اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باغ‌های ورجان قربانی ویلاسازی می‌شوند

ریه‌های تنفسی ورجان در حال نابودی

خبرگزاری فارس: ویلاسازی در نقاط مختلف روستایی در قم از جمله روستای ورجان و منطقه نیوند رشد فزاینده‌ای یافته و این در حالی است که ساخت و ساز غیرقانونی این ویلاها آسایش را از اهالی سلب کرده و از سوی دیگر موجب تخریب گسترده باغ‌ها شده است.

ریه‌های تنفسی ورجان در حال نابودی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم منطقه «نیوند» بافت باغ‌های روستای ورجان است که در گذشته به دلیل دارا بودن درختان انار و انجیر، موجب شهره شدن این روستا در میان شهرنشینان شده بود.

باغاتی که نهرهای روان آن به همراه درختان انار و انجیر تصاویری ارم گونه را برای بینندگان به یادگار گذاشته است.

شهرت انار و انجیر «نیوند» به تدریج از محدوده قم فراتر رفته و از دیرباز کمتر کسی بوده که هنگام عبور از این روستا اقدام به خرید انار و انجیر نمی‌کرد.

قنات‌های قدیمی، درخت‌های کهن و فرتوت باغ‌های «نیوند» و امامزاده عباس (ع) که در این منطقه واقع شده است، نشان از قدمت این باغ‌ها دارد که از گذشته در زمینه اشتغالزایی برای جوانان روستایی و کسب درآمد برای خانوارهای روستا تاثیرات زیادی را داشته است، اما چند سالی است که عده‌ای افراد سودجو از غفلت مسئولان سوءاستفاده کرده و با خرید بخشی از این باغ‌ها از روستائیان به قیمت بسیار پائین اقدام به ساخت ویلا و تخریب باغ‌ها کرده‌اند و کم کم باغات «نیوند» یکی پس از دیگری تخریب شده و جای خود را به ویلاهای مدرن داده است. ویلاها مثل قارچ از میان باغ‌هایی با قدمت چند صد ساله رویش کرده و مساحت گسترده‌ای از منطقه را پوشانده‌اند.

 

*ویلاهای ساخته شده را تخریب کنید

دهیار روستای ورجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مسئولان مربوطه باید ویلاهای احداث شده در این منطقه را تخریب کنند.

علی یزدیان افزود: ساکنین روستای ورجان به دلیل مشکلاتی که این ساخت و سازها برای آنان به وجود آورده است، تنها با تخریب این ویلاها راضی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد که هر کسی پول دارد هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد اضافه کرد: مسئولین برای اینکه انگشت اتهام روستائیان از سوی آنان برداشته شود، باید پاسخگو باشند که چرا این ویلاها را تخریب نمی‌کنند و چرا از قلع و قمع باغ‌های روستای ورجان جلوگیری به عمل نمی‌آورند.

یزدیان ادامه داد: احداث این ویلاها در روستای ورجان موجب بروز برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی شده تا حدی که در تعداد زیادی از این ویلاها تجهیزات دریافت از ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گفته شاهدان عینی، در طول هفته نیز این اماکن تبدیل به پاتوقی برای حضور تعداد زیادی از افراد معلوم الحال شده که به شدت امنیت اجتماعی و اخلاقی روستائیان را مورد تهدید قرار داده است.

وی تصریح کرد: سئوال روستائیان اینجاست که اگر یک فرد روستایی بخواهد دیواری را دور یک قطعه باغ خود بگذارد تا از ورود افراد به باغ خود جلوگیری کند، باید چندین ماه در اداره کشاورزی و منابع طبیعی پیگیری کند و در آخر هم به جایی نرسد، چطور می‌شود که در روز روشن این افراد باغ‌ها را تخریب می‌کنند، دیوارهای بلند می‌کشند، ویلاهایی با سقف‌های قرمز و سبز و ... احداث می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از واگذاری انشعابات گاز و برق به این واحدهای غیر مجاز گفت: تا به حال با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم برای چند مورد از این ویلاها حکم تخریب گرفته‌ایم ولی هیچ کدام از این احکام اجرا نشده و در حالی که تازه حکم تخریب یکی از این ویلاها صادر شده است، در کنار آن یک ویلای دیگر در حال ساخت است.

شبکه گاز با مجوز بخشداری احداث شده است

مسئول اداره گاز شهر کهک در خصوص علت ارائه خدمات به این ویلاها گفت: شبکه گاز احداث شده در منطقه «نیوند» روستای ورجان با مجوز بخشداری بوده است.

محمدابراهیم فرقدانی اظهار داشت: بخشداری کهک برای احداث شبکه گاز در این منطقه مجوزی را صادر کرد و ما نیز به عنوان مجری با دستوراتی که از شرکت گاز استان قم گرفته بودیم، اقدام به اجرای این شبکه کردیم.

وی بیان داشت: در بسیاری از موارد نیز شورای روستا یا دهیاری با ارسال نامه خواستار واگذاری انشعاب گاز به ساختمان‌های مذکور شده‌اند.

فرقدانی افزود: انشعابات واگذار شده در این منطقه مسکونی بوده و بر اساس مجوز بخشداری و دستوراتی که شرکت گاز قم صادر کرده، این اداره اقدام به واگذاری انشعابات کرده است.

هیچ نامه‌ای از دهیاری و شورا به اداره گاز کهک نداده‌ایم

این در حالی است که دهیار روستای ورجان هرگونه نامه‌نگاری شورا و دهیاری با اداره گاز کهک مبنی بر واگذاری انشعاب گاز به این واحدهای غیرمجاز را تکذیب کرد و گفت: طی نامه‌های بسیار زیادی از ادارات برق و گاز منطقه کهک درخواست کرده‌ایم که به این واحدهای غیرمجاز خدمات ارائه ندهند، ولی این ادارات بدون توجه به نامه‌نگاری‌های صورت گرفته به این افراد سودجو خدمات ارائه داده‌اند.

وی گفت: با ارسال نامه و مذاکرات شفاهی اعتراض خود را به اداره گاز اعلام کردیم ولی آنان در جواب دهیاری ورجان گفتند که چه شما موافقت بکنید و چه نکنید، ما به این ویلاها انشعاب گاز خواهیم داد.

به هیچ یک از این ویلاها برق دائم ندادیم

مسئول اداره برق شهر کهک نیز در این زمینه اظهار داشت: به هیچ یک از این ویلاها که به صورت غیرمجاز احداث شده‌اند برق دائم نداده‌ایم و در صورتی که تکلیف آنها مشخص نشود، انشعاب برق این ویلاها جمع‌آوری خواهد شد.

احدی اظهار داشت: ساختمان‌هایی که تقاضای انشعاب برق دائم را دارند باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنند و در غیر این صورت انشعاب دائم واگذار نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق قم برای باغ‌هایی که قدیمی بوده و ساختمان‌های کوچک کارگری داشته‌اند، برق تجاری واگذار می‌کند که شاید در برخی از موارد مذکور این اقدام صورت گرفته باشد.

وی افزود: واگذاری این انشعاب منوط به قدیمی بودن باغ‌ها و ساختمان‌های موجود در آن است و به هیچ عنوان به ساخت و سازهای جدید در این باغ‌ها برق واگذار نخواهد شد.

احدی بیان داشت: به نظر می‌رسد که این افراد از برق‌های موقتی که در آنجا واگذار شده سوءاستفاده کرده‌اند که در اسرع وقت دستور پیگیری این وضعیت صادر خواهد شد.

با این وجود دهیار روستای ورجان در خصوص واگذاری برق به این ویلاها اظهار کرد: طی چند سال اخیر یک کوچه‌ای در این منطقه ایجاد شده است که اداره برق کهک در این کوچه اقدام به تیرگذاری کرده که برای هر کدام از این تیرها مبلغی بیش از میلیون تومان نیاز است.

یزدیان ادامه داد: اداره برق کهک هیچ‌گونه همکاری را با دهیاری روستای ورجان انجام نداده و در یک اقدام کاملا غیر کارشناسی به تمام واحدهای مذکور برق داده است و این در حالی است که ما برای قرار دادن یک تیر در روستا باید چند ماه در اداره برق رفت و آمد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویلاهای یاد شده متعلق به افراد متمول و پولداری است که برای خوش‌نشینی آنها را ساخته‌اند اظهار داشت: ارائه خدمات توسط ادارات فوق و عدم برخورد با متخلفان، این شائبه را در بین مردم ایجاد کرده است که دست‌های پنهانی در پشت پرده وجود دارد که به رغم تمام مقاومت‌ها و مخالفت‌های دهیاری و روستائیان، هیچ‌گونه برخوردی با آنان صورت نمی‌گیرد.

رشد ویلاسازی در سه سال

یکی از اهالی روستای ورجان معتقد است: ویلاهایی که در «نیوند» ساخته شده طی سه تا چهار سال اخیر بوده و قبل از آن هیچ‌گونه ساختمانی به جز ساختمان امامزاده در این منطقه وجود نداشت.

عبدالحسین علی‌بیگی اظهار داشت: بنده بیش از 60 سال است که در این روستا زندگی می‌کنم و خودم نیز یک قطعه باغ در همین منطقه دارم. این ساخت و سازها توسط افراد سودجویی صورت گرفته است که طی سه سال گذشته اقدام به خرید باغ با قیمت بسیار پائین از روستاییان کرده و با قطع درختان در این باغ‌ها، ویلا احداث کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تعجب من از این است که این منطقه محل عبور مسئولان ادارات کشاورزی و منابع طبیعی است که تقریبا هر هفته یکی دو مرتبه از این محل عبور می‌کنند ولی هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از ساخت این ویلاها انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر این ساخت و سازها در منطقه‌ای انجام می‌شد که در دید مسئولین نبود باز می‌توانستیم به نحوی بگوئیم که مسئولین اطلاع نداشته‌اند، ولی این ویلاها در جلوی چشم مسئولین در حال ساخت و ساز و رشد قارچ‌گونه هستند.

علی‌بیگی تصریح کرد: مردم و اهالی ورجان خواستار تخریب این ساختمان‌ها هستند و مسئولین مربوطه نیز باید هر چه سریع‌تر این اقدام را عملیاتی کنند.

*همه باغ‌ها در حال تخریب است

یکی دیگر از اهالی روستای ورجان گفت: در حال حاضر همه باغ‌های «نیوند» در حال تخریب است و هر روز ما شاهد خشکاندن درختان با آهک و ساخت ویلا هستیم.

محمد بابایی اظهار داشت: همین الان بیش از 5 ساختمان جدید در این منطقه در حال ساخت است و هیچ یک از مسئولان نسبت به جلوگیری از این ساخت و سازها اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: چه شده است که مسئولان مربوطه که جلوی احداث یک متر دیوار را می‌گیرند، چشمان خود را به روی این همه تخلف بسته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسئولین از تخریب باغ‌های روستای ورجان جلوگیری نکنند در آینده بسیار نزدیک این منطقه «نیوند» به کلی از بین خواهد رفت و تبدیل به منطقه مسکونی می‌شود.

روستائیان مظلوم هستند

یکی دیگر از باغداران منطقه «نیوند» روستای ورجان نیز تاکید کرد: بنده یک قطعه باغ در این منطقه داشتم که از پدرم به من ارث رسیده بود و دیوار نداشت، به همین دلیل در روزهای تعطیل عده‌ای بدون اجازه وارد باغ من می‌شدند و بخشی از آن را تخریب می‌کردند.

سید عباس حسینی اظهار داشت: قصد کردم برای جلوگیری از ورود این افراد به باغ خود دیواری را دور باغم احداث کنم، ولی به محض اینکه آغاز به کار کردم، افرادی از ادارات مربوطه در آنجا حضور پیدا کردند و بنده را به جرم تصرف اراضی ملی دستگیر کردند و به پاسگاه بردند.

این پیرمرد 80 ساله خاطر نشان کرد: بعد از آن دست از کار کشیدم و باغ را به حال خود رها کردم، اما همیشه این سئوال در ذهن من باقی است که چطور می‌شود که عده‌ای پولدار دیوارهایی با بلندی پنج متر دور باغ خود می‌کشند و در آن ویلاهای بزرگ احداث می‌کنند و هیچ‌گونه برخوردی با آنان صورت نمی‌گیرد.

سعیدی اضافه کرد: با یکی از اهالی مطلع صحبت کردیم و این موضوع را به سازمان بازرسی هم اطلاع دادیم، از سازمان بازرسی تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر وارد عمل شود و حق روستائیان را بگیرد و با متخلفان برخورد جدی به عمل آورد.

وی گفت: از مسئولان ادارات مربوطه هم گلایه داریم که چرا با این تخلفات برخورد نکرده‌اند، چرا در روز روشن و در جلوی دیدگان مسئولین باغ‌های ورجان تخریب و تبدیل به ویلا شد ولی هیچ‌گونه برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد، مسئولان برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کنند باید در اسرع وقت جلوی ساخت و سازهای جدید را بگیرند.

پیگیری‌های دو هفته‌ای خبرنگار فارس برای برقراری ارتباط با مسئولین بخش کشاورزی قم بی‌نتیجه ماند. بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی استان متولی اصلی برخورد با متخلفین و متصرفین اراضی و تخریب باغ‌ها است و امید می‌رود مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این خصوص پاسخ لازم را ارائه دهند.

ویلاسازی در ورجان غیر قانونی است

یک کارشناس بخش کشاورزی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای صورت گرفته در منطقه «نیوند» روستای ورجان غیر قانونی است اظهار داشت: با توجه به تصویب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، از تاریخ تصویب این قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

محمدرضا فاریابی اظهار داشت: بر اساس ماده سه این قانون مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(1) ماده(1) این قانون اقدام به تغییر کاربری کنند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است محکوم شده و در صـورت تکرار جرم به حداکثـر جزای نقـدی و حبـس از یک ماه تا شـش ماه محکوم خواهند شد.

وی تصریح کرد: بر اساس تبصره دو ماده سه این قانون، هر یک از کارکنان دولت، شهرداری‌ها و نهادها که در اجرای این قانون به تشخیص دادگاه صالحه تخطی کرده باشند ضمن ابطال مجوز صادره به جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که موردنظر متخلف بوده است محکوم شده و در صورت تکرار علاوه بر جریمه مذکور به انفصال دائم از خدمات دولتی و شهرداری‌ها محکوم خواهند شد.

وی اضافه کرد: سردفتران متخلف نیز به شش ماه تا دو سال تعلیق از خدمت و در صورت تکرار به شش ماه حبس و محرومیت از سردفتری محکوم می‌شوند.

فاریابی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده هشت این قانون، صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تأسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغ‌های موضوع ماده (1) این قانون توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر مراجع ذی‌ربط صرفاً پس از تأیید کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) این قانون مبنی بر ضرورت تغییر کاربری مجاز خواهد بود و متخلف از این ماده برابر مقررات ماده (3) این قانون مجازات خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 10 این قانون هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود، چنانچه به طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع برای انعکاس به مراجع قضایی اعلام کنند.

فاریابی با بیان اینکه بر اساس قانون وزارت جهاد کشاورزی مسئول اجرای این قانون و آئین‌نامه‌های اجرایی آن است بیان داشت: بر اساس تبصره دو ماده 10 این قانون مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل ضمن تنظیم صورت‌ مجلس نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

این کارشناس بخش کشاورزی اضافه کرد: طبق مشاهدات و مستندات موجود ساخت و سازهایی که در روستای ورجان صورت گرفته است کاملا غیر قانونی است و طبق قانون فوق که بسیار قاطع و صریح است، واگذاری انشعابات برق، گاز، آب، تلفن و ... نیز غیرمجاز صورت گرفته و باید با متخلفان برخورد شود.

وی گفت: دانستن حق مردم است و مردم باید بدانند که بر اساس قانون هیچ راهی جز قلع و قمع و تخریب ویلاهای ساخته شده در بخش «نیوند» روستای ورجان وجود ندارد که ان‌شاءالله مسئولین هر چه سریعتر نسبت به این کار اقدام خواهند کرد.

باغات «نیوند» روستای ورجان این روزها به محلی برای ساخت و سازهای غیرمجاز در مقابل دیدگان مسئولین تبدیل شده و از آن همه زندگی و پویایی که در این منطقه وجود داشت دیگر چیزی نمانده است. با تخریب و از بین بردن باغات «نیوند» هویت تاریخی و طبیعتی این روستا نیز تخریب و نابود خواهد شد و در کنار آن یکی از ریه‌های تنفسی منطقه نیز کور می‌شود. این باغ‌ها فرصت‌های بسیاری را در اختیار مردم منطقه و دستگاه‌های مختلف قرار داده‌اند تا از آن بهره‌برداری مناسب برای بحث‌های مفید صورت گیرد و روند روزافزون تخریب این باغ‌ها به هیچ عنوان به نفع استان نیست.

=================

گزارش: جواد قاسمی ورجانی

=================

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول