اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین کمیته فرهنگی کمیسیون قاچاق کالا مطرح شد

نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی

خبرگزاری فارس: در نخستین کمیته فرهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اعضای این کمیته بر نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی تاکید کردند.

نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، این جلسه 2 ساعته که با حضور دستگاه‌های فرهنگی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، هر کدام از اعضای این کمیته به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات سازنده خود برای مقابله با پدیده قاچاق و راهکارهای لازم در این رابطه پرداختند.

یکی از معاونان دانشگاه کردستان آمادگی این دانشگاه برای پرداختن به کارهای پژوهشی و پایان‌نامه‌ها با عناوین مربوط به قاچاق کالا و ارز را اعلام کرد و گفت: خوشبختانه اساتیدی که در این دانشگاه تدریس می‌کنند با توجه به تخصص‌های خود در زمینه‌های جامعه‌شناسی و اقتصادی می‌توانند راهکارهای لازم برای مقابله با پدیده قاچاق در استان در قالب کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ارائه دهند.

سعید نظری افزود: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در دانشگاه کردستان وجود دارد دانشجویان حتی در پایان‌نامه‌های دانشجویی و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی از پدیده قاچاق استقبال می‌کنند.

وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی مواد مخدر در دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از یک‌هزار دانشجوی این دانشگاه در این کلاس‌های آموزشی شرکت و با تبعات پدیده قاچاق بر اقتصاد استان آشنا شدند.

نظری در ادامه عزم جدی دستگاه‌های فرهنگی و ادارات استان برای مقابله با پدیده قاچاق در استان را موثر و ضروری دانست و اضافه کرد: استان‌های مرزی از جمله کردستان و کرمانشاه که گریبان‌گیر پدیده قاچاق هستند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی آمادگی دانشگاه کردستان برای میزبانی همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اعلام کرد و خواستار برگزاری این همایش‌ها در استان‌های مرزی شد.

* برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی دستاورد کودکان کردستانی

نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در ادامه این جلسه نقش کودکان و نوجوانان را در زمینه آشنایی با پدیده قاچاق امری لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: باید تلاش شود که کودکان از سنین کودکی با معضل قاچاق و استفاده از کالاهای ایرانی آشنا و آگاه شوند.

الهام زارعی‌زاده با اشاره به اینکه کانون‌ها روی افکار نوجوانان و کودکان تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان استان نیز به منظور مبارزه محصولات غیرایرانی سعی کرده که از عروسک‌ها، بازی‌های سرگرمی ایرانی و محصولات فرهنگی استفاده و در اختیار 18 مراکز کانون‌ها قرار دهد.

وی در ادامه یکی دیگر از اقدام کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای تاثیرگذاری بر افکار جوانان را برگزاری جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی غرب کشور با محوریت مواد مخدر و مبارزه با پدیده قاچاق در شهر سنندج در سال گذشته ذکر کرد و افزود: همچنین سعی شده که در مسابقات و جشنواره‌های کانون‌ها با دادن هدایا و کالاهای ایرانی از نوجوانان تجلیل شود.

زارعی‌زاده آمادگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان را برای برپایی نمایشگاه دستاوردهای کودکان عضو کانون در مناسبت‌های ویژه اعلام و اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی قصه‌گویی و شعر خوانی کانون‌ها نیز در راستای فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای ایرانی و تولیدات صورت می‌گیرد.

تقویت مولفه‌های فرهنگی زمینه‌ساز کاهش پدیده قاچاق است

معاون دانشگاه پیام نور کردستان در این نشست گفت: تقویت مولفه‌های فرهنگی و کار کردن روی این مولفه‌ها زمینه‌ساز کاهش پدیده قاچاق در استان است.

رضا شاکری افزود: در استان کردستان بیشترین حجم مسافرت گردشگران به سمت شهرستان بانه است و حتی در تعطیلات روزانه 700 هزار نفر از این شهرستان مرزی بازدید کردند و این امر به دلیل ورود و عرضه کالاهای قاچاق و غیر ایرانی از طریق مرز است.

وی فرهنگ غلط استفاده از کالاهای قاچاق و غیرایرانی را دلیل تداوم پدیده قاچاق در استان عنوان و اظهار کرد: فقط با برگزاری نشست و کارگاه‌های آموزشی نمی‌توان پدیده قاچاق را مهار کرد بلکه نیازمند فرهنگسازی درست به مردم و آگاه کردن آنان به مصرف کالاهای ایرانی است.

* قاچاق کالا با فرهنگسازی غلط گذشته عجین است

یکی دیگر از قشرهایی که در فرهنگسازی مصرف و خرید کالاهای ایرانی در سال‌جاری می‌تواند تاثیرگذار باشد، علما و روحانیون هستندکه باید سعی کنند در خطبه‌های نماز جمعه و جماعت بر اهمیت این فرهنگ و آگاه کردن مردم با تولیدات داخلی شفاف‌سازی کنند.

معاون امور فرهنگی روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور یکی دیگر از اعضای کمیته فرهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سخنانی بیان کرد: توجیه امامان جمعه و جماعت برای خرید کالاهای ایرانی می‌تواند راهکاری اساسی برای مبارزه با کالای قاچاق باشد.

حجت‌الاسلام مسلم شفیعی‌پور افزود: متاسفانه یکی از دلایل روند پدیده قاچاق در جامعه امروزی این است که قاچاق با فرهنگ غلط گذشته مردم عجین شده است.

وی در ادامه قاچاق‌کننده و مصرف‌کننده قاچاق را دو مقوله مرتبط با پدیده قاچاق عنوان و تصریح کرد: در مقوله قاچاق‌کننده یک طرف قضیه اشتغالزایی است و از طرف دیگر سودجویی از کالاهای قاچاق است.

معاون امور فرهنگی روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اضافه کرد: مصرف‌کنندگان قاچاق که بیشتر مردم هستند به خاطر دوام کالاهای غیرایرانی، مرغوبیت، ارزانی قیمت آنها و زیبایی نقش کالاها تمایل بیشتری به خرید کالاهای خارجی دارند.

حجت‌الاسلام شفیعی‌پور در ادامه یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با پدیده قاچاق را فرهنگ‌سازی از طریق صدا و سیما و رسانه‌های جمعی عنوان کرد و گفت: باید مسئولان با همکاری اصناف و اتحادیه‌های صنفی سعی کنند با برپایی نمایشگاه‌های عظیم از تولیدات داخلی کشور و ایرانی و با کیفیت و مرغوب و قیمت مناسب، مردم را با خرید این کالا آشنا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 80 درصد مقوله مهار پدیده قاچاق در استان به همت و تلاش مسئولان بستگی دارد و 20 درصد دیگر مردم دخیل هستند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول