اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس واحد بینایی‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

خرید لنزهای رنگی از مراکز غیرمعتبر بسیار خطرآفرین است

خبرگزاری فارس: کارشناس واحد بینایی‌سنجی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خرید لنزهای رنگی از مراکز غیر معتبری مانند سوپرمارکت‌ها و بوتیک‌ها می‌تواند خطرآفرین بوده و حتی به از دست ‌دادن قدرت بینایی منجر شود.

خرید لنزهای رنگی از مراکز غیرمعتبر بسیار خطرآفرین است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد خوش‌سیما عصر امروز در همایش علمی آموزشی با موضوع مداخلات درمانی آرایشگران و سالن‌های آرایش بانوان اظهار داشت: با اشاره به تفاوت نداشتن عوارض لنزهای شماره‌دار و بدون شماره و لنزهای رنگی و غیر رنگی، در ارتباط با عوارض لنزهای نرم که لنزهای رنگی هم جزو این گروه است که این اقدام خطر جدی برای نوجوانان و کسانی به شمار می‌رود که بدون مشاوره با چشم پزشک و افراد متخصص و بدون آموزش متقاضیان، به توزیع لنز کرده و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهند.

وی به توزیع گسترده لنزهای رنگی در داروخانه‌های سراسر کشور هشدار داد و گفت: اخیراً یک شرکت واردکننده لنز با توجه به دستورالعمل جدید از یک کمپانی خارجی، نسبت به توزیع لنزهای رنگی بدون شماره در سطح داروخانه‌ها و عینک‌فروشی‌های سراسر کشور اقدام کرده است.

خوش‌سیما افزود: در صورتی که فردی دچار عفونت چشمی باشد و بدون تجویز پزشک لنز رنگی استفاده کند، این موضوع می‌تواند سبب نابینا شدن او در عرض 24 ساعت شود، لنزهای رنگی از لحاظ جنس کاملاً مشابه لنزهای طبی هستند و حتی کارخانجات سازنده شناخته شده لنزهای طبی در دنیا لنزهای رنگی را نیز تولید می‌کنند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: خرید لنزهای رنگی از مراکز غیر معتبری مانند سوپرمارکت‌ها و بوتیک‌ها می‌تواند خطرآفرین بوده و حتی به از دست‌ دادن قدرت بینایی منجر شود.

کارشناس واحد بینایی‌سنجی معاونت درمان تصریح کرد: دو نوع لنز رنگی در بازار وجود دارد نوعی از این لنزها در ظروف شیشه‌ای نگه‌داری می‌شوند که طولانی مدت بوده و قیمت بالاتری نسبت به نوع دوم دارند اما یک سری لنزها که متأسفانه در بوتیک‌ها به فروش می‌رسد و به اسم لنز مدت‌دار معروفند در ظروف آلومینیومی به نام پلیستر قرار دارند که فقط به مدت یک هفته اجازه مصرف آن وجود دارد در حالی که هیچ مصرف‌کننده‌ای نه تنها پس از یک هفته آن را دور نمی‌اندازد بلکه به دوستان خود نیز قرض می‌دهد.

خوش‌سیما اظهار داشت: استفاده از لنزها سبب ایجاد بیماری التهاب و عفونت چشم، خشکی قرنیه، افزایش حساسیت به نور، پیدایش رگ‌های خونی مرئی در صلبیه و نرسیدن اکسیژن به قرنیه می‌شود، این نوع از لنزها خطرات بیش‌تری را برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند به وجود می‌آورد، زیرا فروشندگان برای سود بیش‌تر خود معمولاً به مصرف‌کنندگان در ارتباط با مدت زمان مصرف آن هشدار نمی‌دهند.

مدرس دانشگاه اظهار داشت: بیش‌تر این لنزها خطر ایجاد عفونت در ناحیه چشم را افزایش می‌دهد و در نهایت سب آسیب به قرنیه چشم بیمار می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول