اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه کشاورزان جنوب کرمان از وزارت جهاد کشاورزی

تعرفه 105 تومانی اشک پیازکاران ‌را درآورده است /‌ با کار غیرکارشناسی بازارها را از دست دادیم

خبرگزاری فارس: درد دل کشاورزان پیازکار جنوب کرمان که این روزها قصه‌ای تلخ را از سرانجام زحمت‌ها و رنج‌های آنها رقم زده است، تأکید دارد که تعرفه 105 تومان خرید پیاز هزینه‌های کشاورزان را جبران نمی‌کند.

تعرفه 105 تومانی اشک پیازکاران ‌را درآورده است /‌ با کار غیرکارشناسی بازارها را از دست دادیم

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، قصه تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی جنوب کرمان هر ساله در پهنه قطب کشاورزی ایران اکران می‌شود.

 طی چند روز گذشته کشاورزان پیازکار جنوب استان کرمان به استقبال مشکل چندساله خود رفتند تا زنگ آغازی برای بحرانی بزرگ در تاریخ کشاورزی سال جاری باشد.

‌این در حالی است که کشت پیاز در این منطقه در قالب طرح استمرار برای تأمین پیاز بازار مصرف داخل کشور و جلوگیری از افزایش شدید قیمت محصول انجام می‌گیرد.

 علاوه بر اشباع بازار مصرف در این آشفته بازار جنوب کرمان، دلالان نیز وارد شدند تا سود تلاش چندماهه کشاورزان را طی چند روز به جیب بزنند و نان و پیازی بی‌زحمت نوش جان کنند.

 درد و دل کشاورزان پیازکار جنوب کرمان که این روزها قصه‌ای تلخ را از سرانجام زحمت‌ها و رنج‌های آنها رقم زده است، تأکید دارد که تعرفه 105 تومان خرید پیاز هزینه‌های کشاورزان را جبران نمی‌کند.

 کشاورزان جنوب کرمان در جلسه برنامه‌ریزی خرید محصول پیاز در شهرستان جیرفت به بیان مشکلات خود در این زمینه پرداختند.

محمدعلی رفیعی کشاورز جیرفتی در این زمینه اظهار داشت: اکنون دو سال است به دلیل تعرفه‌ای که وزارت بازرگانی برای محصول پیاز گذاشته، مشکلات بسیار زیادی برای پیازکاران به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تولید محصولات مختلف با تخصص کشاورزان افزایش یافته است، افزود: بنده در دو سال گذشته در هر هکتار تنها حدود 30 تا 50 تن برداشت محصول داشتم، اما اکنون با پیشرفت‌های علمی حدود 130 تا 160 تن برداشت می‌کنم.

رفیعی موضوع کاشت بی‌رویه کشاورزان را جز در مواردی خاص کاملا منتفی ذکر و تصریح کرد: از ابتدای برداشت محصول پیاز در دی ماه با افت قیمت مواجه بوده‌ایم که از کیلویی 130 تومان تاکنون تغییر نکرده است.

وی ابراز داشت: با وجود تورم موجود اعلام قیمت 105 تومان توسط دولت برای خرید تضمینی این محصول نه تنها کمکی به کشاورزان نمی‌کند، بلکه بزرگ‌ترین ضربه را نیز به آنها می‌زند.

رفیعی با بیان اینکه حدود 50 درصد محصول اراضی من از بین رفته است، عنوان کرد: هزینه برداشت، کارگر و حمل و نقل فراوان محصولات خود دلیل  محکمی برای این زیان بزرگ است.

 *تولید علمی پیاز و ثمره آن ضرر کشاورزان

یکی دیگر از کشاورزان نیز اظهار داشت: در سال 74 برای نخستین‌بار حدود چهار هکتار طرح استمرار پیاز را در شهرستان جیرفت اجرا کردیم که با تشویق مسئولان وزارت کشاورزی طرح استمرار سیب‌زمینی نیز در این شهرستان انجام شد.

میرکهنوج بیان داشت: با توجه به اینکه شهرستان جیرفت ظرفیت تولید خارج از فصل محصولات مختلفی مانند سیب‌زمینی، پیاز، گوجه و ... را دارد، باید زمینه‌ای ایجاد کرد که حداکثر تولید در این منطقه وجود داشته باشد نه اینکه آن را به چند هزار هکتار محدود کرد.

وی اذعان داشت: باید بحث بازاریابی و خدمات تولید این محصولات فراهم شود تا از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه صورت گیرد.

میرکهنوج با اشاره به اینکه پیازی که از اول دی ماه قابل برداشت بوده است، اکنون دیگر قابل برداشت نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از تمام امکانات علمی و عملی برای تولید این محصولات استفاده شده است تا تولید منطقه افزایش یابد، اما چیزی جز ضرر عاید کشاورزان نشده است.

وی افزود: ما اکنون بازار کشورهای آسیای میانه، عراق و ترکیه که محصول پیاز را خریداری می‌کرد، نیز با تعرفه سال گذشته از دست داده‌ایم که نتیجه آن تنها هدر رفتن تمام تلاش کشاورزان است.

میرکهنوج با اشاره به اینکه بیش از 4 تا 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به تولید محصول پیاز اختصاص نگرفته است، تصریح کرد: با کارهای کارشناسی نشده، همین مقدار محصول نیز بازار فروش پیدا نکرده و خسارت‌های فراوانی نصیب کشاورزان کرده است.

 *تعرفه‌گذاری اشتباه و از دست دادن بازارهای خارجی

یکی دیگر از کشاورزان متضرر که کارشناس ارشد کشاورزی بود در این جلسه اظهار داشت: نداشتن مشتری در بازارهای جهانی، عدم وجود صنایع تبدیلی، تعرفه گمرکی و ... موجب افت قیمت محصول پیاز شده است.

حسینعلی فاریابی ابراز داشت: با توجه به اینکه اقلیم شهرستان جیرفت با این محصول سازگار است، هیچ دلیلی برای محدودیت کشت آن وجود ندارد.

وی عنوان کرد: با تعرفه‌گذاری اشتباه سال گذشته ما بازارهای خارجی فروش محصولات خود را از دست داده‌ایم.

وی خرید تضمینی را تنها راه حل مقطعی این مشکل دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم، دولت به جای خرید هر کیلو 105 تومان از محصول پیاز، درصدی از آن را کم کند در عوض اجازه دهد به جای امحا، از آن به عنوان کود اراضی خود استفاده کنیم.

فاریابی بیان داشت: برای بلند مدت باید کارهای زیربنایی در بخش کشاورزی انجام داد تا دیگر شاهد وجود چنین مشکلاتی نباشیم.

 *عدم جبران هزینه کشاورزان با تعرفه 105 تومان

یکی دیگر از کشاورزان  نیز با توجه به اینکه امحای محصول پیاز هیچ کمکی به کشاورزان نمی‌کند، اظهار داشت: تعرفه 105 تومان هیچ هزینه‌ای از کشاورزان را جبران نمی‌کند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه هیچ کشت بی‌رویه‌ای در منطقه صورت نگرفته است، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا حداقل بخش کوچکی از هزینه‌ای را که توسط کشاورزان صورت گرفته است، جبران شود.

کشاورز دیگر جیرفتی با تحصیلات کارشناس ارشد زراعت نیز در این جلسه اظهار داشت: فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، تنها دستگاه‌های اجرایی شهرستان جیرفت بودند که در این مشکل همواره با ما همدردی و در حد توان خود از ما حمایت کرده‌اند.

حسین عبدالله‌زاده با اشاره به آمارهای غلطی که توسط برخی از مسئولان در مصاحبه‌های مختلف ارائه شده است، عنوان کرد: آنان حدود 18 هزار هکتار در این منطقه را زیر کشت پیاز اعلام کرده‌اند در صورتی که تمام اراضی شهرستان جیرفت به یک‌سوم کشت هر ساله کاهش پیدا کرده است.

وی اذعان داشت: حتی تاکنون برای همان 4 هزار و 500 هکتار قرارداد کشاورزان نیز اقدامی صورت نگرفته است.

عبدالله‌زاده بیان داشت: با توجه به اینکه شهرستان جیرفت قطب کشاورزی ایران است، آیا نباید این مشکل برای وزیر جهاد کشاورزی اهمیت داشته باشد تا یک روز وقت خود را برای حضور در این منطقه صرف کند.

تمام تلاش خود را برای خرید پیاز کشاورزان انجام می‌دهیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه اظهار داشت: با همکاری کشاورزان تمام تلاش خود را برای خرید این محصول انجام می‌دهیم.

مجید درینی با بیان اینکه کشاورزان منطقه اکثرا طبق قرارداد خود کشت کرده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم، سیاست‌های وزارتخانه نسبت به این معضل تغییر کند.

..................................

گزارش از محدثه سعیدی‌نژاد

..................................

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول