اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کشاورزان در انتظار نرخ تضمینی گندم

خبرگزاری فارس: با اینکه چند روز بیشتر به برداشت گندم در استان خوزستان باقی نمانده اما کشاورزان وارد بحران دیگری شده‌اند چرا که تأخیر در اعلام نرخ تضمینی خرید گندم، نگرانی و بلا تکلیفی آنان را موجب شده است.

کشاورزان در انتظار نرخ تضمینی گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، تا ماه‌ها پیش، بسیاری از کشاورزان از کمبود کود شیمیایی در استان گله‌مند بودند، این کشاورزان سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خود را، کمبود کود عنوان کردند. این در حالی است که کود مورد نیاز در بازار به صورت آزاد و با هزینه‌ای بالا‌تر نیز کمیاب بود.

با توجه به تأثیر کشاورزی در تأمین شغل و نیز توجه به این نکته که بیشترین میزان اشتغال موجود در استان خوزستان در این بخش است، با این حال کشاورزان سال گذشته در تأمین کود شیمیایی و همچنین سوخت با مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند.

اکنون نوبت به برداشت گندم رسیده است هرچند آخرین آبیاری همزمان بود با شوری آب کارون که این شوری بنا به گفته کار‌شناسان باعث افت برداشت محصول می‌شود و انجمن صنفی کشاورزان نیز این شوری را تأیید کرده اما نگرانی عمده کشاورزان در این فصل، دیگر کیفیت گندم و مشکلات برداشت محصول نیست. تعیین نشدن نرخ از سوی دولت امروز دغدغه اصلی این زحمتکشان است.

این در حالی است که اخیراً رییس هیئت مدیره مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور، از دولت درخواست کرد تا با توجه به آغاز فصل برداشت، هر چه سریع‌تر نرخ رسمی خرید تضمینی گندم را اعلام کند.

مسعود اسدی در این باره گفت: گندم یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود، در حالی که تأخیر طولانی مدت عدم اعلام نرخ رسمی خرید تضمینی این محصول از سوی دولت باعث سردرگمی و نگرانی کشاورزان گندم‌کار شده است.

وی با بیان اینکه، بر اساس قانون خرید تضمینی، نرخ رسمی باید از ابتدای فصل کاشت توسط دولت به کشاورزان اعلام شود، افزود: هم اکنون برداشت محصول گندم در برخی استان‌های جنوبی همچون هرمزگان و بوشهر رو به اتمام بوده و برداشت در برخی استان‌ها نیز آغاز می‌شود، اما تا کنون نرخ رسمی خرید تضمینی اعلام نشده است.

رییس هیئت مدیره مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی هشدار داد: ادامه این روند می‌تواند ضرر و زیان کشاورزان گندم کار و در ‌‌نهایت تبعات اقتصادی برای دولت به همراه داشته باشد.

*فعلاً به نرخ پارسال می‌خریم

از سوی دیگر شهباز خواجوی، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خوزستان در این باره گفت: مشکلی برای کشاورزان در تحویل محصول خود به مراکز دولتی وجود ندارد و هر کدام از کشاورزان می‌توانند محصول خود را به شرکت غله ارائه دهند.

وی نرخ قیمت خرید گندم را مطابق با نرخ تعیین شده پارسال اعلام کرد و گفت: ما گندم را با قیمت 360 تومان که پارسال اعلام شده بود از کشاورزان خریداری می‌کنیم و بعد از اعلام نرخ تضمینی از سوی دولت، مابه التفاوت را به کشاورزان پرداخت می‌کنیم.

اگر چه برخی کشاورزان از سردرگمی خود در مورد عرضه محصولشان به سیلو‌ها انتقاد کرده بودند اما مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 گفت: آمادگی کافی برای دریافت محصولات کشاوررزی را داریم و کشاورزان می‌توانند محصولات خود را به این شرکت ارائه دهند.

خواجوی تاکید کرد: مورد مهمی که وجود دارد این است که هنوز هوا ابری و رطوبت گندم بالا است و اگر گندم با رطوبت بالا وارد سیلو شود بعد از گذشت یک ماه، رطوبت گندم پایین می‌آید و افت وزن پیدا می‌کند.

وی همچنین افزود: محصولات کشاورزی در چارچوب قوانین، ضوابط و مقررات ناظر بر خرید تضمینی گندم از کشاورزان خریداری می‌شود. علاوه بر این، تا روزهای آینده قیمت جدید گندم اعلام می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

*طرح دوفوریتی مجمع به مجلس می‌رود

با وجودی که مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 از نبود مشکل در خرید گندم برای کشاورزان می‌گوید، رییس هیئت مدیره مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی از درخواست این مجمع برای اجرای طرح دو فوریتی سخن گفته است.

مسعود اسدی مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی را نماینده جامعه کشاورزی کشور برشمرد و افزود: در صورتی که دولت نرخ رسمی خرید تضمینی گندم را اعلام نکند، این مجمع درخواست خود را برای اجرای طرح دو فوریتی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند.

وی تصریح کرد: با ارائه طرح دو فوریتی و تصویب آن از سوی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای نگهبان، دولت ملزم به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می‌شود.

اسدی به نظر موافق اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به ارائه طرح دو فوریتی خرید تضمینی گندم اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی سراسر کشور صورت گرفته و این طرح قطعاً با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب خواهد رسید.

این مقام مسئول گفت: طبق قانون خرید تضمینی، هر ساله باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس نرخ رسمی تورم بانک مرکزی محاسبه و تعیین شود.

*اندکی افزایش در قیمت گندم؛ شاید

عباس قبادی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در واکنش به تاخیر در قیمت گندم گفت: قیمت گندم هنوز تعیین نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل این تأخیر چیست؟ گفت: فعلاً نمی‌توانم توضیح دهم.

قبادی 19 فروردین ماه در مصاحبه‌ای گفته بود: قیمت گندم با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تصمیم دولت در هفته جاری تعیین می‌شود. باید قیمتی را برای گندم تعیین کنیم تا ارزان‌بودن آن باعث نشود که گندم به‌عنوان جو و کاه در دامداری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی در مورد حدود قیمت گندم تصریح کرد: مطابق روال هر ساله نرخ گندم براساس قیمت سال قبل به‌علاوه عدد تورم تعیین می‌شود و بر این اساس قیمت گندم نسبت به سال قبل اندکی افزایش خواهد داشت. اکنون قیمت جهانی گندم در هر تن 280 دلار است که با هزینه حمل 330 دلار تمام می‌شود.

*قیمت خرید را افزایش دهید

با توجه به اینکه قیمت کود شیمیایی آن هم به صورت کمیاب و حتی نایاب در سال گذشته 5 هزار تومان و نرخ آن در بازار آزاد به 30 تا 45 هزار تومان رسیده بود، به همین دلیل کشاورزان انتظار افزایش قیمت خرید محصول را دارند. همچنین افزایش قیمت سوخت نیز از دیگر عواملی است که باعث افزایش هزینه‌های کشاورزان شده است.

اسدی رییس هیئت مدیره مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه، تعیین نرخ خرید تضمینی گندم رابطه مستقیمی با افزایش تولید و اشتغال دارد، ادامه داد: بر اساس بررسی کار‌شناسی وزارت جهاد کشاورزی هزینه تمام شده محصول گندم 450 تومان برآورد شده که این مبلغ پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان گندم کشور نخواهد بود.

وی با اشاره به نرخ 360 تومان خرید تضمینی گندم در سال گذشته افزود: مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، امسال به دولت پیشنهاد رقم بین 550 تا 600 تومان خرید تضمینی گندم را ارائه داده است.

احمد نیسی، یکی از کشاورزان خوزستانی در این باره گفت: پارسال، گندم مدت چند روز به قیمت 368 تومان از کشاورزان خریداری شد که این قیمت بعد از چند روز به 360 تومان کاهش یافت و خرید محصول به طور عادلانه صورت نگرفت همچنین هنوز هیچ سیلویی به روی محصول امسال باز نشده است و نمی‌دانیم نرخ خرید گندم چقدر است.

وی افزود: انتظار می‌رود با توجه به افزایش قیمت سوخت، افزایش دستمزد کارگران و کمبود کود که در فصل زراعی قبل داشتیم قیمت تضمینی خرید گندم 600 تومان باشد.

*کمباین داران و مشکلی دیگر

از سویی دیگر تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم بر مراودات و معاملات کشاورزان با کمباین داران نیز تأثیر گذاشته است. کشاورزان معتقدند تا زمانی که از نرخ تضمینی مطلع نشوند نمی‌توانند با کمباین داران به توافق قطعی برسند.

یک کشاورز خوزستانی در این باره گفت: حتی برای توافق با کمباین دار هم مشکل ایجاد می‌شود. ما مجبوریم با کمباین دار به توافق برسیم اما وقتی نمی‌دانیم قیمت خرید گندم چقدر است طبق کدام معیار با کمباین داران به توافق برسیم؟

رضا شیرالی، عضو هیئت مدیره انجمن کمباین داران خوزستان نیز گفت: همه ساله نرخ کرایه کمباین داران از سوی وزارت کشاورزی در مرکز و از طرف معاونت زراعت جهاد کشاورزی در مراکز استان‌ها اعلام می‌شود اما قیمت تعیین شده ازسوی دولت، در کمتر مواردی بین کشاورزان و کمباین داران اجرا می‌شود و مهم، توافق کشاورز و کمباین دار است.

شیرالی توضیح داد: امسال به تأخیر در اعلام قیمت تضمینی گندم، حتی بر توافق‌های بین کشاورزان و کمباین داران نیز تأثیر گذاشته است.

*حرکت به سمت تولید با کیفیت

مسعود اسدی، رییس هیئت مدیره مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی تصریح کرد: خرید تضمینی گندم بر اساس کیفیت و استاندارد یکی دیگر از راهکارهای مناسب بهبود تولیدات زراعی است که امیدواریم با اجرای این طرح، کشاورزی کلان کشور به سمت تولید با کیفیت و استاندارد سوق داده شود.

وی افزود: در دولت نهم نظارت بر رعایت استاندارهای تولید محصول گندم بر عهده نظام صنفی کشور نهاده شد، تا بر اساس این قانون، گندم با کیفیت تولید و با قیمت مناسب به فروش برسد.

اسدی تأکید کرد: افزایش هزینه‌های تمام شده تولید گندم و کاهش درآمد کشاورزان می‌تواند موجب کاهش انگیزه کشاورزان گندم کار شود.

وی از دولت خواست تا با تعیین مناسب نرخ خرید تضمینی گندم، تولید داخلی و کشاورزان را بیش از گذشته مورد حمایت قرار دهد.

-----------------------------------

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

 

---------------------------------

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول