اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف:

عاشورایی برگزار کردن ایام فاطمیه، وقف عاشورایی می‌طلبد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف در زمینه برگزاری سوگواری حضرت فاطمه(س) کم است، گفت: عاشورایی برگزار کردن ایام فاطمیه، وقف عاشورایی می‌طلبد.

عاشورایی برگزار کردن ایام فاطمیه، وقف عاشورایی می‌طلبد

حجت‌الاسلام احمد پاک‌نهاد امروز در حاشیه بازدید از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس هدف از این بازدید را ارزیابی عملکرد اوقاف و امور خیریه استان عنوان کرد و اظهار کرد: در سال جاری حدود 26 استان از این نظر مورد بازدید قرار گرفته است.

فارس: با وجود دستگاه‌های متعدد اعزام مبلغ در کشور، چرا اوقاف در این زمینه ورود پیدا کرد؟

پاک‌نهاد: ورود اوقاف و امور خیریه کشور به این عرصه، یک اقدام هوشمندانه بوده چرا که بیش از 10 هزار امامزاده و بقعه‌ متبرکه در کشور وجود دارد که بر این اساس و نیز لزوم بیان احکام و زوایای وقف در اسلام، می‌طلبید که از سازمان اوقاف نیز افراد خاصی برای بیان احکام وقف اعزام شوند.

برخی از شهرهای کشور نیز به صورت صد در صد و یا قسمت اعظمی از آن وقفی است و مردم نیز خیلی با احکام وقف آشنا نیستند که این بحث لزوم اعزام مبلغ‌هایی در باب وقف و موقوفات را به وجود آورد چرا که در این زمینه باید یک گروه خاص به صورت ویژه به فرهنگسازی بپردازند.

فارس: اعزام مبلغ از سازمان اوقاف فقط به امامزادگان و بقاع متبرکه کشور است؟

پاک‌نهاد: اولویت نخست ما در این زمینه اعزام به امامزادگان و بقاع متبرکه است اما سازمان اوقاف این افتخار را دارد که در بسیاری از مناطق محروم و صعب‌العبور کشور نیز از محل نیات واقفان به امر اعزام مبلغ بپردازند که در حال حاضر نیز این قشر مشغول تبلیغ هستند.

فارس: اعزام مبلغ از اوقاف چه تأثیری در پویایی امامزادگان داشته؟

پاک‌نهاد: بر اساس فعالیت‌های فرهنگی که توسط این مبلغان در امامزادگان در چند سال اخیر انجام شده، امامزادگانی که مطرود شده بودند مورد استقبال جدی واقع شده‌اند که شاهد آن در نوروز امسال، آمار بازدید بیش از 57 میلیون از امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور است.

فارس: سازمان اوقاف و امور خیریه چه تعداد مبلغ برای اعزام در کل کشور در اختیار دارد؟

پاک‌نهاد: در حال حاضر حدود 9 هزار پرونده از مبلغان در سازمان اوقاف داریم که این تعداد مربوط به مبلغان حوزه علمیه قم سازمان اوقاف است که مبلغان غیر بومی تعریف می‌شوند اما به طور کلی حدود 12 هزار مبلغ فعال و دارای پرونده در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور داریم.

فارس: با وجود تعدد دستگاه‌های متولی اعزام مبلغ، موازی‌کاری ایجاد نمی‌شود؟

  پاک‌نهاد: اگر چه در این زمینه بیش از 15 دستگاه‌ متولی وجود دارد اما هر چه به جلو پیش می‌رویم نه تنها موازی‌کاری ایجاد نمی‌شود بلکه این دستگاه‌ها هم‌راستا با یکدیگر به این مهم مبادرت می‌ورزند که این مرهون جلسات شورای عالی سیاستگذاری است اگر چه در گذشته ممکن بود در منطقه‌ای سه مبلغ اعزام شود اما در جای دیگر مبلغی نباشد اما در حال حاضر با هماهنگی کاملی که وجود دارد اطلاعات مبلغان را قبل از اعزام‌ها تبادل می‌کنیم.

فارس: بحث پرداختی به مبلغان اعزامی در اوقاف چگونه است؟

پاک‌نهاد: در حال حاضر درصدد متعادل کردن نظام پرداخت‌ها هستیم تا برای همه آنها یکسان شود و شأن مبلغان نیز حفظ شود که در این زمینه بحث سطح‌بندی مبلغان را نیز مورد توجه داده‌ایم و آموزش مبلغان به جد در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دنبال می‌شود.

فارس: مشکل خاصی در زمینه اعزام  مبلغ و یا مباحث دیگر در سازمان اوقاف وجود دارد؟

پاک‌نهاد: اگر چه مردم فکر می‌کنند اوقاف هیچ مشکلی ندارد اما اینگونه نیست؛ چرا که به دلیل اینکه ما موظف به اجرای دقیق نیات واقف هستیم مشکلات ما از دستگاه‌های تربیتی بیشتر است چون بر اساس این بحث دست ما بسته است و شاید 60 درصد از موقوفات در خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) و محرم است اما در خصوص حضرت زهرا موقوفات کمی داریم.

فارس: بر چه اساسی مبلغان به استان‌ها اعزام می‌شوند؟

پاک‌نهاد: از آنجا که اوقاف مثل سازمان‌های دیگر نیست که بودجه‌اش در مجلس تصویب شود بلکه بودجه آن بستگی به موقوفات دارد، ما در ابتدا از استان‌ها استعلام می‌کنیم که برای بحث اعزام مبلغ چه مقدار توان و امکان دارند که با این وصف مدیران کل اوقاف بر اساس ظرفیت‌های موجود، درخواست‌های خود را اعلام می‌کنند تا اعزام صورت گیرد.

فارس: وضعیت نیات وقفی در کشور چگونه است؟

پاک‌نهاد: متأسفانه برای برخی از مناسبات ما نیت وقفی بسیار کم داریم؛ مثلاً در تابستان و برای کار فرهنگی کردن در اوقات فراغت کم است و یا نیاتی که برای مقابله با تهاجم فرهنگی وقف شده باشد نداریم یا خیلی کم داریم که البته این ضعف و کم‌کاری از ما است چرا که مردم متدین هستند و زمانی که بدانند مثلاً موقوفات حضرت زهرا(س) کم است، در این عرصه وارد خواهند شد چرا که عاشورایی برگزار کردن ایام فاطمیه، وقف عاشورایی نیز می‌طلبد.

دیگر اینکه در بسیاری از مناطق کشور که دشمنان اهل بیت(ع) هزینه‌های بسیار می‌کنند، ما نمی‌توانیم مبلغ بفرستیم چون بودجه نداریم و وقفی در این زمینه صورت نگرفته است که با فرهنگسازی، مردم به این وادی فرا خوانده شوند، می‌توان کارهای ارزشمندی شکل داد.

فارس: برای همسران مبلغان اعزامی برنامه خاصی در زمینه ورود به عرصه تبلیغ در نظر گرفته شده؟

پاک‌نهاد: از جمله مواردی که ضرورت آن احساس می‌شود، بحث تبلیغ خواهران مبلغه برای بانوان است چرا که امروزه طبق آمارها بیش از 60 درصد از زائران امامزادگان و استقبال‌کنندگان برنامه‌های فرهنگی مذهبی کشور و صداوسیما بانوان هستند و لذا ما باید برای این قشر از مخاطبان برنامه‌های ویژه داشته باشیم که در این راستا طی طرحی درصدد استفاده از توان همسران مبلغ هستیم چرا که بسیاری از این افراد، مبلغه هستند و در مراکز مختلفی چون قم دوره‌هایی دیده‌اند و با اخذ مدرک سطح 2، آمادگی تبلیغ دارند اگر چه برخی از همسران مبلغان به صورت خودجوش و کاملاً برای رضای خدا، به این مهم روی آورده‌اند اما بسترهای حمایتی از آنها نیز باید فراهم شود.

فارس: وضعیت نیات جدید در کشور به چه صورت است؟

پاک‌نهاد: نیات واقفان بسیار گسترده شده و در حال حاضر نیت‌هایی در زمینه حمایت از نخبگان علمی، برگزیدگان مسابقات و تقویت بنیه علمی و مراحل تحصیلی تا اخذ مدارج عالی در کشور به ثبت رسیده است.

باید در زمینه موقوفات مورد نیاز در کشور فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی شود چرا که در حال حاضر برای انرژی هسته‌ای وقف‌های جدید و گسترده‌ای در کشور صورت گرفته که نشان از آمادگی کامل مردم برای سرمایه‌گذاری در وقف‌های جدید دارد.

= = = = = = = = =

گفت‌وگو: زهرا مرادوند

= = = = = = = = =

 

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول