اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با معرفی گروه‌های برتر شرکت کننده

کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر پایان یافت

خبرگزاری فارس: صبح امروز کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر با معرفی گروه‌های برتر شرکت کننده در این کارگاه معرفی شدند.

کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر پایان یافت

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر در این آیین با رای هیئت داوران، کوشا خدابنده لو، آیدین ورزی و امیرحسین هاشمی رتبه اول، محمد حسینی، امید خسروی راد و شهاب شرافت رتبه دوم و رضا ناصری پورتکلو، طیبه سعیدی گراغانی و احمد علی نامداریان رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین در این مراسم از سمیرا تفضل، مسیح داوری، خاطره مروج، راحیل ندومی، دنیا کبرزاده و خدیجه آذرباد تقدیر شد.

دبیر کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر در حاشیه آیین اختتامیه این کارگاه معماری گذشته را درس مهمی برای معماری حال و آینده ما دانست و اظهار داشت: همیشه خودم را دانشجوی حوزه معماری می‌دانم و به همین خاطر، همواره این دغدغه را داشته‌ام که ما چیزی به عنوان گذشته معماری خودمان پیش رو داریم اما نکته این است که این معماری هیچ وقت به عنوان یک الگو یا درس بسیار مهم برای امروز و فردای معماری ما جایگاهی نداشته است.

وحید قاسمی با تاکید بر وجوه فرهنگی معماری گفت: اگر امروز به یک مرکز فرهنگی برای کار معماری مراجعه کنید، شاید شما را حمایت کنند ولی حدود 20 سال پیش شرایط این طوری نبود و کسی معماری را به عنوان امر فرهنگی نمی‌شناخت، در صورتی که وقتی تاریخ تمدن سرزمین‌ها را تورق می‌کنید، می‌بینید که معماری و شهرسازی بعد از زبان، مهم‌ترین مظهر بروز فرهنگ در هر سرزمینی هستند.

وی ادامه داد: اما این اهمیت سال‌هاست از یاد بسیاری از ما رفته و همین فراموشی شاید حلقه مفقوده‌ای است که موجب شده ما همواره از فضای زیست خودمان احساس نارضایتی داشته باشیم، در صورتی که اگر به این مهم بپردازیم، شاید بتوانیم راه‌هایی را برای ارتقای کیفیت زندگی امروز و فردای مردم سرزمین‌مان مهیا کنیم.

قاسمی با اشاره به روند رو به رشد کارگاه‌های فهم معماری ایران گفت: در ابتدا فقط  280 نفر مخاطب ما بودند اما حالا بعد از پنج سال، بیش از 4 هزار نفر از سراسر ایران جزو مخاطبان ما محسوب می‌شوند و برای کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر، یک‌هزار و 700 نفر ثبت نام کردند.

دبیر کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر به ایده محوری این کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: راه فهم معماری، مواجهه و ملاقات با آن است، می‌شود ساعت‌ها در کتابخانه نشست و درباره بوشهر مطالعه کرد، منابع زیادی هم وجود دارند اما راه مواجهه با مسائل بوشهر، ملاقات با شهر است باید خیال، وهم و گمان‌های خودمان را کنار بگذاریم و آنچه را که عیان می‌شود، ببینیم، به این نتیجه رسیدیم که جوانان معمار و شهرساز سرزمین ایران باید به ملاقات و مواجهه با معماری سرزمین‌شان بروند با آن رو به رو شوند، پرسش‌های خودشان را مطرح کنند تا به مرور زمان بتوانند پاسخ‌های درخوری برای مسایل مطرح شده در حوزه معماری و شهرسازی پیدا کنند.

دبیر کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر گفت: اگر ما دقیقا بفهمیم که پرسش‌مان در حوزه معماری و شهرسازی چیست، حلقه مفقوده کجاست و دنبال چه چیزی می‌گردیم، می‌توانیم پاسخ‌های دقیق‌تر و بهتری پیدا کنیم، انسان ساکن یک سرزمین هم بر اثر تجربه و خرد زیستش، به مرور پاسخ‌هایی برای پرسش‌هایش پیدا می‌کند که این پاسخ‌ها در معماری بروز می‌کند، این بروز پیدا کردن تا حد امکان قواره‌ای است که در آن زندگی جاری بوده و اگر امروز زندگی جاری در فضایی برای ما نامطلوب است، به همان سوال برمی‌گردد.

قاسمی گفت: بوشهر بعد از کاشان، شوشتر، گرگان و بیرجند، پنجمین شهری است که میزبانی کارگاه فهم معماری ایران را بر عهده گرفت، ما در کارگاه‌های فهم معماری ایران، می‌خواهیم بخش جوان جامعه معماری و شهرسازی‌مان را نسبت به آنچه که دارند و آنچه که می‌توانند داشته باشند، آگاه کنیم و راه آن این است که اهلیت‌ها و اینکه اهل جایی بودن، چه معنایی دارد را به آن‌ها نشان دهیم. بنابراین مناطقی را برای کارگاه انتخاب می‌کنیم که اهل آن‌ها بودن هنوز معنایی دارد، بوشهر هم این ویژگی را دارد، مضاف بر اینکه بوشهر همواره تمرین کرده هم میزبان باشد و هم میهمان. و میزبانی و میهمانی جزوی از فرهنگ ایرانی است. قاسمی اضافه کرد: بوشهر و فضای زندگی بوشهری در تمام طول تبلور تاریخی خود و حتی حیات امروزش، مدام در حال این تمرین است که نقش میزبان را برای کسانی که به آن رجوع می‌کنند، بازی کند و میهمان باشد به دلیل اینکه به آب‌های آزاد راه دارد و به دلیل اینکه نزدیکترین نقطه است که آبهای آزاد را به داخل سرزمین وصل می‌کند این ویژگی و تمرین در کیفیت فضای زندگی بوشهری متبلور شده است.

در پایان از گروه‌های برتر شرکت کننده در این کارگاه با اهداء جوایزی تقدیر شد.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول