اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام حوزه‌های علمیه:

پژوهش در حوزه‌های علمیه به فرهنگ تبدیل شود

خبرگزاری فارس: قائم مقام حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش در حوزه‌های علمیه سراسر کشور باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

پژوهش در حوزه‌های علمیه به فرهنگ تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی امروز در دومین نشست معاونان آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه استان‌ها در مجتمع یاوران مهدی با اشاره به اهمیت پژوهش در انجام ماموریت‌های حوزه‌های علمیه اظهار داشت: بدون تبدیل کردن پژوهش به یک فرهنگ در حوزه‌های علمیه نمی‌توان به اهدافی که برای آینده این نهاد در نظر داریم، رسید.

وی ادامه داد: فرهنگ پژوهش نیاز امروز جامعه حوزوی ما است و باید در ترویج این امر علاوه بر استفاده از تمام ظرفیت حوزه‌های علمیه، راه‌های صحیح را به فعالان این عرصه نشان داد.

قائم مقام حوزه‌های علمیه ابراز داشت: عطش فعالیت در امر پژوهش باید با فعالیت‌های جانبی در میان اساتید و طلاب واحدهای آموزشی سراسر کشور ایجاد شود.

وی افزود: کمبود امکاناتی که امروز در زمینه پژوهش در کشور وجود دارد، تنها با افزایش انگیزه در طلاب و اساتید و ترویج فرهنگ پژوهش جبران خواهد شد.

جمشیدی با اشاره به مشکلات مالی معاونت‌های پژوهش در حوزه‌های علمیه استان‌ها، امکانات موجود را با وضعیت مطلوب برای حوزه‌های علمیه بی‌تناسب دانست.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات امروز حوزه‌های علمیه در امر پژوهش، عدم آشنایی اساتید و طلاب با مهارت‌های پژوهشی است.

وی با اشاره به روند انجام پژوهش‌های مفید در حوزه‌های علمیه، علم و خلاقیت را از لوازم شکل‌گیری این پژوهش‌ها عنوان کرد.

جمشیدی با اشاره به راه‌های جبران کمبود امکانات در معاونت‌های پژوهش مدیریت‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بر ضرورت استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دولتی در امر پژوهش تاکید کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی امکانات قابل توجهی در فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری اجلاسیه‌ها و همایش‌ها دارند که با استفاده از این امکانات می‌توان فعالیت‌های پژوهشی طلاب را پشتیبانی کرد.

 

از سرمایه‌های راکد حوزه‌های علمیه استفاده شود

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ظرفیت‌های راکد حوزه‌های علمیه اظهار داشت: وجود قریب به 200 هزار طلبه در سراسر کشور ظرفیتی برای ما ایجاد کرده است که در صورت استفاده صحیح از آن تحول بزرگی در امر پژوهش دینی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه هنوز به کار گرفته نشده و سرمایه‌هایی چون انگیزه محکم الهی، ذخیره‌های علمی و احساس نیازی که در جامعه وجود دارد، آینده روشنی را در امر پژوهش پیش‌ روی ما قرار می‌دهد. 

جمشیدی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین سرمایه حوزه‌های علمیه اعتباری است که میراث پیشینیان ما است و با این اعتبار می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه طلاب اگر به تاثیرگذاری کارهای پژوهشی خود واقف باشند انگیزه صد چندان می‌یابند گفت: پژوهش‌هایی که در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود می‌تواند برای دستگاه‌های دولتی و عموم مردم بسیار راهگشا باشد.

 

ضرورت تحول آموزشی در راستای ارتقای پژوهش

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به دیدگاه‌های متفاوت در زمینه پژوهش در حوزه علمیه اظهار داشت: عده‌ای اعتقاد دارند پژوهش‌های حوزوی را باید تنها کسانی که در سطح علمی یک مجتهد کامل هستند، انجام دهند در حالی که ما اعتقاد داریم پژوهش از سال‌های ابتدایی باید وارد حوزه علمیه شود.

وی افزود: ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه پژوهش به معنی کامل بودن نظام آموزشی ما در این زمینه نیست بلکه یکی از ضروریات ترویج پژوهش اصلاح نظام آموزشی و وارد کردن این مقوله در برنامه‌های متداول درسی حوزه‌های علمیه است.

دومین نشست تخصصی معاونین آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور به منظور ایجاد هماهنگی میان برنامه‌های ستادی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و مدیریت‌های استانی در این امر از امروز در مجتمع یاوران مهدی آغاز شده و تا جمعه 15 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول