اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت:

گفتمان سلامت باید گفتمان غالب جامعه باشد

خبرگزاری فارس: مدیر کل دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای دست‌یابی به موضوع سلامت و اهداف آن باید گفتمان سلامت را گفتمان غالب کنیم.

گفتمان سلامت باید گفتمان غالب جامعه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن آقاجانی ظهر امروز یکشنبه در مراسم افتتاح پایگاه وب دای دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: علوم پزشکی همدان با گسترش کمی و کیفی در سال‌های اخیر و افتتاح پایگاه اطلاع‌رسانی در غرب کشور، با استفاده از ظرفیت‌های کشوری و دانشگاهی افق‌های روشن را در اختیار مردم این شهر قرار داده است.

وی با طرح موضوع گفتمان سلامت، ابراز داشت: برای اینکه یک موضوعی به واقعیت تبدیل شود راهی جز این نیست که گفتمان آن جامعه به سمت موضوع خاص حرکت کند که گفتمان سلامت نیاز اساسی به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در مقوله‌های سیاسی نیز که در یک فضای گفتمان چپ یا گفتمان نظام سوسیالیستی حاکم بود، هر کس که می‌خواست روشنفکر باشد، تظاهر یا گفتمان‌گویی را باید مد نظر داشت.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که گفتمان چپ در دنیا حاکم بود کافی بود که انقلاب‌هایی در کشورهای مختلف اتفاق بیفتد و شاید بیش از 50 درصد جهان زیر این گفتمان رفت.

آقاجانی با بیان اینکه وقتی گفتمانی حاکم می‌شود کار بقیه افراد برای عملیاتی کردن گفته خیلی راحت‌تر می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر در دنیا گفتمان مدرنیته به عنوان یک موضوع غالب است و همه کشورها با زیرساخت‌های خود به این سمت حرکت می‌کنند.

وی اذعان داشت: ما برای دست‌یابی به موضوع سلامت و اهدافی که در نظام سلامت داریم، راهی جز این نداریم که گفتمان سلامت را گفتمان غالب کنیم و اگر این گفتمان سلامت نباشد، سرمایه‌گذاری‌ها نیز به این سمت حرکت نمی‌کند.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: کشورهایی که توانسته‌اند شاخص‌های سلامت را ارتقا دهند، کشورهایی بودند که توانستند ظرفیت‌های همه بخش‌ها را به سمت این گفتمان بسیج کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر در یک جامعه‌ای گفتمان سلامت غالب شود مردم در همه انتخاب‌ها به سمت مکمل شدن نظام سلامت پیش می‌روند، افزود: اگر نیازهای سلامت از نیازهای اصلی شود، کسی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند با توجه به نیازها انتخاب می‌کنند.

آقاجانی با بیان اینکه چهره بیماری‌ها تغییر کرده است، اظهار داشت: در سال‌های قبل بیماری‌های عفونی بیماری غالب بود به طوری که در همه دنیا بیماری عفونی میلیونی مردم را نابود می‌کرد اما با توسعه زیرساخت‌های بهداشتی در همه سطوح، آب بهداشتی، کشف واکسیناسیون و کشف آنتی بیوتیک‌های مختلف این بیماری کنترل شد.

*بیماری‌های غیر واگیر بیماری‌های غالب دنیا شده است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماری غالب در دنیا بیماری‌های غیر واگیر است به طوری که سکته‌های قلبی، سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و غیره موجب مرگ و میر افراد می‌شود.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل این بیماری‌ها را ریشه‌ای دانست و گفت: برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر باید از ریشه با آنها مواجه کرد که ریشه آن به شیوه زندگی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کنترل بیماری‌ها به آگاهسازی جامعه برمی‌گردد، افزود: همه ما باید ناخواسته به سمت آگاهسازی جامعه حرکت کنیم و دانش مردم را در مواجهه با بیماری‌ها افزایش دهیم.

آقاجانی شهرنشینی را تهدیدی برای سلامتی افراد عنوان کرد و افزود: در زندگی شهرنشینی استرس‌های شهری، تصادفات و حوادث غیر مترقبه دیگر موجب به خطر افتادن جان شهروندان می‌شود که همه این ها

نیازمند فرهنگ سازی است.

*96 درصد داروها تولیدات داخلی است

وی با اشاره به داروهای موجود در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 96 درصد داروها از داخل و چهار درصد از خارج از کشور تأمین می‌شود که میزان ارزی که برای وارد کردن داروهای خارج از کشور هزینه می‌شود، قابل مقایسه با داروهای تولید داخل نیست.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر ما به سمت درمان برویم حتماً عقب هستیم و به هیچ وجه قادر نخواهیم بود که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم به همین علت راهی جز این نیست که برخورد جدی با مشکلات سلامت داشته باشیم و در این راستا باید شناخت آن علمی و مواجهه با آن عالمانه باشد.

وی با بیان اینکه گفتمان سلامت از ضرورت‌هاست، بیان داشت: کسانی که در سیاست‌گذاری و مجریان قوانین هستند، با هر دید عمیق و عالی‌تری به این موضوع بپردازند و شاخص‌ها باید به سمت ارتقا پیش رود.

آقاجانی در ادامه با اشاره به پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که سایت وب‌‌دا به عنوان پایگاه اصلی اطلاعات و اخبار پزشکی مبدل شود.

وی بیان داشت: در مرداد ماه سال 89 ، پایگاه وب دا افتتاح شد و به دنبال آن در استان‌های دیگر شکل گرفت که امروز طبق آمار جهانی این پایگاه در 37 دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده که بنا داریم امسال تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی این پایگاه را ایجاد کنند.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: از حدود 415 هزار و 802 سایت در دنیا رتبه پایگاه وب دا 4 هزار و 497 است که این آمار نشان از موفقیت این پایگاه است و 172 سایت با ما لینک هستند.

وی ابراز داشت: نگرش ما در سطح سلامت وزارت بهداشت این است که می‌دانیم گفتمان مؤلفه‌های اجتماعی سلامت، گفتمان غالب دنیاست که در این راستا وزارت بهداشت، تنها 25 درصد سلامت مردم را تأمین می‌کند و 75 درصد سلامت مردم در خارج از وزارت بهداشت تأمین می‌شود.

آقاجانی با بیان اینکه هر سه ماه یک بار شورای سلامت باید برگزار شود، افزود: آخرین دستاوردهای شورای سلامت که با حضور استانداران برگزار شد، تعمیم پزشک خانواده در سطح شهرها بود که این اتفاق افتاد تا با موضوعات سلامت و نظام سلامت به صورت ریشه‌ای عمل شود که در این راستا تفاهمنامه‌ای با صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت.

در پایان از پایگاه خبری وب دای دانشگاه علوم پزشکی همدان رونمایی شد و از فعالان حوزه روابط عمومی تقدیر شد.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول