اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگروه آب و کشاورزی هرمزگان تأکید شد

چاره‌اندیشی برای فروش محصول پیاز / اجرای طرح مهر کشاورزی با واگذاری زمین‌های مستعد

خبرگزاری فارس: استاندار هرمزگان در کارگروه آب و کشاورزی این استان بر "چاره‌اندیشی برای فروش محصول پیاز کشاورزان" و اجرای طرح مهر کشاورزی تأکید کرد.

چاره‌اندیشی برای فروش محصول پیاز / اجرای طرح مهر کشاورزی با واگذاری زمین‌های مستعد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ابراهیم عزیزی در کارگروه آب و کشاورزی هرمزگان که در مجاور سدهای شمیل و نیان برگزار شد، اظهار داشت: دولت اراده کرده است در سال 91 موضوع مهم اشتغال در بخش کشاورزی را به صورت پایدار دنبال کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در استان در این بخش فراهم است، گفت: بعضاً از این ظرفیت‌ها آن‌گونه که باید استفاده نشده است و در این راستا باید به سد جگین اشاره کرد که از این ظرفیت نه در بخش شرب به خوبی استفاده می‌شود و نه در بخش کشاورزی.

وی با بیان اینکه این سد در سال 85 به بهره‌بردای رسیده و ظرفیت خوبی (160 میلیون مترمکعب) نیز دارد، افزود: برنامه‌ریزی برای این سد می‌تواند نقش قابل توجهی را در پویایی کشاورزی و اشتغال حوزه شرقی هرمزگان داشته باشد.

عزیزی هم‌چنین با اشاره به ارائه طرحی از طرف استانداری هرمزگان به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر واگذاری اراضی کشاورزی مستعد به متقاضیان کشت و زرع افزود: نخستین دور واگذاری اراضی تحت طرح مهر کشاوزی در کشور در هرمزگان اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه این دور از واگذری اراضی در 15 اردیبهشت محقق می‌گردد، اضافه کرد: دستگاه‌هایی همانند جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و کار و امور اجتماعی باید امور را برای این واگذاری مهیا کنند.

عزیزی با اشاره به جزییات واگذاری زمین طی طرح مذکور افزود: در این طرح الویت واگذاری زمین‌های مدنظر ابتدا با مردم روستاهای مجار اراضی مدنظر است.

وی گفت: به عنوان نمونه اراضی پایین‌دست سدهای شمیل و نیان و جگین در بخش دور اول واگذاری‌ها قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر تأمین آب که در این طرح نقشی مهم دارد، بانک کشاوزی نیز به عنوان پشتیبان هیچ مشکلی در امر واگذاری تسهیلات بانکی به کشاوزان ندارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه امکانات و استعدادها باید به سمت تقویت حوزه کشاورزی استان به کار گرفته شود ادامه داد: نباید فراموش کرد که در هرمزگان ظرفیتی و امکانی مناسب همانند آب ‌شیرین‌کن‌ها نیز وجود دارد که باید برای توسعه کشاورزی در نوار ساحلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و انرژی باید نگاه‌ها به ویژه در حوزه ساحل به کشاورزی تغییر کند.

عزیزی یادآور شد: این امر به معنای این است که باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به شناسایی و ترویج گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم هرمزگان و مقاوم در برابر آب‌های شور و نیمه شور تحقیقات خود را آغاز و در اسرع وقت کشت این‌گونه گیاهان را اجرایی کنند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه حجم میزان ریزش‌ها طی سال در هرمزگان به بیش از 30 میلیارد مترمکعب می‌رسد، گفت: از این میزان حجم 20 میلیارد مترمکعب در سال تبخیر، 14 میلیارد مترمکعب با عبور از گنبدهای نمکی شور شده که تنها کمتر از یک و نیم میلیارد مترمکعب به نوعی ذخیره و یا مورد استفاده قرار می‌گیرد که این رقم فاجعه است و باید نسبت به ارتقای آن تلاش کرد.

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به دستور رئیس جمهور هیچ محدودیتی در حوزه تصمیم‌گیری استان برای بخش کشاورزی نداریم، گفت: باید برای محصولات به زمین مانده کشاورزان به ویژه محصول پیاز چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: هر چند تمام استان‌ها با این مشکل رو به رو هستند اما باید در اسرع وقت راهکاری برای حمل محصولات به بازار طراحی شود، چرا که بر این عقیده‌ایم که حمل محصول می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات را رفع کند.

وی در پایان خواستار تشکیل کمیته‌ای در زیرمجموعه کارگروه‌های اشتغال و آب و کشاورزی با هدف بررسی درخواست‌ها، نیازها و تقاضاها شد و گفت: براساس برنامه‌ها پس از اجرای طرح‌های مدنظر در حوزه کشاورزی در استان به سراغ حوزه شیلات و فعال‌سازی هر چه بیش‌تر این بخش می‌رویم.

انتهای پیام/ر10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول