اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع اساتید دانشگاه‌های قم صورت گرفت

بررسی مسائل علم دینی توسط آیت‌الله مصباح یزدی

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در جهان امروز تنها علوم مبتنی بر تجربه حسی ارزشمند است، اظهار داشت: وجود خدا و مسائلی از این دست با علوم تجربی قابل اثبات نیست.

بررسی مسائل علم دینی توسط آیت‌الله مصباح یزدی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی در جمع استادان دانشگاه‌های قم به موضوع علم دینی پرداخت و گفت: اینکه امروزه تنها برای علومی که با تجربه حسی قابل درک باشد ارزش قائل‌ هستند بار منفی دارد؛ با این تعریف علوم متافیزیکی و مسائل بعد از مرگ زیر سئوال می‌رود.

وی افزود: عالمان امروزی با اینکه می‌دانند علوم حسی تجربی خطاپذیر است، هر مسئله‌ای که از دایره آن خارج باشد را علمی نمی‌دانند و رد می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دین اسلام را دین واقعی و حقیقی دانست و اظهار داشت: اسلام مجموعه عقاید، اخلاق و احکام است و این سه از هم جدا نیستند؛ عقاید ریشه، اخلاق تنه اصلی و احکام شاخه و برگ‌های دین است.

مصباح یزدی عقاید را مسائل هستی‌شناسانه تعریف کرد و گفت: علم اخلاق ارزش‌هایی است که به دنبال آن اعتقادات می‌آید مثل عدالت و سخاوت؛ احکام نیز یعنی رفتارهایی که باید طبق آن عمل کرد.

عضو خبرگان رهبری دین را با متدهای مختلفی قابل اثبات دانست و تصریح کرد: متد تعقلی مهم‌ترین آنهاست، اصول دین تنها با این روش قابل اثبات است و وجود خدا را نمی‌شود با روش‌های حسی تجربی درک کرد.

این استاد اخلاق حوزه بخشی از دین را نیز با متدهای تجربی قابل اثبات دانست و اذعان داشت: برخی مسائل دین با متد عقلی و تجربی قابل اثبات نیست؛ اینکه کیفیت نماز چگونه است تنها به روش تاریخی و نقلی می‌توان آن را فهمید.

مصباح یزدی با بیان اینکه بخش‌هایی از دین را می‌توان با متدهای مزدوج اثبات کرد، گفت: معاد را می‌توان هم از راه تعقلی و هم به وسیله متد نقلی ثابت کرد.

وی تمام متدهای علمی را مرهون متد تعقلی دانست و افزود: روش‌های حسی و تجربی باید یک پشتوانه عقلی داشته باشد تا بتوان آن را قبول کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نسبت قلمرو دین و قلمرو علم را عموم و خصوص من‌وجه دانست و گفت: برخی مسائل در دین است که به علم مربوط نمی‌شود و برخی مسائل علم نیز به دین مربوط نمی‌شود؛ یک بخش مشترک نیز دارند اما قلمرو دین از علم بسیار وسیع‌تر است.

انتهای پیام/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول