اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آغاز مرمت یک اثر ثبتی کم‌نظیر

عمارت «پیرآباد» به مجموعه باغ‌های ایرانی می‌پیوندد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: با آغاز مرمت عمارت پیرآباد شهر ایلخچی شهرستان اسکو، این اثر ثبتی کم‌نظیر به مجموعه « باغ‌های ایرانی» می‌پیوندد.

عمارت «پیرآباد» به مجموعه باغ‌های ایرانی می‌پیوندد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی و مرمتی شهر ایلخچی افزود: عمارت پیرآباد با نمایی زیبا و دست نخورده از جنس خشت و سقف چوبی تشکیل شده و از آثار به جامانده از دوران قاجار به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به اهمیت این عمارت در بین مردم منطقه خاطرنشان کرد: عمارت پیرآباد از دیرباز مکانی برای تجمع و گردهمایی مردم بوده که اهالی ایلخچی و روستاهای اطراف در اعیاد و مراسم و آیین‌های محلی در آن گردهم می‌آیند.

محمدی، این بنا را یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی تاریخی شهر ایلخچی عنوان کرد و گفت: از زمان گذشته، زندگی در عمارت پیرآباد جریان داشته است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: این خانه پس از مدتی به الله‌قلی‌خان که یکی از معتمدان شهر به شمار می‌آمد، بخشیده شد.

محمدی یادآور شد: چهار درخت قدیمی موجود در این خانه حدود 125 سال پیش از روسیه به عمارت پیرآباد آورده شده و اتاقی کنار مطبخ بعدها توسط الله‌قلی‌خان به مجموعه عمارت افزوده شد.

وی با اشاره به مشخصات عمارت پیرآباد تشریح کرد: این بنا از دو قسمت حوضخانه و بخش مسکونی تشکیل شده که حوضخانه آن علاوه بر حوض، سه فضای نشیمن در اطراف آن را نیز شامل می‌شود.

محمدی ادامه داد: بخش مسکونی بنا نیز شامل یک انباری، آشپزخانه و دالان ورودی در طبقه همکف و یک اتاق نشیمن و پیش ورودی آن نیز در طبقه اول می‌شود.

وی، قنات آب موجود در عمارت پیرآباد را از دیگر بخش‌های این بنا عنوان کرد و گفت: حوض سنگی هشت ضلعی این عمارت بسیار زیبا و دارای آب همیشه روانی است که از قنات باغ منشعب می‌شود.

محمدی با تاکید بر آغاز عملیات مرمتی و بازسازی در این بنا یادآور شد: پس از تملک این خانه توسط شهرداری، اجرای عملیات مرمت آغاز شده و پس از اتمام به‌عنوان یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی تقدیم مردم و اهالی این منطقه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عمارت پیرآباد ایلخچی شهرستان اسکو در سال 85 به شماره 18922 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول