اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبرداد

آغاز مرمت مسجد سید ابراهیم تبریز

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: مرمت مسجد تاریخی سید ابراهیم تبریز با اجرای عملیات استحکام بخشی در قسمت های در حال تخریب، آغاز شد.

آغاز مرمت مسجد سید ابراهیم تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران افزود: بررسی، کاوش‌های تاریخی و نقشه‌برداری در قسمت آب انبار آن واقع در زیر زمین مسجد همزمان با مرمت اثر آغاز شده است.

وی، قدمت این مسجد تاریخی را مربوط به دوره قاجاریه دانست و خاطرنشان کرد: آب انبار مسجد سید ابراهیم گنبدی شکل بوده و با توجه به آثار باقی مانده به نظر می رسد از 12 گنبد تشکیل شده باشد.

محمدی، از تلاش این سازمان برای ثبت آب انبار تاریخی مسجد سید ابراهیم در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: مرمت این آب انبار یکی از اولویت‌های سال 91 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است که این امر پیش از هرچیز نیازمند انجام تحقیقات و بررسی‌های دقیق است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مسجد سید ابراهیم را جزو مساجد چوبی عنوان کرد و افزود: بخش جنوبی این مسجد از خشت خام بوده که متاسفانه قسمت هایی از آن فرو ریخته است.

محمدی تصریح کرد: حداقل اعتبار برای مرمت تمام بخش‌های مسجد سید ابراهیم، حدود 2 میلیارد ریال برآورد اولیه شده است که امیدواریم با اجرای هر چه سریع‌تر عملیات مرمتی، طی مدت یک سال بازسازی‌ها به اتمام برسد.

وی، سید ابراهیم را یکی از مساجد قدیمی و ویژه آذربایجان‌شرقی دانست و گفت: این مسجد در جوار بارگاه ملکوتی امامزاده سید ابراهیم تبریز قرار گرفته که به عنوان یکی از مساجد قدیمی محله «دوه‌چی» همواره مورد توجه مردم بوده است.

محمدی، مرمت مساجد تاریخی را یکی از اولویت‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی استان طی چند سال اخیر عنوان کرد و افزود: در سه سال گذشته بیش از 200 مسجد و 140 امامزاده در شهرستان‌های مختلف آذربایجان‌شرقی مرمت و بازسازی شده‌اند که این نهضت مرمت مساجد تاریخی در سال 91 نیز ادامه خواهد داشت. 

انتهای پیام/ر20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول