در حمایت از مردم بیگناه را محکوم کردند.

درگیری‌های خونین مصر و اهداف پشت پرده آن

به گزارش خبرنگار فارس در مصر، هرج و مرج، مصر را فراگرفته است و خون های زیادی همچنان ریخته می شود و تمام امور به گونه ای غیرعاقلانه دنبال می شود. سلاح سرد، کوکتل مولوتف، درگیری های بدنی و زبانی امور را پیش می برند. گویی همه به حالت کما رفته اند و چیزی نمی بینند و مه همه جا را گرفته و کسی را یارای دیدن و تفکر کردن نیست.

کسانی نیز که با گروه های سیاسی و احزاب مختلف کشور را اداره می کنند، در درگیری دایمی با برخی دیگر هستند. قربانی این درگیری‌ها هم کسی جز ملت نیست. ملتی که گویی اکنون باید ذره ذره حرف دیکتاتور مخلوع را که می گفت: « یا من یا هرج و مرج» را بچشند. امروز نیز هرج و مرج در مصر در صدر هر اتفاق و مصیبتی در این کشور است.

برخی منابع از شورای نظامی مصر که در حال حاضر اداره کشور را در دست دارد، اعلام کرده اند که این شورا به هیچ وجه بدلیل درگیری های خونین در مقابل وزارت دفاع در منطقه "العباسیه" قصد ندارد، انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر بیاندازد و موضوع تحویل قدرت به غیرنظامیان را در صورت موفقیت یکی از نامزدها در مرحله نخست انتخابات، در 24 می جاری بررسی می کند.

"محمد ابوحامد" نماینده مستقل پارلمان مصر گفت: سپهبد "سامی عنان" معاون رئیس شورای عالی نیروهای مسلح در نشست روز چهارشنبه اش با نمایندگان احزاب گفت که از آنجایی که ملت مصر به تاخیر انداختن انتخابات را نخواهند پذیرفت،در صورت پیروزی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مرحله نخست، این شورا تحویل قدرت به غیرنظامیان را در 24 می جاری بررسی خواهد کرد.

وی افزود: گروه های سیاسی با یکدیگر توافق ندارد و از ابتدا نیز مخالف تحصن بودند بویژه اینکه یک شهروند عادی از تحصن بدون توجیه و دلیل خسته شده است. موفقیت این تحصن نیز متکی به حمایت مردم مصر است.

"اسماء محفوظ" یکی از فعالان سیاسی بر ضرورت توقف خونریزی در منطقه العباسیه تاکید کرد و گفت که برغم وجود اختلاف درباه تحصن اعتراض آمیز، گروه های سیاسی باید جانب تحصن کنندگان را بگیرند زیرا آنها طرف ضعیف تر هستند و اگر کاری از دست احزاب بر می آید باید برای این افراد انجام دهند.

وی با اشاره به وجود برخی مناقشات میان انقلابیون درباره تحصن در العباسیه یا رفتن به میدان "التحریر" گفت: تحصن کنندگان در العباسیه تنها طرفداران شیخ "حازم صلاح ابواسماعیل"، نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، نبودند بلکه برخی از ائتلاف ها و جنبش های انقلابی دیگر نیز در میان آنها بودند.

"ایمن الیاس" سخنگوی کمپین حمایت از حازم ابواسماعیل گفت: تحصن کنندگان تنها طرفداران ابواسماعیل نبودند. برخی سلفی ها و طرفداران ائتلاف انقلاب 6 آوریل نیز در میان آنها بودند. ابواسماعیل نیز از طرفدرانش نخواسته بود که تحصن کنند بله حتی طی دو روز با دو نامه خواستار پایان دادن به تحصن شده بود.

وی تاکید کرد: تحصن کنندگان تاکید کردند که برای شخص خاص تحصن نکرده اند بلکه خواستار لغو ماده 28 قانون اساسی هستند که مانع اعتراض به تصمیمات کمیسیون عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر است. آنچه نیز که در حال حاضر در میدان العباسیه روی می دهد، طرحی سازمان دهی شده برای به تاخیر انداختن انتخابات و طولانی کردن دوره انتقالی است.

الیاس با تاکید بر ضرورت تکمیل روند تحصن گفت: تحصن کنندگان کارمندان ابواسماعیل نیستند تا وی بتواند به آنها دستور دهد. آنها داوطلبانه آمده‌اند و ابواسماعیل تنها می‌تواند از آنها خواهش کند.

از سوی دیگر،"فتح الباب" یکی از رهبران اکثریت در مجلس مشورتی احتمال ایجاد اصلاحات در قانون اساسی خبر داد و گفت که عرصه سیاسی کنونی مصر مبهم و نادرست است. مسئول آن نیز بیانیه قانون اساسی جدید با مفادی مبهم و نامشخص و حتی در برخی موارد، متناقض است.

وی در ادامه تظاهرات کنونی در مقابل وزارت دفاع مصر را مورد انتقاد قرار داد و گفت کسانی که اکنون خواستار لغو ماده 28 از بیانیه قانون اساسی هستند، می خواهند زمان را به عقب بازگردانند و انتخابات ریاست جمهوری را تخریب کنند و مدت دوره انتقالی را طولانی تر کنند.

وی همچنین گفت که به ملت مصر در بیان آراء و نظراتشان و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق می دهد.

اما حزب "الوفد" با صدور بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که رئیس این حزب یعنی "السید البدوی" در نشست شورای عالی نیروهای مسلح و نمایندگان احزاب مصری شرکت نمی کند و حوادث العباسیه را محکوم می کند و دلیل این حادثه را درگیری میان اراذل و اوباش اجیر شده با تحصن‌کنندگان مصری می داند.

در چنین شرایطی می توان گفت که مصر با کوهی از مشکلات مواجه است و کار به جایی رسیده که گویی از همان لحظه آغاز انقلاب تاکنون، هربار به عقب گام برداشته شده است نه جلو. با این وجود امید است که فرزندان مصر کشور را از این مصیبت‌ها و دردها نجات بخشند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول