اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از هفته آینده آغاز می‌شود

تولید برق در فاز نخست نیروگاه سد گتوندعلیا

خبرگزاری فارس: مجری طرح سد و نیروگاه گتوند‌علیا از پایان مرحله سوم آبگیری و آغاز تولید برق در نیروگاه این سد از هفته آینده خبر داد.

تولید برق در فاز نخست نیروگاه سد گتوندعلیا

کریم شیبانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: با پایان یافتن مرحله سوم آبگیری سد گتوند‌علیا، تراز آب در مخزن این سد به 185 متر رسید.

وی با بیان اینکه مراحل آزمایشی راه‌اندازی نخستین واحدهای نیروگاه این سد انجام شده است، افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی می‌شود که تا یک هفته آینده دو واحد از چهار واحد نیروگاهی آماده بهره‌برداری، تولید انرژی و اتصال به شبکه برق کشور باشد.

شیبانی اظهار کرد: در این تراز هر واحد نیروگاهی می‌تواند حدود 200 مگاوات برق تولید کند.

به گفته وی، برای اینکه هر واحد نیروگاهی به تولید اسمی خود (250 مگاوات) برسد، باید تراز آب مخزن به 234 متر برسد که با توجه به نامطلوب بودن وضعیت آبی، امکان ادامه آبگیری در سال جاری وجود ندارد.

این مقام مسئول همچنین در مورد ریزش‌های اخیر پوشش رسی ایجاد شده روی سازند نمکی گچساران، توضیح داد: نشست و تخریب‌هایی که در این سازند اتفاق می‌افتد چیز جدیدی نیست و رفتار طبیعی این سازند رسی است.

وی افزود: از روز اول آبگیری سد، پوشش رسی (پتوی رسی) در مواجهه با آب، دوام خوبی نداشت و نشست و تخریب‌هایی در آن به وقوع پیوست که با استفاده از تجهیزات این تخریب‌ها ترمیم شد. البته در حال حاضر نشست‌هایی که اتفاق می‌افتد در جهت مثبت است و خلاءهای موجود در این پوشش را پر می‌کند.

شیبانی با بیان اینکه آبگیری،کیفیت آب را تا حدی دچار اختلال کرده بود، خاطر نشان کرد: ثبات در تراز 185 متر به لایه‌بندی مخزن حالت پایدار می‌بخشد، این مسئله به اضافه امکان تخلیه آب همزمان با تولید نیروگاه، کیفیت آب خروجی به رودخانه کارون را افزایش خواهد داد.

وی افزود: در حال حاضر دبی آب خروجی از سد به رودخانه کارون 220 متر بر ثانیه است.

مجری سد گتوند در ادامه در مورد چاه‌های نفت اطراف مخزن سد گتوند علیا گفت: پنج چاه نفت در مخزن این سد وجود داشت که پیش از آبگیری پلمب یا جابه‌جا شده‌اند و مشکلی برای این سد به وجود نمی‌آورند.

وی افزود: چاه 26 عنبل در ساحل چپ سازند گچساران قرار دارد که روزی 2 هزار و 500 بشکه نفت تولید می‌کند.

شیبانی تأکید کرد: با توجه به نزدیکی این چاه با مخزن سد، مکاتباتی با شرکت نفت صورت گرفته تا برای افزایش ایمنی و پیشگیری از حوادث احتمالی شیر اضطراری برای آن نصب شود.

سد گتوند علیا در 25 کیلومتری شهرستان گتوند در خوزستان قرار دارد و آخرین سد بلندی است که بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. سازند نمکی گچساران در مخزن این سد قرار دارد که برای کاهش انحلال این معادن نمکی روی آنها پوشش رسی (پتوی رسی) ایجاد شده است.

اواخر سال گذشته و ابتدای امسال، همزمان با آبگیری مرحله دوم و سوم سد گتوند و کاهش دبی رودخانه کارون، شوری این رودخانه بیش از دو برابر شد که اعتراضاتی را در بین کشاورزان خوزستانی به ویژه شرکت‌های توسعه نیشکر و صنایع جانبی به دنبال داشت.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول