اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی کهگیلویه:

گیاهان دارویی کهگیلویه در معرض انقراض هستند

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی کهگیلویه گفت: در استان ما و به خصوص در شهرستان کهگیلویه به خاطر سودجویی بعضی افراد و عدم آگاهی بخش زیادی از جامعه، گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض واقع شده‌اند.

گیاهان دارویی کهگیلویه در معرض انقراض هستند

 مظفر شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار کرد: گیاهان دارویی جزء ذخایر غنی منابع طبیعی هستند و اگر به آن‌ها توجه نشود مورد تهدید قرار می‌گیرند به طوری که قاچاق آن‌ها به یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی تبدیل شده است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه افزود: گیاهان دارویی و خوراکی اغلب آن‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع یافت می‌شوند.

شیردل ادامه داد: در واقع باید گفت گیاهان دارویی چون در جنگل‌ها، مراتع و رویشگاه‌های طبیعی هستند با خطرات عدیده‌ای از قبیل تخریب مراتع، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و بهره‌برداری بی‌رویه مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: چون زندگی روستاییان و عشایر به دام‌هایشان وابسته است گیاهان دارویی را آگاهانه یا ناآگاهانه به خورد دام‌ها می‌دهند و یا این گیاهان را برداشت و روانه بازار فروش می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: در بسیاری موارد بهره‌برداری به حدی زیاد است که رویشگاه آن‌ها بعد از چند بار برداشت تخریب و به کل نابود می‌شود و در واقع هیچ مدیریتی بر این منابع با ارزش حاکم نیست و روند تخریب رو به افزایش است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه ابراز داشت: مردم ما باید قدر این مواهب الهی و این طبیعت بکر را که خداوند در اختیار آنها گذاشته بدانند و سعی کنند با عدم استفاده نابه‌جا از این گیاهان در معرض خطر مانند بیلهر و لیزک به حفظ و احیای این گیاهان کمیاب و در خطر انقراض کمک کنند.

شیردل یادآور شد: در استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص در شهرستان کهگیلویه به خاطر داشتن اقلیم‌های متفاوت دارای پوشش گیاهی متنوع هستند که برخی از آن‌ها به خاطر سودجویی بعضی افراد و عدم آگاهی بخش زیادی از جامعه در معرض خطر انقراض واقع شده‌اند.

انتهای پیام/ش20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول