به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فعالیتهای فرهنگی در حوزههای مختلف از جمله ادبیات، شعر، موسیقی، داستان و غیره نقش بسزایی را در آموزش و تربیت اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان و نوجوانان ایفا میکند که مراکز فرهنگی با استفاده از روشهای غیر مستقیم پس از کشف استعدادها سیر تعالی انسان را با بهرهگیری از ابزارهای فرهنگی و هنری تسهیل میکنند.
در همین راستا مسئول ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در گفتوگو با خبرنگار فارس با ارائه پیشنهادات خود مبنی بر ارتقای کیفی و کمی فعالیتهای هنری و ادبی به بیان مسائل و مشکلات پیشرو نیز پرداخت.
فارس: مهمترین فعالیتهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چه شکل صورت میپذیرد؟
بهناز ضرابیزاده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بهرهگیری از مرکز آفرینشهای ادبی اقدام به شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان کرده و به شیوههای مختلف مانند تشکیل کلاسهای ادبی، کتابخوانی، راهاندازی کارگاههای شعر و داستان به شکل تخصصی و نقد آثار به فعالیتهای ادبی میپردازد.
مربیان کارگاهها و کلاسهای ادبی شاعران و نویسندگان برجسته استان هستند و منابع مورد استفاده نیز توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان تأمین میشود.
فارس: چگونگی ارتباط کانون با سایر نهادها را نیز بفرمایید؟
ضرابیزاده: مخاطبان ما کودک و نوجوان هستند و هرگاه احتیاج به ارتباط با سایر دستگاهها از جمله ارشاد اسلامی و حوزه هنری باشد این اتفاق خواهد افتاد البته در سالهای اخیر این مرکز با برخی ارگانها از جمله بنیاد حفظ آثار و اداره استاندارد فعالیت مشترک داشته است.
فارس: چه مشکلاتی برای فعالیتهای ادبی بیشتر و تأثیرگذارتر شما وجود دارد؟
ضرابیزاده: یکی از دغدغههای مرکز آفرینش ادبی کودکان و نوجوانان کمبود نیروی انسانی و به مراتب عدم پاسخگویی به انتظارات بخش زیادی از مخاطبان است به طوریکه روند پاسخگویی تنها به شکل مکاتبهای و توسط یک کارشناس صورت میپذیرد.
عدم شناخت و آگاهی خانوادهها، مدیران و معلمان مدارس از فعالیت مرکز آفرینشهای ادبی کودکان و نوجوانان از دیگر مشکلات پیش رو است که باید همانند سایر هنرها از جمله نقاشی و خوشنویسی مورد توجه افراد قرار بگیرد.
زمانی که کودکان و نوجوانان در حوزه ادبی تربیت و پرورش مییابند چگونگی برخورد جامعه و انجمنهای ادبی در سطح شهر باید در راستای بروز بیشتر خلاقیتهای افراد باشد و حمایتها نیز بیشتر شود.
فارس: سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش نقش فرهنگی و تربیتی خود را چگونه ایفا میکنند؟
ضرابیزاده: متأسفانه یکی از مهمترین معضلات قابل ملاحظه در جامعه به خصوص در فضای آموزش و پرورش بیگانه شدن کودکان و نوجوانان با مقوله کتابخوانی است به طوریکه توجه بیش از اندازه معلمان، مدیران مدارس و خانوادهها به کتابهای درسی آنها را از اوقات فراغت دانشآموزان غافل کرده است.
عدم توجه کافی به اوقات فراغت و موضوع کتابخوانی به خصوص در حوزه ادبیات موجب خشک شدن استعداد کودکان و نوجوانان میشود لذا سوق دادن افراد به مطالعه و کتابخوانی از نیازهای ضروری افراد است.
فارس: درخواست شما از متولیان امور فرهنگی و دستگاههای خدماترسان در این حوزه چیست؟
ضرابیزاده با ابراز تأسف از تبلیغات و توزیع نامناسب ناشران و کتابهای کودک و نوجوان در سطح شهر همدان گفت: ما در همدان با فقر فرهنگی مواجه هستیم به طوریکه کودکان و نوجوانان از بازیگران و فوتبالیستها نسبت به اخبار و محتوای کتابهای چاپ شده در حوزه کودک و نوجوان شناخت بیشتری دارند.
در حال حاضر در شهر همدان مرکز تخصصی فروش کتب کودکان و نوجوانان وجود ندارد و به لحاظ فضاسازی در راستای جذب کودک و نوجوان به کتابخوانی نیز کار شایسته و تأثیرگذاری صورت نگرفته است.
فارس: مهمترین خواسته شما در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان چیست؟
ضرابیزاده: طی 20 سال فعالیتی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام دادهام بزرگترین آرزوی بنده احداث و راهاندازی کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در مرکز شهر است.
علاوه بر کتابفروشی برای بزرگسالان در حوزه کودک و نوجوان نیز باید این مهم با فضاسازی و همچنین بهرهگیری از سرمایهگذاری بخش خصوصی صورت پذیرد.
=================
گفتوگو از علیرضا بهرامیمجد
=================
انتهای پیام/آ10