اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار صورت می‌گیرد

برپایی نظام مبادلات پیمانکاری فرعی در اقتصاد کشور

خبرگزاری فارس: مشاور شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: هدف از تشکیل نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (اسپیکس)، تقویت توانایی صنایع کوچک و متوسط برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی آنها است.

برپایی نظام مبادلات پیمانکاری فرعی در اقتصاد کشور

احسان خیام‌باشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: نظام مبادلات پیمانکاری فرعی همانند خوشه‌های صنعتی، یکی از روش‌های عمده توسعه صنایع کوچک و متوسط (SMIS) به ویژه در حوزه پیمانکاری است که ایده‌ اولیه‌ ایجاد آن در یونیدو (از سال 1970) شکل گرفت و تا سال 1985 به شکل امروزی خود درآمد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نظام مبادلات پیمانکاری فرعی تقویت توانایی صنایع کوچک و متوسط برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی آنها است، تصریح کرد: به روزآوری فرآیندهای فنی و محصولات آنها، بهبود قابلیت رقابت‌های بین‌المللی، جلب سرمایه‌گذاری و سفارش‌های خارجی، تشویق جایگزینی واردات و رشد صادرات محصولات از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این طرح بزرگ است.

مشاور شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تأکید کرد:

(SPX) انجمن غیرانتفاعی از تولید‌کنندگان است که به طور کامل خودمختار عمل کرده اما از سوی نهاد‌های دولتی و سازمان‌های صنفی حمایت و پشتیبانی می‌شود و تیمی از مهندسان با صلاحیت و آموزش دیده آن را اداره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه بیش از 47 مرکز مبادلات پیمانکاران فرعی در 30 کشور جهان وجود دارد که وظیفه حمایت از پیمانکاران کوچک و متوسط را برعهده دارند، تأکید کرد: این مراکز توانسته‌اند نقش مهمی در رونق‌بخشی کمی و کیفی پیمانکاری داشته باشند به گونه‌ای که اعضای مرکز پیمانکاری ترکیه (در سال 2007) بیش از 50 میلیون دلار از قراردادهای خود را از طریق این مرکز به دست آوردند.

خیام‌باشی بیان داشت: شناسایی، ایجاد و توسعه بازار، ارتقا و توانمندی اعضا و تسهیل ارتباطات کارفرمایان و پیمانکاران، هدف ایجاد مراکز پیمانکاری فرعی برای رونق بخشیدن به وضعیت کسب و کار پیمانکاران کوچک و متوسط است.

وی تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با توجه به اهداف توسعه‌ای خود در زمینه صنایع کوچک و متوسط و با استفاده از همین راهکار، مطالعات راه‌اندازی نخستین مرکز پیمانکاری فرعی را در سطح کشور و در سال 1388 و با عنوان مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان (مپفا) آغاز کرد و در یک برنامه سه ساله، قصد گسترش حوزه فعالیت آن در کل استان را دارد.

مشاور شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر و با مذاکرات به عمل آمده با معاونت برنامه‌ریزی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق بازرگانی، صنایع و معدن و خانه صنعت و معدن و نیز شرکت شهرک‌های استان اصفهان، مقدمات تشکیل رسمی این مرکز در استان انجام شده و به زودی شاهد ایجاد و افتتاح رسمی این مرکز هستیم.

وی گفت: مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان (مپفا)، یک شرکت دلال یا واسطه نیست بلکه نهادی است غیرانتفاعی، غیردولتی و خودگردان که زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان فعالیت و خدمات خود را به کلیه شرکت‌ها و کارگاه‌ها با هدف ارتقای توان پیمانکاران، شناسایی و ایجاد بازارهای جدید و تسهیل ارتباطات کارفرمایان و پیمانکاران ارائه می‌نماید.

خیام‌باشی، راه‌اندازی و ترویج شبکه‌های کاری بین شرکت‌های پیمانکار و کارفرما، برگزاری نشست‌ها و جلسات بازاریابی بین شرکت‌های پیمانکار و کارفرما، ایجاد نرم‌افزار و بانک اطلاعاتی شرکت‌های پیمانکاری و توانمندی‌های آنان و تشویق شرکت‌های کارفرما برای استفاده از این بانک اطلاعاتی را بخشی از خدمات (میفا) عنوان کرد.

وی بیان داشت: بازدید تورهای صنعتی از شرکت‌های کارفرما و پیمانکاران موفق و بزرگ، اخذ حمایت‌های مالی، اعتباری، قانونی و دولتی برای شرکت‌های پیمانکاری عضو و سایر خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری عضو، تهیه کاتالوگ، بروشور و سایر ابزار تبلیغاتی برای معرفی توانمندی‌های شرکت‌های پیمانکاری عضو از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول