اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ثبت جهانی بیشاپور محقق می‌شود

فارس رکورددار ثبت جهانی آثار

خبرگزاری فارس: با قرار گرفتن مجموعه تاریخی بیشاپور در فهرست موقت ثبت جهانی سازمان یونسکو، احتمال پیشی گرفتن استان فارس در ثبت آثار جهانی قوت گرفت.

فارس رکورددار ثبت جهانی آثار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، باغ‌های پاسارگاد و ارم فارس، مجموعه تخت جمشید و مهارت‌های سنتی فرش‌بافی فارس تاکنون به ثبت جهانی رسیده‌اند و در همین زمینه استان اصفهان با آثار جهانی مسجد جامع، باغ چهلستون، باغ فین کاشان و میدان نقش جهان رقابت تنگاتنگی را با این استان داشت که در صورت ثبت پنجمین اثر فارس، مقام نخست ثبت آثار جهانی به این فارس تعلق می‌گیرد.

مسعود علویان‌صدر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از مجموعه تاریخی بیشاپور کازرون اظهار داشت: برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی پیشبرد فعالیت‌های باستان‌شناسی بر روی آن اثر لازم است که بر روی حدود شش درصد از فضاهای بیشاپور این فعالیت‌ها انجام شده و با استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای از طریق ژئوفیزیک تلاش می‌شود اطلاعات کاملی از این محوطه تاریخی و سازمان فضایی شهر به دست آید.

وی تصریح کرد: با ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو توجه و حمایت‌های جهانی به سوی اثر ثبت شده معطوف می‌شود.

بنا به گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون 16 محوطه تاریخی در ایران در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو جا گرفته‌اند تا پس از بررسی‌های یونسکو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شوند.

وی در ادامه افزود: بنا بر مقررات یونسکو برای ثبت یک اثر باید برنامه‌هایی در مورد امکانات گردشگری، مسائل حفاظتی، امور مرمتی و معرفی و شناساندن اثر در دستور کار قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان داشت: در مورد شهرهای غیر مسکونی لازم است بقایای چنین شهری به صورت کامل و در صورت امکان به همراه محیط طبیعی اطراف آن ثبت شود و تنها به چند اثر انگشت‌شمار و یا دسته‌ای کوچک از بناهای آن قناعت نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: باید بتوانیم فضاهای این اثر تاریخی را مطابق با ملاک‌های جهانی برای بازدید متخصصان و کارشناسان آماده کنیم.

فریدون فعالی تصریح کرد: به منظور آماده کردن فضای این مجموعه برای ثبت جهانی امسال 3 میلیارد ریال به نورپردازی شهر تاریخی بیشابور اختصاص یافت و به زودی موزه تخصصی سنگ نیز در این مجموعه ساخته می‌شود.

وی افزود: با ساخت سازه‌های سبک در محوطه شهر بیشاپور فضایی برای نمایش آثار سنگی ایجاد شده است.

فهرست نامزدهای موقت ثبت در میراث جهانی هر 10 سال یک‌بار به یونسکو ارائه می‌شود و در صورت برنامه‌ریزی قوی می‌تواند به ثبت دائمی اثر منجر شود.

بیشاپور حدود 200 هکتار وسعت دارد و در فاصله 23 کیلومتری شمال غربی شهر فعلی کازرون است.

این شهر در زمان شاپور اول ( 272-241 میلادی) دومین پادشاه ساسانی ساخته شد و در کنار شهرهایی مانند استخر، داراب گرد، اررجان، اردشیر خوره از مهمترین شهرهای استان فارس در عهد ساسانی بوده است.

انتهای پیام/ی20/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول