اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه علامه مجلسی:

جلد دوم فهرست نسخه‌های خطی حرم حضرت عباس(ع) منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه علامه مجلسی از چاپ جلد دوم فهرست نسخه‌های خطی حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

جلد دوم فهرست نسخه‌های خطی حرم حضرت عباس(ع) منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام سید حسن موسوی بروجردی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به تدوین جلد دوم فهرست نسخه‌های خطی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) اظهار کرد: این کتاب دارای 600 صفحه بوده و در آینده‌ای نزدیک به همراه چاپ مجدد جلد نخست این کتاب منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: در جلد دوم فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه حضرت عباس(ع) همانند جلد اول این کتاب 400 نسخه خطی معرفی و کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی آنها به صورت تفصیلی بیان شده و تعداد فراوانی از تصاویر نسخه‌های نفیس در این کتاب ارائه شده است.

مولف کتاب فهرست نسخه‌های خطی حرم حضرت عباس (ع) با بیان اینکه سه هزار نسخه در حرم حضرت عباس (ع) موجود است گفت: فهرست‌نگاری جلد سوم این مجموعه آغاز شده است.

وی با اشاره به تدوین فهرست نسخه‌های خطی حرم حضرت عباس (ع) گفت: حال و هوای نسخه‌های شیعی و به ویژه ایرانی که در عتبات عالیات توسط علمای شیعی ایران نوشته شده، در این کتاب مشهود است.

موسوی بروجردی خاطر نشان کرد: 80 درصد نسخه‌های این کتابخانه شیعی بوده و معرفی این نسخه‌ها برای پژوهشگرانی که در عرصه موضوعات دینی فعالیت دارند، بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: برخی از نسخه‌های موجود در این کتابخانه به دلیل آنکه در کربلای معلی استنساخ یا تألیف شده با خطوط مولفان یا تملک آنها در این کتابخانه پیدا می‌شود.

رئیس کتابخانه علامه مجلسی خاطر نشان کرد: مرحوم محلاتی حائری از علمای قرن 13 بوده که تالیفات او به خط خودش یا شاگردش عبد الحمید فراهانی در کتابخانه حضرت عباس(ع) وجود دارد.

وی عنوان داشت: مرحوم ابوعلی حائری مازندرانی صاحب کتاب منتهی المقال فی علم الرجال است که در کربلا زندگی می‌کرده و صاحب کتاب‌ رجال و العذاب الواصب علی الجاحد و الناصب بوده و نسخه‌های این دو اثر در کتابخانه حضرت عباس(ع) موجود است.

موسوی بروجردی عنوان داشت: میرزا عبدالحمید فراهانی از علمای شیعه است که در کربلای معلی سکونت داشته و تمام نسخه‌های خود را وقف عتبات عالیات کرده و مقداری از این کتاب‌ها همراه وقف‌نامه‌ای که وی با خط خود و به شکل بلند کتابت کرده در کتابخانه حرم حضرت ابوالفضل عباس(ع) نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول