اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان البرز خبر داد

ادامه طرح مستندنگاری دست‌کنده‌های اشتهارد کرج

خبرگزاری فارس: معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: اجرای طرح علمی بررسی و مستندنگاری دست‌کنده‌های منطقه اشتهارد کرج هم‌چنان ادامه می‌یابد.

ادامه طرح مستندنگاری دست‌کنده‌های اشتهارد کرج

ابوالفضل عبیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج و در پاسخ به این پرسش که سرنوشت مطالعه در مورد دست‌کنده‌های اشتهارد به کجا رسید، گفت: این دست‌کنده‌ها در منطقه‌ اشتهارد کرج و در یک محدوده حفاظت شده قرار دارد.

وی تصریح کرد: به دلایلی تاکنون پژوهش‌ها و تحقیقات علمی لازم در مورد این آثار باستانی انجام نشده و به همین دلیل طرح بررسی آن از سال گذشته آغاز شد.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: دست‌کنده‌های اشتهارد به دلیل عدم بررسی محققان به صورت ناشناخته باقی مانده و باید با انجام کارهای علمی از سوی محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی از ناشناخته بودن خارج شود.

عبیدی اظهار داشت: تحقیقات نخستین و محدودی که تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهد که آثار فوق از نظر تاریخی و علمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید مورد حفاظت بیشتری قرار گیرد.

* لزوم ثبت دست‌کنده‌های اشتهارد کرج در فهرست آثار ملی

وی در پاسخ به این پرسش که میراث فرهنگی کرج چه اقدامات برای تحقق این مهم انجام داده است، گفت: ما در گام نخست کارگروهی متخصص را برای بررسی و مستندنگاری این آثار مشخص کردیم که کار خود را از سال گذشته آغاز کرده است.

معاون میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: به دلیل اهمیت این تحقیقات علمی، مقرر شد که اجرای طرح مستندنگاری درباره دست‌کنده‌های اشتهارد در سال جاری نیز تداوم یافته و هم‌اکنون گروه متخصص فوق فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

عبیدی تأکید کرد: در گام بعدی به دنبال حفاظت بیشتر این آثار هستیم که تحقق این مهم با ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور انجام می‌شود.

* عمر هزاران ساله دست‌کنده‌های اشتهارد کرج

وی با بیان اینکه عمر این آثار به هزاران سال پیش باز می‌گردد، گفت: نباید چنین آثار ارزشمندی از دسترس محققان و دانشمندان حوزه باستان‌شناسی به دور مانده و از سوی دیگر باید حفاظت بیشتری از آنها برای انتقال به نسل‌های آینده به عمل آید.

عبیدی در پایان تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که با تکمیل و اتمام مستندنگاری دست‌کنده‌های فوق، اقدامات لازم برای ثبت این مجموعه در فهرست آثار ملی را انجام دهیم که در این مسیر امیدوار به همکاری و تعامل مسئولان نهادهای ذی‌ربط هستیم.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول