اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

واقعیت‌هایی از روند اجرای طرح‌های هادی در روستاهای قم

سرنوشت طرح‌های هادی در ناکجاآباد

خبرگزاری فارس: طرح هادی را همه روستاییان می‌شناسند، اما در روستاهای قم، طرح‌های هادی نه تنها دردی درمان نکرده بلکه مشکلی بر مشکلات افزوده است.

سرنوشت طرح‌های هادی در ناکجاآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در تاریخ 21 فروردین سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران به منظور تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی‌ ایران تشکیل شد.

از جمله اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌طبق اساسنامه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی‌ می‌توان به مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف، تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم و همکاری دستگاه‌های مسئول در روستاها و شهرها، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده‌سازی آنها، کمک در زمینه تأمین مصالح ساختمانی کشور از طریق تهیه، تولید و توزیع، تهیه طرح‌های ‌هادی و اصلاح معابر در روستاها، تهیه و ارائه طرح‌های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول، اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی دو برنامه پنج ساله توسعه کشور و... اشاره کرد.

اما به نظر می‌رسد در استان قم طی چند سال اخیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمی از اهداف خود فاصله گرفته است و دلیل این مدعا نیز ابراز نارضایتی روستائیان قم از عملکرد بنیاد مسکن در این مناطق است.

 

*اجرای ناقص طرح ‌هادی در روستاهای قم

یکی از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه طرح‌های ‌هادی و اصلاح معابر در روستاهاست که این موضوع در استان قم نیز توسط این نهاد به مرحله اجرا درآمده است، اما اجرای ناقص این طرح‌ها به جای اینکه سبب آرامش و آسایش برای روستائیان شود، موجب بروز نارضایتی در بین مردم شده است.

اجرای ناقص این طرح علاوه بر اینکه چهره روستاها را نازیبا کرده، عبور و مرور و تردد روستائیان را در معابر به خصوص در فصول بارندگی با سختی مواجه کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قم در این زمینه می‌گوید: اجرای ناقص طرح‌هادی چهره روستاهای قم را نازیبا کرده است.

علی قاسمی‌ورجانی اظهار داشت: طرح‌ هادی به عنوان یکی از طرح‌های مناسب در زمینه توسعه روستاها و حل مشکلات شهری طی چند سال گذشته در استان قم هر چند اجرا شده اما این طرح دارای نواقص متعددی است که موجب شده روستاهای استان همچنان چهره‌ای زشت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر طرح ‌هادی روستایی از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بسیاری از نقاط کشور اجرا شده است گفت: به نظر می‌رسد روند اجرای طرح‌ هادی در اکثر روستاهایی که به گفته مسئولان انجام شده با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد، زیرا ویژگی‌های طرح‌ هادی با کارهای انجام شده متفاوت است.

 

* ضرورت استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح‌ هادی

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح‌های ‌هادی روستایی ضروری است زیرا اگر برای این طرح از نیروهای بومی استفاده شود ضمن ایجاد اشتغال برای ساکنین روستا، هزینه‌های اجرای پروژه نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

قاسمی تصریح کرد: در شهرها مسئولیت اجرای پروژه‌های شهری به شهرداری‌ها واگذار می‌شود و اگر مسئولیت اجرای پروژه‌های مذکور در روستاها نیز به دهیاران سپرده شود، با توجه به شناختی که آنان از بافت روستا داشته و دلسوزی خاصی که نسبت به منطقه خود دارند، می‌توانند در این زمینه موفق باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بازنگری طرح‌های‌ هادی در دستور کار بنیاد مسکن است افزود: مسئولان برای بازنگری در طرح‌های ‌هادی روستایی باید طبق قانون با دهیار و اعضای شورای اسلامی روستاها مشورت کنند، زیرا این افراد از کمی و کاستی‌های روستاها اطلاعات بیشتری دارند و می‌توانند بنیاد مسکن را در اجرای موفق طرح‌ هادی در روستاها کمک کند.

وی اضافه کرد: اگر بازنگری طرح‌ هادی بدون مشورت مسئولین محلی انجام پذیرد، نتیجه‌ای بهتر از چیزی که در حال حاضر در روستاها به عنوان اجرای طرح‌ هادی می‌بینیم، به دست نخواهد آمد.

به گفته کارشناسان طرح‌ هادی روستایی از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که در راستای فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شود و از مهم‌ترین اهداف تهیه و اجرای طرح‌ هادی روستا می‌توان به ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات بهزیستی و عمومی، ایجاد شبکه ارتباطی منظم و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای استان، ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال، ارتقای درآمد روستاییان، هدایت وضعیت فیزیکی (کالبدی) روستا و... اشاره کرد.

 

*طرح ‌هادی باید کامل اجرا شود

یکی از اهالی روستای ورجان در این زمینه گفت: طرح‌های ‌هادی در روستاها باید به صورت کامل اجرا شود، زیرا اجرای ناقص آن باعث بروز ناهنجاری‌های بسیار زیادی در روستا می‌شود.

علی ابراهیم‌بیگی اظهار داشت: طرح‌ هادی در روستای ورجان چند سالی است که اجرا شده است ولی به همان صورت نیمه کاره رها شده و به جای اینکه موجب آسایش و رفاه روستائیان شود، موجب آزار آنان شده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر تمام کوچه‌های این روستا به دلیل اجرای طرح‌ هادی چهره بسیار زشتی به خود گرفته است، حتی در میدان اصلی روستا که محل تجمع روستائیان در ایام محرم می‌باشد، اجرای ناقص طرح‌ هادی و تخریب‌هایی که به صورت کاملا غیر کارشناسی صورت گرفته است، باعث ایجاد گرد و غبار در تابستان و گل و لای در زمستان گردیده است.

وی افزود: از مسئولین بنیاد مسکن عاجزانه تقاضا داریم که یا طرح‌ هادی را اصلا اجرا نکنند و یا اگر قصد اجرای آن را دارند باید به صورت کامل در یک مدت زمان کوتاه این طرح را به پایان برسانند.

 

* تکلیف املاک واقع در طرح‌ هادی مشخص نیست

یکی دیگر از روستائیان در زمینه اجرای طرح‌های هادی گفت: چندین سال است که طرح‌ هادی در روستای ما اجرا شده است ولی تکلیف املاکی که در این طرح قرار گرفته معلوم نیست.

محمدعلی ناظرپناهی اظهار داشت: بعد از اجرای طرح‌ هادی در روستای ما، بخشی از منزل مسکونی بنده در مسیر طرح قرار گرفت که من با تخریب آن موافقت نکردم و از مسئولین خواستم که در مقابل آن زمین یا وجه نقدی را به بنده بدهند.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت چند سال از اجرای این طرح، هنوز تکلیف ملک من مشخص نیست و با قرار گرفتن در مسیر این طرح، آسایش و آرامش از خانواده بنده گرفته شده است.

 

* اعتبار لازم در اختیار ما نیست

عضو شورای اسلامی یکی از روستاهای بخش کهک هم درباره اجرای طرح هادی گفت: برای اجرای این طرح اعتبار لازم در اختیار ما قرار نگرفته است تا بتوانیم در مقابل تخریب منزل مسکونی اهالی، پولی را در اختیار آنان قرار دهیم.

وی که نخواست نامش ذکر شود بیان داشت: چندین بار از بنیاد مسکن درخواست کرده‌ایم که زمین‌هایی را در روستای خودمان در اختیار ما قرار دهد تا ما بتوانیم این زمین‌ها را در اختیار افرادی قرار دهیم که منازل مسکونی آنان در مسیر اجرای طرح ‌هادی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هنگامی که زمین‌های روستایی را برای واگذاری به جوانان آماده می‌کند، تعدادی از قطعات آن را نیز در اختیار شورا و دهیاری قرار دهد، ما می‌توانیم به سادگی مسیر اجرای طرح را بازگشایی کنیم تا اینچنین روستائیان در رنج به سر نبرند.

 

*واگذاری زمین به جوانان روستا، یا شهری‌های خوش‌نشین

یکی دیگر از برنامه‌هایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست اجرا دارد، واگذاری زمین‌های روستا به جوانان همان منطقه است. به گفته بسیاری از روستائیان تعداد زیادی از این زمین‌ها که توسط بنیاد مسکن واگذار شده؛ در حال حاضر در اختیار افرادی است که با ساخت منازل مسکونی در این زمین‌ها از آن به عنوان منزل فصلی و خوش‌نشین خود استفاده می‌کنند.

یکی از جوانانی که بنیاد مسکن قطعه زمینی را به او واگذار کرده است اظهار می‌کند: بنیاد مسکن در قبال واگذاری این زمین که حدود 240 متر است، چهار میلیون تومان از بنده گرفته است.

«محمد. ع» اظهار داشت: اگر قرار بر این است که از جوانان روستایی حمایت شود تا آنان به شهرها مهاجرت نکنند، چرا باید در مقابل واگذاری زمین روستای خودشان این مقدار پول از آنان بگیرند.

وی افزود: مسئولان می‌گویند که ما این پول را برای ایجاد زیرساخت و جدول‌گذاری و آسفالت این مناطق از متقاضیان می‌گیریم، حال اینکه بعد از چندین سال که این زمین‌ها واگذار شده و منازل مسکونی بسیار زیادی نیز در آنجا احداث شده ولی هنوز هیچ کدام از این زیرساخت‌ها برای ما فراهم نشده است.

 

*شهری‌ها زمین‌ها را با نرخ دولتی گرفته‌اند

یکی دیگر از جوانان روستایی اظهار داشت: بسیاری از زمین‌هایی که توسط بنیاد مسکن واگذار شده است، در اختیار افراد متمولی است که با ساخت مسکن ویلایی در آنها، برای خوش‌نشینی از این منازل استفاده می‌کنند.

«سعید. ف» که در یکی از اتاق‌های منزل پدری خود زندگی می‌کند اضافه کرد: سئوال اینجاست که چرا باید این زمین‌ها با نرخ دولتی در اختیار این افراد قرار بگیرد؛ در حالی که بسیاری از جوانان روستایی که صاحب زن و بچه نیز هستند، مجبورند در منزل پدری خود و در یک اتاق زندگی کنند.

وی تصریح کرد: نکته جالب ماجرا این است که این افراد که هر کدام یک یا دو خانه در قم دارند، با استفاده از وام بانکی قرض‌الحسنه مسکن روستایی خود را بنا کرده‌اند و تنها یک یا دو روز در هفته را در آن سپری می‌کنند.

 

*زمین‌های واگذاری بنیاد مسکن آزادانه خرید و فروش می‌شود

یکی دیگر از روستائیان گفت: زمین‌هایی که در روستاها توسط بنیاد مسکن واگذار شده است، آزادانه خرید و فروش می‌شود.

ابوالفضل حیدری اظهار داشت: به رغم اینکه در قرارداد واگذاری این زمین‌ها خرید و فروش و نقل و انتقال آن ممنوع اعلام شده است، این زمین‌ها در روستاهای قم خرید و فروش می‌شود و جالب اینجاست که این نقل و انتقالات در محضر هم به ثبت می‌رسد.

وی تصریح کرد: جوانان روستایی به دلیل مشکلات مالی توانایی ساخت این زمین‌ها را ندارند و به همین دلیل با سود کمی نسبت به پولی که پرداخت کرده‌اند، زمینشان را به افراد دیگر واگذار می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بنیاد مسکن در این زمینه به اهداف مورد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی که همانا رسیدگی به مشکلات مستضعفان جامعه است، نتوانسته است دست پیدا کند.

 

*به نام روستائیان؛ به کام دیگران

یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در سطح روستاها، اجرای طرح ساخت مسکن برای افراد نیازمند از محل اعتباراتی است که مقام معظم رهبری در سفر به استان قم به این کار اختصاص دادند. اما این طرح نیز دارای اشکالات فراوانی است که موجب نارضایتی شدید روستائیان شده است تا جایی که برخی از روستاها با ارسال نامه به بنیاد مسکن خواستار رسیدگی به وضعیت این طرح شده‌اند.

عضو شورای اسلامی یکی از روستاهای بخش کهک در گفت‌وگو با فارس گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب طرحی با شناسایی افراد نیازمند در سطح روستاها اقدام به ساخت مسکن برای آنان کرده است.

وی بیان داشت: بنا بر این شد که افراد نیازمندی که در روستاها زندگی می‌کنند و فاقد منازل مسکونی هستند، قطعه زمینی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند تا آنان نیز بنایی در حدود 55 متر در آن احداث کرده و بعد از تکمیل شدن در اختیار فرد متقاضی قرار دهند.

وی که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد: در مرحله اول قرار بود که این طرح با یک وام 16 میلیون تومانی به صورت کامل توسط پیمانکاران بنیاد مسکن اجرا شده و متقاضی فقط نسبت به پرداخت اقساط وام اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از گذشت مدتی از زمان اجرای طرح قرار شد که منازل مذکور تا مرحله سفت‌کاری توسط پیمانکاران در قابل اخذ مبلغی در حدود هشت میلیون تومان اجرا شود و بقیه کار توسط خود متقاضی تکمیل گردد.

این عضو شورای روستایی اضافه کرد: در حال حاضر در بسیاری از روستاهای این بخش منازل مذکور در حال ساخت هستند که نحوه اجرای آن نیز موجب ایجاد نارضایتی‌هایی در بین مردم شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از روستائیان که بنیاد مسکن در حال ساخت منزل مسکونی برای آنان است با مراجعه به دهیاری‌ها و شوراهای روستا، نسبت به قیمت تمام شده‌ای که پیمانکاران برای ساخت منازل مسکونی آنان در نظر گرفته‌اند اعتراض دارند و می‌گویند پیمانکاران تا این مرحله از ساخت و سازی که برای ما انجام داده‌اند حداکثر مبلغ پنج میلیون تومان هزینه کرده‌اند، در حالی که آنان از هشت میلیون تومان وام استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: همه این اعتراضات با عناوین مختلف و با نامه‌نگاری‌های فراوان به مسئولین بنیاد مسکن اطلاع‌رسانی شده است و منتظر رسیدگی مراجع ذیربط به این مشکلات هستیم.

 

*ساخت خانه 55 متری در روستا توجیه ندارد

یکی از ساکنین روستای ورجان با انتقاد از ساخت‌ خانه‌هایی بسیار کوچک در روستاها گفت: ساخت خانه 55 متری در روستا به هیچ عنوان توجیه ندارد و بیشتر کسانی که متقاضی ساخت این منازل هستند قصد اجاره آن را به افاغنه دارند.

محمد بابایی بیان داشت: بنیاد مسکن در انتخاب افراد نیازمند برای احداث منازل مسکونی باید دقت عمل بیشتری داشته باشد و بعضی از افرادی که بنیاد در حال ساخت خانه برای آنان است، افرادی در سطح متوسط به بالا هستند و در روستاها افراد نیازمندتر از آنان نیز پیدا می‌شود.

وی گفت: بسیاری از این افراد قصد دارند بعد از ساخت این منازل آنان را در اختیار اتباع بیگانه از جمله افغانی‌ها قرار دهند و مبالغی را به عنوان کرایه دریافت کنند که با این کار به نظر نمی‌رسد نظر مقام معظم رهبری که ساخت خانه برای افراد نیازمند باشد، تامین شود.

وی تصریح کرد: قطعا نظر مقام معظم رهبری ساخت خانه برای افراد نیازمند بوده است و اگر اینچنین نشود، دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئول هستند.

 

*پیمانکاران کار را رها کرده‌اند

یکی از ساکنین روستای وشنوه نیز معتقد است: بنده از جمله کسانی هستم که قرار بود بنیاد مسکن منزلی را برای من احداث کند.

علی مرتضوی اظهار داشت: چندین ماه است که پیمانکاران فوندانسیون را ریخته و کار را به امان خدا رها کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در صحبت‌هایی که با پیمانکاران داشتم قرار شد با پرداخت مابه التفاوت به جای ساخت 55 متر، زیربنای بیشتری را برای من در نظر بگیرند که بخشی از این پول را نیز پرداخت کرده‌ام ولی هنوز هیچ اقدامی برای ساخت منزل مسکونی بنده صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در برخی از روستاها افرادی برای احداث این منازل معرفی شده‌اند که به هیچ عنوان نیازمند نیستند و همه آنها در قم خانه دارند و این منازل را برای تابستان و خوش‌نشینی می‌خواهند.

در سفرهای استاندار قم به بخش‌های مختلف استان یکی از مهم‌ترین گلایه‌های مطرح شده از سوی روستاییان مشکلات آنها با بنیاد مسکن و نحوه اجرای طرح‌های هادی بود که امید است مسئولان امر با جدیت بیشتری نسبت به رفع مشکلات روستاها اهتمام داشته باشند تا در کنار پیشرفت‌های گسترده در شهر قم، روستاها نیز با این پیشرفت‌ها همگام شوند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول