اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

الاشعل: شورای نظامی برای تعویق انتخابات تلاش می‌کند/پارلمان مصر: منتظر فوران خشم مردم باشد

خبرگزاری فارس: بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران مصری نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در موعد مقرر یعنی 23 و 24 می و تحویل قدرت توسط شورای عالی نظامی حاکم بر مصر به قدرت غیر نظامی منتخب ابراز تردید می‌کنند.

الاشعل: شورای نظامی برای تعویق انتخابات تلاش می‌کند/پارلمان مصر: منتظر فوران خشم مردم باشد

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، در حالی‌که شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر در روزهای 23 و 24 می آغاز شده است، برخی از سیاستمداران و نامزدهای مصر نسبت به برگزاری این انتخابات در موعد مقرر تردید دارند.

این شخصیت‌های مصری در این ارتباط به حوادث اخیر العباسیه و تحصن در مقابل وزارت دفاع مصر که با حشونت به خاک و خون کشیده شد، استناد می‌جویند که ده‌ها کشته و مجروح از خود برجای گذاشت.

در این ارتباط "عبد الله الاشعل"، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر اقدام شورای عالی نظامی حاکم بر مصر در سرکوب و حمله به تحصن‌کنندگان مقابل وزارت دفاع را بهانه‌ای برای تعویق انتخابات یا لغو آن می‌داند و در این ارتباط تاکید می‌کند که شورای نظامی به هر ترفندی برای تعویق این انتخابات توسل می‌جوید.

الاشعل در ادامه توضیح می‌دهد که شورای عالی نظامی مصر ترجیح می‌دهد که انتخابات با پیروزی یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری یعنی "احمد شفیق" و عمرو موسی" همراه باشد، چراکه این دو نامزد بیش از نامزدهای دیگر انتخابات به ژریم حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر وابسته و نزدیک هستند و اگر روند انتخابات بر این منوال سپری شود، این شورا انتخابات را برگزار خواهد کرد و در غیر این صورت از هر ترفندی برای تعویق آن استفاده خواهد کرد.

"عادل وسیلی"، مدیر برنامه‌های "خالد علی"، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز چنین دیدگاهی دارد و معتقد است، تغییر و تحولات جاری در عرصه کنونی مصر بسیار نگران کننده است و بیانگر وجود نیات و اهدافی مبنی بر تعویق انتخابات ریاست جمهوری است، به ویژه آنکه نحوه تشکیل مجلس موسسان تدوین قانون اساسی جدید مصر نیز با مشکل مواجه شده و هنوز بر سر آن توافق نظر حاصل نشده است، این درحالی است که "محمد حسین طنطاوی"، رئیس شورای عالی نظامی مصر بر تدوین قانون اساسی جدید مصر نیز تاکید بسیار می‌‌کند!

از سوی دیگر جماعت اخوان المسلمون مصر در بیانیه‌ای که روز گذشته در پی حوادث العباسیه منتشر کرد، بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در موعد مقرر و شفاف و پاک برگزار شدن این انتخابات و همچنین انتقال قدرت از شورای عالی نظامی مصر به قدرت مدنی منتخب بدون تاخیر و در اواخر ژوئن تاکید کرد.

این درحالی است که "عمرو موسی"،‌ نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای در قبال حوادث العباسیه تاکید کرد که این حادثه دلیل دیگری بر لزوم پایان یافتن دوره انتقالی در زمان مقرر و مشخص شده است.

در مقابل این اظهارات "سامی عنان"، نایب رئیس شورای عالی نظامی مصر ادعا کرد که در صورت پیروزی یکی از نامزدها در دور اول انتخابات و انتخاب رئیس جمهوری توسط مردم شورای عالی نظامی مصر 24 می قدرت را به رئیس جمهوری مصر منتقل خواهد کرد.

از سوی دیگر "محمود الخصیری"، رئیس کمیسیون قانونگذاری پارلمان الشعب مصر در این ارتباط گفت که حتی اگر شورای عالی نظامی مصر تمایل به تعویق انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد، به نظر نمی‌رسد که جرات چنین کاری را با توجه به واکنش‌های احتمالی مردم داشته باشد، چون صرف اندیشیدن به این موضوع بسان نزدیک کردن شعله آتش به بشکه باروت و منفجر کردن خشم مردم علیه خود است.

اما "بشیر عبد الفتاح"، تحلیلگر امور سیاسی مصر معتقد است، وقوع حوادث خونین العباسیه شک و تردیدها درباره احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری مصر نزد بسیاری را برانگیخته است، به ویژه آنکه در این اواخر محبوبیت و نفوذ نامزدهای اسلامگرا از جمله "محمد مرسی" و "عبد المنعم ابو الفتوح" در میان مردم مصر به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد، شورای عالی نظامی مصر از موفقیت نامزدهای اسلامگرا در قبال عمرو موسی به شدت نگران است و همین موجب شده تا به فکر تعویق انتخابات ریاست جمهوری بیفتد، اما پس از حوادث خونین اخیر العباسیه به نظر می‌رسد که این امر مشکل به نظر برسد.

وی در این میان تاکید می‌کند، اگرچه شورای نظامی در این ارتباط تاکید کرده است که این شورا قدرت را در صورت انتخاب رئیس جمهور پیش از موعد مقرر به قدرت غیرنظامی منتخب تحویل خواهد داد، اما در این بین هیچ‌گاه نباید حوادث غیر منتظره در دو عرصه سیاسی و امنیتی مصر را نادیده گرفت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول