اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

بومی سازی طرح‌های حفاظت از سیمای زاگرس و تالاب‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح‌های بین المللی و ملی حفاظت از سیمای زاگرس و طرح حفاظت از تالاب‌ها در استان‌ها بومی می‌شود.

بومی سازی طرح‌های حفاظت از سیمای زاگرس و تالاب‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمدجواد محمدی‌زاده در سفر یک روزه خود به این استان و در بازدید از مرکز تحقیقات زیست محیطی شمال خوزستان در دزفول اظهار کرد: زاگرس جایگاه تمدنی ایران است و اولین بار عیلامی‌ها از ماورای قفقاز آمدند و در حاشیه زاگرس سکنی گزیدند. این چین خوردگی‌ها با عناصر زیستی ارزشمند خود منشاء تمدنی شدند که ایران را اداره کردند.

وی افزود: غنای فون، فلور و سیمای طبیعت زاگرس با بیشترین پتانسیل آبی کشور در این منطقه نعمتی خدادادی است که موجبات نقش آفرینی این گوهر ارزشمند ایران زمین در حوزه‌های فرهنگ، تاریخ، تمدن، اقتصاد، امنیت و حوزه‌های فنی را بوجود آورده است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه عظمت زاگرس علاوه بر تنوع اقلیمی، زیستی و آب و خاک در هویت فرهنگی و تاریخ آن نهفته است، گفت: به منظور بهره گیری خردمندانه و حفاظت بیشتر از منابع زیستی طرح‌های حفاظت از سیمای زاگرس و طرح‌های حفاظت از تالاب‌ها در 10 استان زاگرس و استان‌های تالابی بومی خواهند شد تا با ارائه آموزش‌های فراگیر و تجهیزپاسگاه‌های محیط بانی مطلوبیت حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی محقق و جزو مأموریت‌های رسمی استان‌ها شود.

بر اساس این گزارش، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری سازمان محیط زیست، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) به منظور رسیدگی به بحران تالاب‌ها از سال 2005 تا 2012 به اجرا در می‌آید. این طرح در تالاب‌های پریشان و ارومیه آغاز شده است، تالاب شادگان ابتدا در سال 87 به عنوان سایت تکرار در این طرح پذیرفته و در سال 89 به عنوان سایت اصلی در نظر گرفته شد. هدف اصلی طرح حفاظت از تالاب‌ها اجرای سیستم مدیریت در تالاب‌های کشور با رویکرد زیست محیطی از سوی دستگاه‌های اجرایی است و در این طرح رویکرد سازمان محیط زیست از نگاه حفاظتی صرف در قالب جلوگیری از صید، شکار و تخریب به سمت مدیریت تغییر می‌کند.

اخیراً علی نظری دوست مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها از آغاز تدوین‌ طرح حفاظت از 50 تالاب کشور در سال 91 خبر داده است. بر این اساس قرار است 150 میلیارد تومان اعتبار طی پنج سال (به طور متوسط سالانه 30 میلیارد تومان) به این طرح اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/س30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول