اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

داد مردم از نان بی‌کیفیت / اردبیل شایسته واردات گندم درجه 3 نیست

خبرگزاری فارس: در روزهای گذشته مردم استان اردبیل از کیفیت نامناسب نان ناخرسند بودند به طوری که اهالی این استان مدعی هستند بیش از 50 درصد نان خریداری شده دور‌ریز می‌‌شود.

داد مردم از نان بی‌کیفیت / اردبیل شایسته واردات گندم درجه 3 نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نان که به عنوان قوت غالب مردم به شمار می‌رود در نزد خانواده‌های ایرانی مورد احترام و تکریم است به طوری که در منطقه آذربایجان و استان اردبیل از نان به عنوان برکت سفره یاد می‌شود.

این منبع غذایی که نقش بسزایی در تامین انرژی، پروتئین و املاح ضروری بدن دارد کیفیت تولید آن به همراه رعایت موازین بهداشتی و سلامت تولید نان مورد توجه خاص قرار گرفته به طوری که مصرف نان هر چند در سال‌های اخیر بهینه شده ولی همچنان کیفیت تولید آن با فراز و نشیب‌های مختلفی روبرو است.

در این بین آنچه که به صورت مشترک از سوی نانوایان و مردم مورد نظر و مطرح است اینکه در ماه‌های اخیر تولید نان در استان اردبیل به ویژه در مرکز استان با برخی نارضایتی‌ها و بی‌توجهی‌هایی روبرو است که علاوه بر گله‌مندی مردم خود نانوایان نیز از بی‌کیفیت بودن آرد بسیار ناراحت و ناخرسند هستند.

در کنار ضعف‌هایی همچون کیفیت نامطلوب نان، رعایت نشدن نکات بهداشتی به مانند استفاده نکردن از روپوش مخصوص، کشیدن سیگار توسط کارگران در حین کار، نبود سالن ضایعات نان، نبود دستشویی بهداشتی، عدم شستشوی دست‌ها با صابون و دیگر مواد ضد‌عفونی کننده قبل از دخالت در پخت نان، پوشیدن لباس‌های غیر‌پاکیزه و وجود سوسک و دیگر حشرات در محیط کار همواره از مسائل مربوط به کیفیت نان و رعایت نشدن موازین بهداشتی مطرح بوده اما به راستی دلیل ای همه نابسامانی و اصلاح نشدن آن چه می‌تواند باشد؟

 

99 درصد نانوایان به حذف جوش شیرین اقدام کرده‌اند

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: وظیفه ما در بازدیدها و کنترل‌های بهداشتی مراقبت از استفاده نکردن نانوایان از جوش شیرین و همچنین پاکیزه و تمیز بودن محل کار و اشخاص فعال در نانوایی‌هاست که سعی داریم با افراد بی‌احتیاط در این زمینه که فاقد کارت بهداشت و روپوش تمیز و همچنین برخی مولفه‌های مهم در این حوزه است برخورد کرده و حتی با معرفی آنها به دستگاه‌های ذیربط به تعطیلی واحدها اقدام کنیم.

محمد دانه‌زن با اذعان به بوی نامناسب و تعفن از تعدادی آرد توزیع شده بین نانوایان گفت: در این زمینه چند مورد شکایت و ارتباط تلفنی از سوی نانوایان را شاهد بودیم که از وضعیت آرد توزیع شده به شدت گله‌مند و ناراحت بودند.

وی مسئولیت رسیدگی به این موارد را معاونت غذا و دارو توصیف کرد و افزود: ما سعی کردیم در تمام نانوایی‌ها در حد امکان موازین بهداشتی را مورد تاکید قرار دهیم تا مردم در خرید نان‌های خود دچار برخی نگرانی‌ها و سوء ذهنیت‌ها نشوند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اعلام اینکه در 99 درصد نمونه‌برداری‌ها استفاده از جوش شیرین حذف شده است، بیان داشت: در تولید نان لواش و سنگک به صورت کامل استفاده از جوش شیرین حذف شده اما در 20 درصد بربری‌فروش‌ها آن هم در بخش رومالی همچنان نانوایان از جوش شیرین استفاده می‌کنند که سعی داریم این موارد را نیز به تدریج حذف کنیم.

دانه‌زن یادآور شد: موارد مشکوک در حوزه بهداشت تهیه نان را به آزمایشگاه‌های مرتبط ارجاع می‌دهیم و در تمام شهرستان‌ها با نانوایان متخلف که موازین بهداشتی تولید نان و امکنه مربوط به تهیه نان را رعایت نکنند به مراکز تعزیرات و قضایی ارجاع می‌دهیم.

 

واردات گندم بی‌کیفیت عامل تولید نان گله‌مندی نانوایان و مردم

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل در پاسخ به سئوالات خبرنگار فارس اظهار داشت: چندین هفته است که با توزیع آرد نامناسب هم خود نانوایان و هم خود مردم از کیفیت بد نان تولیدی گله‌مند هستند و ما نیز به مردم حق می‌دهیم در این زمینه گلایه‌های خود را به هر نحو ممکن مطرح کنند.

بهنام اسمعیل‌زاده دیبا با بیان اینکه علت اصلی پایین بودن کیفیت نان تولیدی آرد نامناسب وارداتی از سوی سایر استان‌ها بوده است، تصریح کرد: به دلیل کم‌لطفی برخی از مسئولان به جای گندم تولیدی در استان کارخانه‌های آرد‌سازی ما از گندم وارداتی کردستان و آذربایجان غربی استفاده می‌کردند که به دلیل کیفیت پایین گندم به تبع آرد و نان تولیدی نیز از مرغوبیت لازم برخوردار نبوده است.

وی با گله‌مندی از برخی از مسئولان که نانوایان را در این زمینه مقصر می‌دانند، گفت: اردبیل در نظر‌سنجی شرکت غله کشور از نظر کیفیت تولید و مهارت نانوایان در ردیف چهارم قرار دارد در حالی که تهران در این رتبه‌بندی بیست و چهارم است در حالی که اگر آرد توزیعی در تهران را بین نانوایان ما توزیع می‌کردند نانی به شکل سوخاری در این استان تولید می‌شد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل یادآور شد: نانوایان ما از نظر مهارت و کار‌بلد بودن هیچ مشکلی ندارند و مشکل اساسی در بی‌تدبیری برخی از مسئولان است که به جای گندم تولیدی در استان از گندم وارداتی در تهیه آرد و نان استفاده می‌کنند.

اسمعیل‌زاده دیبا به خبرنگار فارس بیان داشت: با تدبیر فرمانداری اردبیل و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته گندم وارد شده به استان تغییر پیدا کرد به طوری که در روزهای آینده با بیختن این گندم‌ها شاهد بهتر شدن وضعیت پخت نان در اردبیل خواهیم بود.

این مسئول علت واردات گندم از استان‌های همجوار را به رغم تولید گندم با کیفیت مغان کمبود سیلو و ذخیره‌سازی‌های لازم اعلام کرد و افزود: در دشت مغان گندم متنوع و با کیفیتی تولید می‌شود که نظیر آن در دنیا وجود ندارد اما اردبیل از بهره‌برداری این گندم بی‌نصیب است و اغلب این گندم به استان‌های همجوار به ویژه تهران ارسال می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل خاطرنشان کرد: ما نباید ضعف خودمان را به گردن نانوایانی که از مهارت کافی برخوردار هستند بیندازیم چرا که نانوایان هر چقدر هم ماهر باشند در برابر آرد بی‌کیفیت و فاقد برخی مولفه‌های لازم نمی‌توانند کاری از پیش برده و نان مرغوب به مردم تحویل دهند.

اسمعیل‌زاده دیبا با اذعان به توزیع آرد نامرغوب و غیر‌بهداشتی در ماه‌های گذشته و قبل از ایام عید بین نانوایان گفت: با اطلاع اکثر نانوایان و گلایه و شکایت آنان آرد توزیع شده به سرعت جمع‌آوری شد اما جای سئوال اینجاست که چرا مسئولان قبل از توزیع آرد بد‌بو و بی‌کیفیت  به نحوه تولید و توزیع آن دقت نکرده بودند.

وی با قدردانی ویژه از فرماندار اردبیل و معاون برنامه‌ریزی فرماندار در پذیرش بسیاری از گله‌مندی‌ها و گله‌گذاری‌ها و تلاش برای رفع مشکلات نانوایان و اتحادیه‌ها اقدامات اساسی و مهربانانه انجام دادند به طوری که حتی معاون فرماندار با دستور و اقدام سریع خود در بسیاری از مواقع برطرف کننده مشکلات و تدبیر کننده کارها بوده است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل با اشاره به استقبال نانوایان از پرهیز مصرف جوش شیرین و ممنوعیت استفاده از آن به خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: اغلب نانوایان به بهداشتی شدن فضای نانوایی‌های خود اقدام کرده‌اند به طوری که در حال حاضر اکثر نانوایی‌های ما دارای حمام و دستشویی بهداشتی هستند.

اسمعیل‌زاده دیبا در ادامه به افزایش قیمت مواد مصرفی نانوایان اشاره کرد و افزود: بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها و آزاد‌سازی قیمت آرد و نان همچنان روند صعودی در خرید مواد لازم تولید نان را شاهد هستیم به طوری که در سال گذشته مایه خمیر را کیلویی یک هزار و 600 تومان خریداری می‌کردیم در حالی که این نرخ هم اکنون به 4 هزار و 700 تومان رسیده است که ضرر و زیان ناشی از این امر را باید نانوایان پرداخت کنند و یا فطیرپزان ما با افزایش نرخ روغن نباتی، شکر و تخم مرغ روبه‌رو هستند و در کنار آن افزایش حقوق کارگران و برخی از مسائل دیگر سبب شده تا بسیاری از نانوایان از نرخ موجود نان گله‌مند باشند.

وی از مسئولان ذی ربط خواستار نرخ‌گذاری واقعی نان با در نظر گرفتن مولفه‌های پایه نرخ مواد اولیه تولیدی شد و یادآور شد: یکی از گله‌مندی‌های ما از اداره کار است چرا که کارگر فعال در نانوایی‌ها بعد از چند ماه فعالیت با مراجعه به اداره کار خواستار حق و حقوق چند ماه فعالیت خود می‌شود و ما همچنان در بلاتکلیفی بیمه کردن یا نکردن کارگران و شکایات احتمالی آنها در دو راهی بی‌سرانجام باقی مانده‌ایم.

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل ابراز داشت: ما بر اساس پخت دو بسته آرد به صورت روزانه با کارگران قرارداد می‌بندیم اما همین که کارگر بیمه شده  فنون کار را یاد می‌گیرد با مراجعه به اداره کار از طریق بیمه خواستار حق و حقوق خود می‌شود و این شکایت و جریمه کردن‌های مختلف را به دنبال دارد.

اسمعیلی‌زاده دیبا از فعالیت تعدادی نانوای بدون پروانه خبر داد و ادامه داد: در شهر اردبیل 810 نانوا پروانه فعالیت دارند و با تعهد خدمت انجام وظیفه می‌کنند.

وی از صاحبان نانوایی‌های بدون پروانه خواست تا با مراجعه به شهرداری و امور صنفی پروانه کسب دریافت کرده و عوارض شهرداری را نیز پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل همچنین با گله‌مندی از شهرداری در اخذ عوارض به همراه جرایم احتمالی ساختمان‌ نانوایان تصریح کرد: در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم که شهردار اردبیل در کنار دریافت مبلغ صدور پروانه جرایم ساختمانی را نیز از نانوایان طلب می‌کند به طوری که 60 درصد نانوایان ما به دلیل وضعیت نامناسب در‌آمدی امکان پرداخت این مبلغ را ندارند و در حقیقت ما این کار را گرو‌کشی شهرداری می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما در این رابطه تعدادی از نانوایان شهر اردبیل نیز گلایه‌های خود را از آرد توزیع شده، بی‌توجهی مسئولان به نرخ‌گذاری‌های جدید و برخی دیگر از مشکلات پیش‌روی خود را مطرح کردند.

در این زمینه یکی از نانوایان اردبیل در حالی که به شدت از وضعیت آرد توزیع شده گله‌مند بود، اظهار داشت: آرد توزیع شده در سه ماه اخیر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده به طوری که ما نه تنها به جلب رضایت مشتری قادر نبودیم بلکه بسیاری از مشتریان ما ناراضی بوده و حتی از خرید روزانه خود اجتناب می‌کنند.

جهان علمی خاطرنشان کرد: به جای توزیع آرد برگرفته از گندم استان اغلب از استان‌های همجوار گندم به اردبیل حمل شده و در کارخانه‌های آرد که گاه مسائل فنی در آنها رعایت نمی‌شود بسته‌بندی و تحویل نانوایان می‌شود.

وی گفت: در ماه‌های اخیر گاه آرد‌هایی بین نانوایان توزیع شده است که نه تنها بوی تعفن می‌دادند بلکه از درون آرد‌ها مواد مخلوط شده بیرون می‌آمد که تعجب همگان را برانگیخته بود.

بیوک‌آقا علیپور دیگر نانوای اردبیلی با گله‌مندی از کیفیت پایین آرد توزیع شده و همچنین رعایت نشدن اصول بهداشتی و آزمایشات مورد نیاز در این زمینه بیان داشت: نانوا در تولید آرد بی‌کیفیت مقصر نیست چرا که برای ما در صورت گلایه و شکایت فشارها و تهدیداتی وارد می‌کنند که غیر‌قابل توصیف است.

وی یادآور شد:‌ هم مردم و هم خود مسئولان منصف در این زمینه گلایه‌ها و ناراحتی‌هایی دارند اما گویی مسئولان ارشد استان از نان تولیدی در داخل این استان مصرف نمی‌کنند که اقدامی عاجل در برطرف شدن بسیاری از موانع و مشکلات داشته باشند.

 

دخل و خرج نانوایان تناسبی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نان بی‌کیفیت آنچنان داد مردم را در‌آورده است که عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان استان خطاب به مسئولین استان نیز اظهار داشت: گویی این مسئولان خود را به خواب زده و چشم و گوش خود را به گلایه‌ها و ناراحتی‌های مردم بسته‌اند که اصلا تذکر و اخطاریه‌ای به مسئولان مربوطه از جمله اداره غله، صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از متولیان این حوزه نمی‌دهد.

شکور ذکری مدعی شد: نه تنها آردی که بوی تعفن می‌داد برای مدتی به نانوایان تزریق کرده و اجبار به پخت آن داشتند بلکه در نامه‌ای محرمانه دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت خواستار جمع‌آوری آرد بی‌کیفیت با بوی تعفن شد که اصلا از مرغوبیت لازم برخوردار نبود.

این نانوای نمونه و برتر استان مشکل اصلی را در این زمینه مسئولان اداره غله و بی‌توجهی در ذخیره‌سازی گندم به مقدار کافی و تولید شده در استان اعلام کرد و گفت: نانوایان ما هر چند خبره و مجرب باشند با آرد بی‌کیفیت و در رده پایین نمی‌توانند نان مرغوب تحویل مردم دهند.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت:‌ اغلب گندم وارداتی به این استان درجه سه بوده و از استان‌های زنجان، کردستان و آذربایجان غربی با کیفیت پایین وارد استان شده در حالی که آرد تولیدی گندم اردبیل را می‌توان در تهران و نانوایی‌های بندر‌عباس سراغ گرفت.

این عضو اتحادیه نانوایان تصریح کرد: به هیچ وجه مسئولان استان در این زمینه جوابگو نیستند و شرکت غله و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت دخالت به نفع مردم را انجام نمی‌دهند.

ذکری در مورد احتمال ورود گندم دارای بیماری فوزاریوم به چرخه آرد و نان مصرفی مردم گفت: مسئول ارشد استان که ادعا می‌کند چنین امری صحت ندارد به مردم پاسخگو باشد که چرا آرد بیخته شده در کارخانه‌ها و توزیع شده بین نانوایی‌ها بوی بد داشته و اصلا قابل پخت نبوده است.

وی در ادامه بیان داشت: حتی در سال‌های گذشته ما برای از بین بردن مشکلات در این حوزه به مخلوط کردن آرد مرغوب و نیمه مرغوب می‌پرداختیم اما در وضعیت کنونی حتی اگر آرد کرج و تهران را به آرد توزیع شده مخلوط کنیم نان تولید شده بی‌کیفیت و قابل مصرف نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان استان با اعلام اینکه به هیچ وجه نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند بلکه از مایه خمیر بهره می‌گیرند، گفت: ما از نرخ نان نیز گله‌مند هستیم چرا که به هیچ وجه تولید نان برای نانوایی‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

ذکری یادآور شد: ما با افزایش قیمت و فشار بر مردم مخالف هستیم اما امیدواریم یارانه نان را افزایش داده و پایدار کنند تا بتوانیم در تامین هزینه‌های خود به گونه‌ای رفتار کنیم تا نه تنها به نانوا فشار و هزینه مضاعف تحمیل نشود بلکه منفعتی نیز برای نانوایان به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم نان سبد غذایی مردم است و نمی‌توان با افزایش نرخ آن نارضایتی و گله‌مندی مردم را نیز به دنبال داشت اما با تورم موجود دخل و خرج بسیاری از نانوایانی که از ساعت شش صبح تا عصر یکسره فعالیت می‌کنند به هم نمی‌خواند و هم کارفرما و هم کارگر از این وضعیت ناراضی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حال سئوال اینجاست که برای بالا بردن کیفیت نان باید چه اقدامی انجام داد تا در این روزها تنش‌ها پایین آمده و مردم حداقل وعده‌هایی را که در آغازین روزهای هدفمند کردن یارانه‌ها و چندین برابر شدن قیمت نان به مردم داده بودند جامه عمل بپوشد تا در این بین نه صنف نانوایان متضرر شود و نه مردم ناراضی و گله‌مند باشند.

برای شنیدن پاسخ مسئولان اداره کل غله تماس‌های مکرری داشتیم اما به هیچ وجه حاضر به پاسخگویی نبوده و بهانه کسب مجوز کشوری را پیش کشیدند که امیدواریم مسئولان همچنان در برابر خواسته و مطالبه مردم که از زبان رسانه‌ها منتشر می‌شود پاسخگو باشند.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول