اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی فارسان:

آفت "سن گندم" به 100 هکتار از مزارع فارسان خسارت زد

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی شهرستان فارسان گفت: بیش از 100 هکتار از مزارع گندم فارسان در معرض تهدید سن گندم قرار گرفته است.

آفت "سن گندم" به 100 هکتار از مزارع فارسان خسارت زد

ابراهیم شیرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 100 هکتار از مزارع گندم این شهرستان در معرض تهدید به آفت سن گندم است.

وی افزود: سن ‌حشره‌ای است که از گندم تغذیه می‌کند، این حشره مهاجم علاوه بر کاهش مستقیم میزان محصول با تزریق ترشحات بزاقی خود که حاوی آنزیم‌های پروتئاز است باعث تغییرات شدیدی در دانه یا آرد حاصل از گندم سن‌‌زده می‌شود.

شیرانی درباره دلایل بروز گسترده سن گندم، گفت: حشره سن ‌از نظر اکولوژی بر روی پوا وکارکس،‌ گندم‌های وحشی ‌و علف‌های هرز از خانواده گرامینه،‌ در مراتع زندگی می‌کند که با تخریب مراتع و کشت گندم، زیستگاه طبیعی آنها تخریب و مزارع با غذای بیشتر جایگزین می‌شود که این فراوانی غذا باعث افزایش جمعیت سن می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فارسان با بیان اینکه خشکی و گرما، شرایط ایده‌آل حشره سن ‌است، گفت: عامل موثر دیگر افزایش محصول گندم است، علاوه بر این غذای بیشتری در دسترس این حشره قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برداشت محصول بیشتر به زمان بیشتری هم نیازمند است در نتیجه طولانی‌تر شدن دوره برداشت، زمان بیشتری برای تغذیه حشره سن از مزارع گندم فراهم می‌شود و با مدت زمان طولانی‌تر تغذیه علاوه بر زاد و ولد بیشتر قوی‌تر شده و در زمستان مرگ‌ومیر کمتری دارد.

شیرانی با اشاره به اقدامات مناسب مقابله با آفت سن ‌گندم، گفت: ضد عفونی و مبارزه با آفت سن ‌پس از برداشت گندم سن‌زده ممکن نیست بر این اساس باید با حشره سن،‌ در مزارع مبارزه کرد به این منظور در دو مرحله باید مزارع سمپاشی شود.

انتهای پیام/ح20/چ3000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول