اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه خبر داد

تجلیل از متکلمان برجسته حوزوی

خبرگزاری فارس: مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه گفت: همایش‌هایی برای تجلیل از متکلمان متقدم و متأخر حوزوی در دستور کار این انجمن قرار دارد.

تجلیل از متکلمان برجسته حوزوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در ششمین مجمع عمومی انجمن کلام حوزه‌های علمیه با اشاره به شهادت علامه مطهری اظهار کرد: این شخصیت بزرگوار، الگوی مناسبی برای همه محققان و طلابی است که به دنبال دستیابی به قله‌های معرفت هستند.

وی با بیان اینکه هیئت‌ مدیره جدید انجمن کلام حوزه‌های علمیه از دو سال قبل فعالیت‌های خود را آغاز کرده است افزود: مقدمات تاسیس این انجمن از سال 83 در حوزه علمیه انجام شده و تاکنون دو دوره تأسیسی طی شده است.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: طی این سال‌ها فعالیت‌های خوبی برای شکل‌گیری حرکت‌های کلامی در حوزه‌های علمیه انجام شده و امیدواریم با کمک دبیرخانه انجمن‌های علمی و معاونت پژوهشی حوزه، انجمن کلام اسلامی به ثبت کشوری برسد تا گامی مهم در تثبیت آن برداشته شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن کلام گفت: بخش آموزشی شامل دوره‌های آموزشی متنوعی بوده و این امر تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما امیدواریم ضرورت این بحث در حوزه علمیه بیش از پیش آشکار شود.

سبحانی از برگزاری دوره‌های گوناگونی چون سیر تطور کلام شیعی توسط این انجمن خبر داد و افزود: فعالیت‌های پژوهشی نیز در دستور کار قرار دارد و به دنبال یک برنامه کلان در این زمینه هستیم.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه با تاکید بر توسعه علم کلام در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: در این زمینه تاکنون دو پروژه با همکاری دبیرخانه انجمن‌های اضافه حوزه‌های علمیه انجام شده‌اند که نخستین مورد آن، بحث ممیزی دانش کلام بوده و اسناد آن عرضه شده است ضمن اینکه نیازسنجی پژوهشی علم کلام نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه نوعی نگاه تنگ‌نظرانه به علم کلام در جامعه ما وجود دارد تصریح کرد: ضرورت بحث‌های جدید در این علم کاملا روشن است اما با وجود توسعه علم کلام در غرب، گسترش لازم و کافی در ایران صورت نگرفته است.

سبحانی ادامه داد: برنامه‌های مناسب این امر باید تدوین شده و در اختیار مراکز پژوهشی قرار گیرد ضمن اینکه سلسله نشست‌هایی به مدت دو هفته یک بار و با حضور اساتید مجرب کلام و سایر رشته‌های علمی وابسته نیز برگزار و توسط انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه تشکیل می‌شود.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه با اشاره به نسبت سایر رشته‌ها با علم کلام افزود: این اقدامات مقدمه‌ای برای توسعه علم کلام در آینده خواهد بود ضمن اینکه جلساتی نیز در مورد کلام تطبیقی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری همایش‌هایی به منظور تجلیل از متکلمان برجسته حوزوی خبر داد و بیان داشت: این امر با استقبال مراجع تقلید و فضلای حوزه روبرو شده است.

سبحانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از آیت‌الله سبحانی و برخی دیگر از فضلای حوزوی نیز تجلیل کنیم افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز حوزوی و پژوهشی منعقد شده و در همین خصوص در زمینه پایان‌نامه‌ها و مدارج علمی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: مسئولان این انجمن دیدارهایی با مراجع تقلید داشته و این بزرگواران نیز تأکیدات فراوانی در خصوص توجه به علم کلام دارند.

وی با اشاره به حضور انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه در نمایشگاه‌های گوناگون علمی گفت: همکاری در زمینه ارائه مقاله و دیگر اقدامات از دیگر فعالیت‌های این انجمن است.

سبحانی ادامه داد: انجمن‌های علمی یک مجموعه خودجوش و حاصل کار جمعی بوده و بودجه ثابت و مشخصی ندارند هر چند حوزه علمیه کمک‌های مختصری به آنها می‌کند اما سایر فعالیت‌ها به صورت تبرعی صورت می‌گیرد.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امکانات انجمن‌های علمی باید افزایش یابد گفت: اعضای انجمن کلام از اساتید این رشته می‌خواهند که وقت بیشتری برای این منظور اختصاص دهند و همکاری خود را با این مرکز گسترش دهند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول