اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال بیمه شدن 100 قلم داروی گیاهی در امسال تصویب شد

درمان بیش از 30 درصد بیماری‌ها با داروهای گیاهی

خبرگزاری فارس: عضو انجمن فارماکولوژی ایران گفت: به دنبال بیمه شدن 100 قلم داروی گیاهی در سال 91 از امسال درمان بیش از 30 درصد بیماری‌ها با این دسته از داروها به تصویب دولت رسید.

درمان بیش از 30 درصد بیماری‌ها با داروهای گیاهی

فریبرز معطر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: با توجه به عوارض شدید داروهای شیمیایی امروز در سطح دنیا شاهد کاربرد داروهای گیاهی در طب هستیم که در ایران هم این بازگشت دوباره به استفاده از داروهای گیاهی را مشاهده کردیم.

وی تأسیس دانشکده طب سنتی در ایران را نقطه امیدی برای کاربردی کردن داروهای گیاهی برای درمان 90 درصد بیماری‌ها دانست و ادامه داد: پزشکان به دلیل اینکه تاکنون داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه نبود برای سهولت کار بیماران داروهایی شیمیایی را تجویز می‌کردند.

عضو انجمن فارماکولوژی ایران تصریح کرد: به دلیل اینکه داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی در طولانی مدت اثر درمانی خود را بر جای می‌گذارد و به طور معمول پزشکان به رفع درد از بیمار اکتفا کرده و درمان علامتی می‌کنند، بنابراین بیش‌تر داروهای شیمیایی را برای بیماران تجویز می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه پنج درصد از جمع داروهای مصرفی بیماران در ایران را داروهای گیاهی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: امسال سعی شده که این میزان را به 30 درصد ارتقاء دهیم که در نوع خود یک جهش بزرگ پزشکی است.

معطر از 6 هزار نوع گیاه دارویی در ایران خبر داد که تنوع آن بسیار بالا است و گفت: داروهای گیاهی را به عنوان خط اول درمان قبول دارم.

وی به وضعیت داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها در دو کشور چین و هندوستان اشاره کرد و گفت: چین با وجود یک میلیارد و 500 میلیون نفر نزدیک به 7 هزار قلم دارویی دارد و در هندوستان این رقم به 5 هزار می‌رسد.

عضو فرهنگستان علوم دارویی ایران اظهار داشت: این در حالی است که در ایران تنها 500 قلم دارو داریم که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم به 700 قلم دارو افزایش دهیم.

معطر با اشاره به اینکه امیدواریم طی چهار تا پنج سال آینده شاهد جهش بزرگی در تولید داروهای گیاهی و کاربردی کردن این داروها در حوزه درمان باشیم، ادامه داد: در حال حاضر داروهای گیاهی ضد سرطان به منظور پیش‌گیری از این بیماری صعب‌العلاج ساخته شده و داروی کبدی برای درمان مسمومیت‌های کبدی که به داروهای شیمیایی پاسخ نداده بود، تولید شده که به زودی شاهد تجویز این داروها در نسخ پزشکان هستیم.

وی بیان داشت: تاکنون در ساخت داروهای گیاهی برای بیماران اعصاب و روان موفق عمل کردیم.

معطر اضافه کرد: عموم مردم از گذشته‌ها به مصرف داروهای گیاهی معتقد بودند و این در حالی است که باید در ارتباط با جامعه پزشکی به کاربرد داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها فرهنگ‌سازی شود.

عضو فرهنگستان علوم دارویی ایران از اینکه تنوع گیاهی ایران شش برابر کل قاره اروپا است، خبر داد و گفت: وجود 50 درجه اختلاف دما در مناطق مختلف ایران و با توجه به شرایط آب و هوایی که در کشور وجود دارد شاهد تنوع گیاهان دارویی بالایی هستیم.

وی اظهار داشت: داروهای گیاهی برای درمان بیش‌تر بیماری‌ها قابل استفاده است، اما اکنون برای درمان بیماران خاص و بیماری‌های نقص ایمنی لازم است با انجام تحقیقات وسیع‌تر صورت بگیرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول