اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کتابخانه مرکزی رویای شیرین قمی‌ها

کلنگ کتابخانه مرکزی قم در انتظار پایان پیگیری‌های حقوقی

خبرگزاری فارس: کتابخانه مرکزی یکی از مراکز فرهنگی مهم بوده که استان‌های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان به آن نیازمند هستند و استان قم هم از این امر مستثنی نیست و مردم این استان چشم انتظار احداث کتابخانه مرکزی هستند.

کلنگ کتابخانه مرکزی قم در انتظار پایان پیگیری‌های حقوقی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ایران از غنای فرهنگی بالایی برخوردار است، بنابراین توجه به احداث و تجهیز کتابخانه‌ها به عنوان مهم‌ترین رکن فرهنگی کشور خالی از اهمیت نیست.

استان قم هم از جایگاه فرهنگی و مذهبی خاصی و موقعیت ملی و بین‌المللی ویژه‌ای به لحاظ وجود حوزه علمیه، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران برخوردار است و زیرساخت‌های فرهنگی در این استان اهمیت دوچندان دارد.

قم دارای کتابخانه‌های مهمی مانند کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی است و به تازگی کتابخانه‌های پستی و سیار در استان راه‌اندازی شده، ولی در بین این مراکز جای کتابخانه مرکزی به عنوان مرجع بی‌نظیر برای گروه‌های مختلف خالی است.

کتابخانه مرکزی کتابخانه‌ای است که علاوه بر برخورداری از سیستم‌های مجهز و پیشرفته روز، مرکز خدمات یک شبکه از کتابخانه‌ها است و مجموعه‌های اصلی و عمده در آنجا نگهداری می‌شود به گونه‌ای که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نیازهای فرهنگی جمعیت زیر پوشش خود را از مجرای بخش‌ها و ارائه خدمات متعدد برآورده کند.

طلاب، دانشجویان و اساتید مختلف به دلیل موقعیت خاص قم در این استان اقامت یا رفت و آمد می‌کنند، بنابراین برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود نیازمند ملجأیی هستند تا در کمترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند.

 

*تعیین بودجه 5 میلیارد تومانی برای کتابخانه مرکزی  

مهم‌ترین اقدام انجام گرفته در حوزه کتابخانه‌ها، پیگیری تصویب ساخت کتابخانه مرکزی و تخصیص بودجه برای آن در سطح استان در چند سال گذشته بوده که این آرزو در سفر مقام معظم رهبری به استان قم تحقق پیدا کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم بودجه اختصاصی برای کتابخانه مرکزی استان را پنج میلیارد تومان عنوان کرده و می‌گوید: بر اساس مصوبه سفر رهبری این کتابخانه باید در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع و زیربنای 10 هزار مترمربع احداث شود.

 

*کتابخانه مرکزی در خیابان امام احداث می‌شود

مکان کتابخانه مرکزی از جمله مواردی است که باید در احداث این کتابخانه در نظر گرفته شود تا همه افراد با دسترسی آسان از امکانات آن بهره‌مند شوند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارائه خدمات فرهنگی به مناطق محروم، پیشنهادهای مختلفی در نقاط مختلف شهر برای زمین کتابخانه مرکزی وجود داشت و در نهایت زمینی واقع در خیابان امام به عنوان زمین این پروژه پیشنهاد شد.

موافقت‌های اولیه محل احداث این کتابخانه با هماهنگی استانداری، اداره‌کل کتابخانه‌های استان و وزارت نفت صورت گرفته و تسطیح اولیه آن انجام شده است.

علی فریدونی با اشاره به ویژگی‌های زمین پیشنهادی می‌افزاید: این زمین در خیابان امام معروف به انبار قدیم شرکت نفت واقع شده که هشت هزار متر مربع مساحت و 10 هزار متر مربع زیربنا دارد.

وی با اشاره به انتخاب خیابان امام برای ساخت کتابخانه مرکزی می‌گوید: این زمین با مناطق پرجمعیت نیروگاه، خاکفرج و امام تلاقی دارد و نزدیک به حرم بوده و امکان استفاده طلاب و مرکزیت حوزه از آن فراهم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در مورد زمان دقیق آغاز عملیات اجرایی این کتابخانه بیان می‌کند: این زمین یک سری پیگیری‌های حقوقی دیگر نیاز دارد تا پس از آن، کلنگ این پروژه به زمین زده شود. البته احداث این پروژه از زمان کلنگ خوردن تا پایان آن به سه سال زمان نیاز دارد.

 

*ارائه خدمات بین‌المللی در کتابخانه مرکزی استان قم

اکثر استان‌ها دارای کتابخانه مرکزی هستند، استان قم هم از این نظر مستثنی نبوده و باید خدمات جامع و فراگیر به مخاطبان ارائه دهد.

کتابخانه مرکزی از نظر تعداد، نوع منابع، نوع نرم‌افزار و ویژگی‌های خدمات‌دهی بهینه‌ای که کتابخانه عمومی دارد، به صورت جامع‌تر به ارائه خدمت بپردازد.

فریدونی پوشش خدمات بین‌المللی را از دیگر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این پروژه ذکر کرد.

 

*کتابخانه‌های استان استاندارد کتابخانه‌های مرکزی را ندارند

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، معاونت اداری مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم را مسئول پیگیری پروژه کتابخانه مرکزی ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این طور نیست که استان قم از نعمت کتابخانه مرکزی برخوردار نبوده، ولی کتابخانه‌های موجود در استان استانداردهای لازم را برای داشتن این عنوان نداشته‌اند.

کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای چندین سال است که احداث شده و در زمان خود کتابخانه مناسبی بوده ولی اکنون با توجه به افزایش ظرفیت‌های فرهنگی و پژوهشی در استان قم و دانشجویان و اصحاب علم و پژوهش این ظرفیت دیگر پاسخگوی نیازهای استان نیست و استانداردهایی که به عنوان کتابخانه مرکزی در استان‌ها مطرح بوده را ندارد.

 

*بخش‌ها و  فضاهای مورد نیاز در کتابخانه مرکزی

گروه فضاهای عمومی کتابخانه شامل مخازن، آرشیو، قرائت‌خانه‌ها، خدمات اینترنتی، خدمات چند رسانه‌ای، اتاق‌های محققین فردی و گروهی، بخش کودک و نوجوان و خردسال، محل بازی و نگهداری کودکان، بخش امانات، سالن‌ها، نمایشگاه، اتاق سمعی و بصری، بخش  کتاب‌های خاص، سالن چند منظوره، اجتماعات و... است.

گروه فضاهای اداری نیز شامل مجموعه اداره کتابخانه‌های عمومی استان، مدیریت کتابخانه و فضاهای اداری کارمندان است.

گروه فضاهای فنی و کارگاهی شامل بخش انتخاب، سفارش، فهرست‌نویسی، رده‌بندی، آماده‌سازی فیزیکی، تعمیر و صحافی و اتاق‌های فنی است.

گروه فضاهای پشتیبانی هم شامل نمازخانه، محل استراحت اعضا، فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، بوفه، پارکینگ، رستوران، پذیرش و... بوده و گروه فضاهای گردشی نیز شامل سالن ورودی، معابر معلولین و... است.

 

* تملک زمین یکی از عوامل تاخیر

موسوی‌نژادیان تصریح می‌کند: باید زمین وسیع و محلی مناسب برای کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده و امکاناتی در حاشیه این مرکز از جمله یک مرکز فرهنگی و هنری احداث شود.

وی با اشاره به کند بودن روند اجرای این پروژه گفت: تملک زمین یکی از مواردی بوده که سبب تاخیر اجرایی این پروژه شده و امیدواریم با اتفاقات خوب و همکاری مالک زمین مورد نظر که از اصحاب دولت بوده، هر چه سریع‌تر مراحل اداری واگذاری زمین انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

تسریع در روند اجرای پروژه احداث کتابخانه مرکزی به حمایت مسئولان و مالکان نیاز دارد چرا که تعویق بیش از اندازه این پروژه سبب بهره‌برداری دیر هنگام از آن شده و ضمن محروم ساختن فرهنگ‌دوستان از داشتن چنین امکانی، نقطه سیاهی در بخش فرهنگ استان محسوب خواهد شد، البته بحث تعیین زمین مناسب برای احداث این کتابخانه از مهم‌ترین عوامل بوده که تاکنون انجام شده و بر اساس سخنان مسئولان ذی ربط مشکلی در زمینه بودجه این پروژه وجود ندارد به طوری که با هماهنگی و تلاش بیشتر این پروژه روند پیشرفت طبیعی خود را طی کرده و امیدواریم تا پایان سال 94 در صورت آغاز پروژه در سال جاری شاهد بهره‌برداری کتابخانه مرکزی استان قم باشیم.

...........................................

گزارش از ایمن‌سادات موسوی‌نژاد

...........................................

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول