اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قصه تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی جنوب کرمان

دلالان هر تور 30 کیلویی پیاز را یک‌هزار تومان می‌خرند

خبرگزاری فارس: سال 91 هم اشک پیازکاران جنوب کرمان درآمد و قصه افت قیمت محصولات کشاورزی تکرار شد، اما باید دید، این توپ پیازی سرگردان آسمان قطب کشاورزی ایران در کجا فرود می‌آید یا مسئولان با چه تدبیری این گل را به ثمر می‌رسانند.

دلالان هر تور 30 کیلویی پیاز را یک‌هزار تومان می‌خرند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، قصه تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی جنوب کرمان هر ساله در پهنه قطب کشاورزی ایران اکران می‌شود.

طی چند روز گذشته کشاورزان پیازکار جنوب استان کرمان به استقبال مشکل چندساله خود رفتند تا زنگ آغازی برای بحرانی بزرگ در تاریخ کشاورزی سال جاری باشد.

این در حالی است که کشت پیاز در این منطقه در قالب طرح استمرار برای تأمین پیاز بازار مصرف داخل کشور و جلوگیری از افزایش شدید قیمت محصول انجام می‌گیرد.

علاوه بر اشباع بازار مصرف در این آشفته بازار جنوب کرمان، دلالان نیز وارد شدند تا سود تلاش چندماهه کشاورزان را طی چند روز به جیب بزنند و نان و پیازی بی‌زحمت نوش جان کنند.

با حضور خبرنگار فارس در مراکز عرضه فروش میوه در شهرستان جیرفت، مشخص شد، هم‌اکنون هر کیلو پیاز با قیمت 500 تا 600 تومان فروخته می‌شود و این در حالی است که در فاصله نه‌چندان دورتری هر تور 30 کیلویی پیاز یک‌هزار تومان توسط دلالان جیرفت خریداری می‌شود.

* به اندازه قرارداد خود کشت کردیم، اما کسی پاسخگو نیست

علی عبداالله‌زاده دانشجوی رشته کشاورزی و کارشناس ارشد زراعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با این اوضاع قیمت پیاز، تصمیم گرفته‌ام که 10 هکتار مزرعه پیاز خود را شخم زده تا با توجه به شکست اقتصادی در این کار به واسطه پوسیدن پیازها، از آن‌ها به عنوان کود زمین استفاده و محصولات دیگری کشت کنم.

علی سالاری نیز با گلایه از پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه اظهار داشت: ما با سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان قرارداد امضا کردیم که بیش از حد کشت نکنیم با این وجود هم‌اکنون کسی پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما در این زمینه نمی‌دهد.

ناصر پهلوان یکی دیگر از پیازکاران جیرفتی است که در این زمینه اظهار داشت: ما به اندازه قرارداد خود کشت کردیم، اما کسی نیست، پاسخ دهد که فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی با گرفتن زمین و کشت چند صد هکتاری چه بلایی بر سر کشاورزان آورده‌اند.

وی افزود: ما از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنیم، کسانی وارد این حرفه می‌شوند که از آن هیچ سررشته ای ندارند و همواره مورد حمایت مسئولان قرار می‌گیرند و در نهایت در پی این همکاری دوستانه قشر اصلی کشاورز لگدمال می‌شوند.

* بازاریابی به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت با اشاره به مکاتبه‌های انجام شده در مورد مشکل پیازکاران این منطقه از چهار ماه گذشته اظهار داشت: تمام نامه‌های ارسالی به مسئولان در نهاد ریاست‌ جمهوری، وزارتخانه و استانداری گواه پیگیری این سازمان پیش از وقوع این اوضاع است.

مجید درینی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان را متولی تولید ذکر و تصریح کرد: بازاریابی و ایجاد زمینه مناسب برای خرید و انتقال این تولید از مزرعه به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

*خسارت سنگین کشاورزان نیازمند پاسخگویی مسئولان است

این در حالی است که سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان فقط در قالب بیان این بحران در جنوب کرمان وارد شده است در حالی که می‌طلبد وی با حضور در منطقه و ایجاد راهکارهای مناسب از نزدیک اوضاع را رصد و با کمک کشاورزان و مسئولان بومی نسبت به رفع گوشه‌ای از این مشکلات تلاش کند.

از طرفی امام جمعه جیرفت نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با گلایه از وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مشکل عدم فروش محصولات کشاورزی جنوب کرمان، بی‌توجهی مسئولان بازرگانی به این روند و عدم تعهد کاری آنان است.

حجت الاسلام اصغر عسکری با تأکید بر پاسخگویی مسئولان در راستای رفع مشکل پیازکاران بیان داشت: چهار ماه پیش مکاتبه‌های سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در زمینه هشدار به مسئولان برای بحران قیمت پیاز انجام گرفته است.

وی ابراز داشت: باید با فراهم کردن، زمینه و تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت این محصولات صادر و یا در مورد آن چاره‌اندیشی دیگری صورت گیرد.

عسکری عنوان کرد: صدا و سیما نیز باید این مشکل را به گوش دستگاه‌های اجرایی مربوطه برساند، زیرا این خسارت سنگین نیازمند پاسخگویی مسئولان است.

اکنون باید دید این توپ پیازی سرگردان آسمان قطب کشاورزی ایران در کجا فرود می‌آید یا مسئولان با چه تدبیری این گل را به ثمر می‌رسانند تا تیم کشاورزان جنوب را خوشحال و اشک پیازی این قشر زحمتکش را خشک و خنده را بر لبان داغ‌بسته آنان بنشانند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول