اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده منتخب لاهیجان و سیاهکل در مجلس نهم خبر داد

پرداخت 7 میلیارد تومان مطالبات چایکاران گیلان و مازندران

خبرگزاری فارس: نماینده منتخب لاهیجان و سیاهکل در مجلس نهم گفت: با تامین مطالبات از منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی مبلغ هفت میلیارد تومان مطالبات چایکاران گیلان و مازندران در هفته جاری پرداخت می‌شود.

پرداخت 7 میلیارد تومان مطالبات چایکاران گیلان و مازندران

ایرج ندیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهیجان به برنامه‌ریزی خود برای هماهنگی دو نشست هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی در زمینه پیگیری هشت مورد مسائل مربوط به چای، چایکاری، کارخانه و بخش تجارت اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای از چایکاران مطالبات خود را از محل فروش برگ سبز چای دریافت نکرده بودند و تاکنون این مطالبات به 7 میلیارد تومان رسیده است، افزود: بنابراین مقرر شده تا وزیر جهاد کشاورزی روش‌های تامین این مطالبات را پیگیری کنند.

این مسئول، ادامه داد: مطالبات هفت میلیارد تومانی چایکاران با مساعدت وزیر جهاد کشاورزی قرار است از منابع داخلی وزارت خانه تامین شود بنابراین در هفته جاری پرداخت مطالبات از طرف وزارت جهاد تامین می‌شود.

وی از پیگیری اقدام‌های دیگر در زمینه مسایل مربوط به تشکل‌ها، قیمت برگ سبز چای در تعامل با تورم و هزینه تولید و نیز موارد مربوط به کارخانه‌ها و تامین سوخت و گاز و تسهیلات خبرداد و اذعان کرد: عمده‌‌ترین حوزه گفت‌وگو و نشست ما با وزیر جهاد کشاورزی مطالبات 7 میلیارد تومانی چایکاران بود که طبق قول آقای خلیلیان در ابتدا قرار شد این مطالبات از طرف جهاد کشاورزی تامین و سپس از طریق دولت کارسازی شود.

ندیمی با بیان اینکه در این جلسه به دلیل استفاده از نظرات دیگران، از رئیس سازمان چای و دو عضو اتحادیه چایکاران و سندیکای چایکاران کشور نیز دعوت شد، ابراز کرد: در این جلسه درباره آینده چای نیز تصمیمات و موارد خوبی مطرح شد که در جای خود اطلاع رسانی می‌شود.

وی، افزود: هم‌اکنون نیز از نمایندگان مجلس هشتم این درخواست وجود دارد که در رابطه با بودجه 91 با وزیر جهاد کشاورزی برای پرداخت وجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله چای با توجه به دو فاکتور تورم و قیمت تمام شده عمل کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم با همکاری نمایندگان مناطق چای‌خیز گیلان و مازندران این مهم را پیگیری کنیم که تاکنون پیشنهادی در این زمینه منتشر نشده و باید از طرف اعضای تلفیق این موضوع به نتیجه برسد.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نهم،  با تاکید بر اینکه  صنعت چای نیازمند یک کار اساسی است، تصریح کرد: پس از اینکه مجلس هفتم موضوع خرید تضمینی را رایج کرد اتفاق ویژه‌ای در این صنعت رخ نداد و تنها سازمانی ایجاد شد به نام سازمان چای که این سازمان اختیارات و مسئولیتی ندارد و حتی سطح تصمیم‌گیری آن نیز افزایش نیافته بلکه در کارگروه داخل استان، استانداری مسئول این کار است.

وی افزود: بنده در سفر نخست رئیس جمهور به استان پیشنهادی مبنی بر ساماندهی موضوع چای و تشکیل  یک کارگروه به ریاست معاون اول رئیس جمهور ارائه دادم که این پیشنهاد در این سفر مصوب شد.

وی یادآور شد: ماحصل این مصوبه کارگروه موضوع ایجاد سازمان چای شد که سازمان چای با این اختیارات و سطح مسئولیت  نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد بنابراین باید سطح اختیارات و مسئولیت آن افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت چای در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پایگاه بسیار مناسبی است که می‌توانیم از این فرصت برای ایجاد اشتغال در استان استفاده بهینه کنیم، خاطرنشان کرد: این فرصت موجب حفظ سرمایه‌گذاری بیش از 100 ساله‌ ما می‌شود و کاهش خروج ارز از کشور می‌شود.

ندیمی اضافه کرد: این فرصت موجب می‌شود تا ما تکلیف خودمان را در رابطه با حمایت از کار و سرمایه ایرانی به جامعه چایکار و کشاورزان بسیار پرتلاش و کم‌بهره انجام دهیم.

وی به وضعیت عمومی چایکاران اشاره کرد و افزود: وضعیت عموم چایکاران ما این است که محصول آنها چای تک محصولی بوده و آنان خرده مالک هستند و درآمد قابل توجهی ندارند و با افزایش هزینه‌ها نیز مشکلات بسیاری در معیشت خود دارند.

نماینده مجالس ششم و هفتم در خانه ملت تصریح کرد: مجلس هشتم در حمایت از وضعیت چایکاران اقدام قابل توجهی انجام نداده است و افزایش برگ سبز چای مناسب با تورم و هزینه تمام شده مدنظر قرار نگرفته و تنها به یک تابلو به نام سازمان چای که برطرف کننده مشکلات ما نیست بسنده کرده است.

وی، از پیشنهاد تامین منابع مالی برای خرید برگ سبز چای به میزان 45 میلیارد تومان خبر داد و گفت: سال گذشته از 25 تا 37 میلیارد تومان به تناسب فعالیت‌ها اقدام شده است.

ندیمی به پیگیری دو موضوع در سال گذشته که نیازمند بررسی لازم برای به نتیجه رساندن آن است اشاره کرد و افزود: تامین سوخت کارخانه‌ها و حل مشکل انباری چای از جمله مسائلی بوده که نیازمند تشکیلات جدید است.

وی تصریح کرد: بحرانی بر صنعت چای در مجلس پنجم تحمیل شد که ماده 29 قانون حاصل این بحران بود و در مجلس ششم برای نمایندگان مصیبتی را ایجاد کرد تا بتوانیم آن را به حالت گذشته برگردانیم که این اتفاق در برنامه چهارم پیگیری و از تکرار آن جلوگیری شد و در مجلس هفتم نیز خرید تضمینی را بنا گذاشتیم اما در مجلس هشتم این اقدام‌ها موجب اتفاق جدیدی نشد و تنها ما شاهد احیای سازمان چای بودیم که این سازمان نیز از اختیارات ویژه‌‌ای برخوردار نیست و اگر کارگروهی تعریف کردیم و در سفر نخست هیئت دولت به گیلان تصویب شد و این دستاورد را حاصل کرد، نیازمند افزایش اختیارات در موضوع چای و چایکاران از طرف سازمان چای است.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول