اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار نسبت به وضعیت منابع آب

محدودیت کشت تابستانه در خوزستان اعمال می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به کاهش منابع آب و آورد رودخانه‌های استان هشدار و از اعمال محدودیت در کشت تابستانه سال جاری خبر داد.

محدودیت کشت تابستانه در خوزستان اعمال می‌شود

فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه حجم آورد رودخانه‌های استان نسبت به سال‌های طبیعی کاهش قابل توجهی دارد، افزود: آورد رودخانه کرخه نسبت به سال‌های نرمال 83 درصد، رودخانه دز 59 درصد، رودخانه کارون 38 درصد و رودخانه مارون 22 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به نامناسب بودن وضعیت منابع آب، این سازمان محدودیت هایی برای کشت تابستانه پیشنهاد کرده است. بر اساس این برنامه حوزه رودخانه کارون 75 درصد، رودخانه مارون 75 درصد و رودخانه دز 50 درصد قابل کشاورزی است و در حوزه رودخانه کرخه نیز هیچگونه کشتی نباید انجام شود.

دهکردی همچنین با تأکید بر رصد کردن کیفیت آب در مقطع اهواز افزود: در زمان آبیاری کشاورزی در فروردین و مهر ماه کیفیت آب رودخانه افت می‌کند. از پایان فروردین ماه تا کنون شوری آب کارون در این مقطع بین 2 هزار و 300 میکروموس تا 2 هزار و 500 میکروموس در نوسان بوده است.

به گفته وی، اگر چه 3 هزار میکروموس به عنوان خط قرمز کیفیت آب تعیین شده اما زمانی خوشحال می‌شویم که شوری آب به کمتر از 2 هزار میکروموس برسد.

عضو ستاد خشکسالی استان نیاز آب شرب و کیفیت استان را در ماه‌های خرداد تا شهریور 3 میلیارد و 441 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل برنامه‌ریزی برای کشت نیز 2 میلیارد و 195 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: تأمین آب شرب مردم خوزستان و حفظ کیفیت آن در اولویت این سازمان در برنامه‌ریزی برای توزیع منابع آب قرار دارد و تأمین آب مصرفی کشت‌های دائم شامل باغات و نخیلات، صنعت و کشت تابستانه به ناچار در اولویت‌های بعدی است.

وی در مورد سهم تالاب‌ها در برنامه‌ریزی منابع آب اظهار کرد: برای تالاب شادگان بین 3 تا 5 مترمکعب و برای هورالعظیم 5 تا 10 مترمکعب حق آبه در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه تالاب‌ها در انتهای حوزه آبی قرار دارند فقط در صورت کنترل مصرف کنندگان بالادست سهم آنها محقق می‌شود.

هشدار نسبت به وضعیت منابع آب و کشاورزی خوزستان در حالی اعلام می‌شود که طرح انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌های استان همچنان در حال پیگیری است. اوراق مشارکت برای مهمترین طرح انتقال آب از سرشاخه رودخانه کارون به استان‌های مرکزی به نام طرح بهشت آباد با وجود مخالفت‌های کارشناسان و نمایندگان اسفند ماه 90 در اصفهان عرضه شد؛ اما با عدم استقبال مردم روبه رو شد و 20 درصد به فروش رفت.

استاندار اصفهان امروز اعلام کرده صنایعی که در مرحله دوم فروش این اوراق مشارکت نکنند توبیخ می‌شوند و سهمیه آب آنها 20 درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول