اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز:

پژوهشکده باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ازبکی استان البرز احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: پژوهشکده باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تپه ازبکی این استان در شهرستان ساوجبلاغ احداث و راه‌اندازی می‌شود.

پژوهشکده باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ازبکی استان البرز احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز،‌ محمدرضا پوینده افزود: محوطه تاریخی ازبکی با 10 تپه باستانی در زمینی به مساحت 100 هکتار واقع شده که 40 هکتار از این اراضی برای احداث پژوهشکده باستان‌شناسی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: تملک این مقدار از اراضی محوطه ازبکی جهت احداث پژوهشکده باستان‌شناسی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور تأیید شده و پی‌گیری اقدامات لازم جهت ساخت این پژوهشکده به معاونت میراث ‌فرهنگی کشور محول شده است.

پوینده با اشاره به سپری کردن مراحل پایانی این طرح در معاونت میراث فرهنگی بیان داشت: تملک و آزادسازی 40 هکتار از محوطه باستانی تپه ازبکی مهم‌ترین اقدام جهت ثبت جهانی این محوطه تاریخی و نیز تبدیل شدن آن به پژوهشکده باستان‌شناسی است.

وی با اشاره به اینکه محوطه باستانی ازبکی براساس کاوش‌های انجام شده، در برگیرنده 6 هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است، افزود: این محوطه به لحاظ باستان‌شناسی دارای ارزش بسیاری است.

پوینده گفت: احداث این پژوهشکده در کنار این محوطه تاریخی می‌تواند راه‌گشای شناخت بسیاری از ناشناخته‌های علم باستان‌شناسی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به کشف اولین نمونه خشت دست‌ساز بشر در این محوطه تاریخی اظهار داشت: با توجه به ارزش باستانی این محوطه تاریخی، پرونده 6 هزار ساله تپه ازبکی در دو سال آینده با انجام مستندنگاری و مطالعات گسترده‌، جهت ارائه و ثبت در فهرست یونسکو آماده می‌شود.

محوطه باستانی تپه ازبکی در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول