اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در ایران

مزارع گندم شوشتر با پساب نیشکر آبیاری شد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) شوشتر از آبیاری مزارع گندم در این شهرستان با پسآب‌های نیشکری برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مزارع گندم شوشتر با پساب نیشکر آبیاری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر ناصر مجد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور مزارع گندم در شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) شوشتر با پساب های نیشکر آبیاری شد و محصول برداشت شده از مزارع نیز بسیار با کیفیت ارزیابی شده است.

وی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در این تحقیق علمی افزود: در گذشته بسیاری عقیده‌ها بر این بود که پساب‌های نیشکر آلوده هستند که تحقیقات علمی و کشت موفقیت آمیز گندم با استفاده از پساب نیشکر، این ادعاها را رد می کند.

مجد با اشاره به نحوه انجام این تحقیق گفت: در این پژوهش 25 هکتار از اراضی با آب غیر پساب و 25 هکتار با پساب نیشکر آبیاری شده است که در محصول تولید شده ارزیابی تولیدی بیش از 4.5 تا 5 تن گندم در هر هکتار است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره)  با بیان اینکه این شرکت دارای اراضی زیر کشت بسیار گسترده‌ای است، خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) در شرایط کنونی بیش از 12 هزار و 858 هکتار اراضی زیر کشت دارد که این اراضی در سال‌جاری همگی کشت شده‌اند.

مجد با اشاره به تولیدات این شرکت گفت: این شرکت با دارا بودن گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی از نظر استاندارد و محیط زیست در بهترین شرایط قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه همه پساب‌های این شرکت زیر نظر اداره محیط زیست است، افزود: پساب‌های این شرکت زیر نظر آزمایشگاه شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) و آزمایشگاه معتمد اداره محیط زیست شوشتر است که هر زمان محیط زیست اراده کند می‌تواند از این پساب‌ها آزمایش شیمیایی انجام داده و کیفیت آنها را ارزیابی کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این شرکت در شرایط کنونی به همه تعهدات خود پایبند است، خاطر نشان کرد: شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) متعهد است که 30 درصد آب برداشت شده از کارون را بار دیگر به رودخانه بازگرداند و برا اجرای این تعهد، نظارت دستگاه‌های مرتبط اعمال می شود.

مجد با اشاره به اینکه در مورد ‌EC آب خارج شده از این شرکت هیچ ابهامی وجود ندارد، تاکید کرد: این شرکت مجاز است پساب‌های خارجی خود را با 10 درصد بیشتر از EC رودخانه به کارون تحویل دهد که در شرایط کنونی این رقم، کمتر از شش درصد است.

وی با اشاره به اینکه همه پساب‌ها و فاضلاب‌های این شرکت تصفیه و سپس به رودخانه کارون تخلیه می‌شود، گفت: برای تصفیه پساب‌های این شرکت تصفیه‌خانه‌هایی با هزینه بیش از 100 میلیارد ریال نصب و راه اندازی شده است.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول