اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان آب و برق خوزستان:

خشکسالی خوزستان در راه است

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اعلام وضعیت خشکسالی در سال آبی جاری، نسبت به وضعیت بحرانی حوزه رودخانه‌های کارون، دز و کرخه هشدار داد.

خشکسالی خوزستان در راه است

فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به 16 ایستگاه سنجش بارندگی تحت نظر این سازمان  اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا 26 فروردین ماه، 168 میلی متر بارندگی در استان اتفاق افتاده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته که 249 میلی متر بوده، 32 درصد و نسبت به سال‌های طبیعی 51 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: بیشترین بارندگی در بالادست حوزه مارون و کمترین بارندگی در ایستگاه تله زنگ (بالادست رودخانه دز) اتفاق افتاده است.

دهکردی سال آبی 90ـ 91 را مشابه سال 86 ـ 87 (نخستین سال خشکسالی) دانست و اظهار کرد: امسال با وجودی که یکی دو بارش زودهنگام در ابتدای فصل نوید سال پر بارانی و نزدیک به طبیعی را می‌داد، اما با گذشت زمان با عدم بارش‌های منظم و مناسب در بالادست به صورت برف و در پایین دست به صورت باران وضعیت خشکسالی رقم خورد.

* کاهش 53 درصدی روان آب‌ها در خوزستان

عضو ستاد خشکسالی خوزستان در مورد وضعیت روان آب‌ها و آورد رودخانه‌های استان گفت: مجموع آورد رودخانه‌های استان در سال‌های طبیعی 16 میلیارد و 83 میلیون مترمکعب بوده اما هم اکنون آورد رودخانه‌ها 7 میلیارد و 526 میلیون مترمکعب است که نسبت به وضعیت طبیعی 53 درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت حوزه کارون بزرگ بحرانی است، توضیح داد: رودخانه کارون با 4 میلیارد و 151 میلیون مترمکعب آورد نسبت به سال‌های طبیعی 37 درصد و رودخانه دز با یک میلیارد و 868 میلیون مترمکعب آورد نسبت به سال‌های طبیعی 60 درصد کاهش نشان می‌دهند.

وی افزود: بر همین اساس در حوزه کارون بزرگ (شامل کارون و دز) از 11 میلیارد و 253 میلیون مترمکعب آورد در سال‌های طبیعی فقط 6 میلیارد و 12 میلیون مترمکعب آورد محقق شده که 47 درصد کاهش را در این حوزه نشان می‌دهد.

دهکردی وضعیت رودخانه کرخه را فوق بحرانی ارزیابی کرد و گفت: آورد این رودخانه 84 درصد کاهش دارد و در حال حاضر آورد رودخانه کرخه 606 میلیون مترمکعب است، این در حالیست که در سال‌های طبیعی این رودخانه 3 میلیارد و 688 میلیون مترمکعب آورد داشته است.

به گفته وی، حوزه مارون با 21 درصد کاهش نسبت به سال‌های طبیعی در مقایسه با دیگر حوزه‌های آبی استان وضعیت بهتری دارد و از یک میلیارد و 141 میلیون مترمکعب آورد در سال‌های طبیعی، در حال حاضر 908 میلیون مترمکعب محقق شده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان پیش‌بینی کرد: با توجه به وضعیت نامناسب آورد رودخانه‌ها، برنامه‌ریزی برای مصرف کشت تابستانه همراه با صرفه‌جویی خواهد بود.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول