اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم استان اصفهان:

سودجویی‌ها از عوامل عمده چالش‌های زیست‌محیطی است

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم استان اصفهان گفت: اگر چه بخشی از لطمه‌های ناشی از عوامل جوی و تغییرات آب و هوایی است، اما قسمت عمده آن ناشی از نوع تدبیر متولیان امور، سودجویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها است.

سودجویی‌ها از عوامل عمده چالش‌های زیست‌محیطی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن رحیمی ظهر امروز در همایش تخصصی قانون، آب و زاینده‌رود با اشاره به وضعیت این رودخانه بیان داشت: فاجعه فراروی ناشی از دگرگونی وضعیت زاینده‌رود نه یک موضوع استانی بلکه یک امر ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: خبرهای ناگوار نابودی چند هزار اصله درخت و تغییرات زیست‌محیطی پیرامونی که روزانه با آن مواجه هستیم تنها قسمت ناچیزی از خسارت‌های مکشوف زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی به جامعه بشریت است.

معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم استان اصفهان با اشاره به دو اصل تدوین شده در قانون اساسی تصریح کرد: اصل 45 قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و مافوق تمام قوانین است که تکیه بر مصالح عمومی را بیان می‌کند.

وی از اصل 48 قانون اساسی نیز سخن گفت و افزود: این اصل موضوع بهره‌برداری عادلانه از منابع طبیعی را مورد توجه قرار داده و با آینده‌نگری تمام مقرر می‌دارد که در بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور نباید تبعیض در کار باشد.

رحیمی با توجه به اصل 50 قانون اساسی محیط زیست را بستر حیات اجتماعی نسل امروز و نسل‌های بعدی عنوان کرد و اظهار داشت: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن، که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه دارد، ممنوع است.

وی تأکید کرد: پیش‌گیری از تخریب محیط زیست یک امر ملی و بین‌المللی است و تمام ملت‌ها و دولت‌ها در قبال آن دارای مسئولیت هستند.

معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم استان اصفهان به سه نوع پیش‌گیری در زمینه محیط زیست اشاره کرد و بیان داشت: پیش‌گیری‌های فرهنگی و اجتماعی، پیش‌گیری‌های وضعی و اجتماعی و پیش‌گیری‌های قضایی سه عاملی است که در زمینه جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان به کار برد.

وی با توجه به حق حاکمیت انحصاری دولت بر منابع طبیعی و اصل حاکمیت و صلاحیت انحصاری دولت بر سرزمین خود، جهت پیش‌گیری از منابع طبیعی تأکید کرد: لازم است تلفیق محیط زیست و توسعه در سطوح سیاست‌گذار و برنامه‌ریزی، تأمین و تدارک قوانین مناسب و مؤثر از طریق ایجاد زمینه تغییر قوانین و مقررات ناکارآمد و وضع قوانین و مقررات منطبق با نیاز روز و اوضاع حاکم و هماهنگ با معاهدات جهانی انجام شود.

رحیمی گفت: اختصاص شعبی از دادسرا و دادگاه‌ها به امور زیست‌محیطی و منابع طبیعی با استفاده از قضات مجرب و برخوردار از آموزش‌های لازم روز قوانین و مقررات مرتبط یکی از اقداماتی است که باید مدنظر قرار بگیرند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول