اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

سامانه مدیریت ملی تولید دانش ایجاد شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: برای اسلامی‌سازی علوم انسانی باید سامانه مدیریت ملی تولید دانش با مشارکت صاحب‌نظران ایجاد شود.

سامانه مدیریت ملی تولید دانش ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد ظهر امروز در دیدار اعضای شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با آیت‌الله مقتدایی اظهار داشت: شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های گسترش‌دهنده امر تولید علم در کشور است.

وی ادامه داد: البته یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها بودن به معنای تنها دستگاه بودن نیست و باید مجموعه‌های دیگری که در این زمینه می‌توانند تاثیرگذار باشند را وارد میدان تصمیم‌گیری کرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: امروز دستگاه‌های متعددی در کشور در زمینه گسترش علوم و دانش نقش دارند که شناسایی این مراکز و ظرفیت‌ها آنها یکی از ضروریات انجام اقدام مثبت در این زمینه است.

وی ابراز داشت: باید سهم و نقش هر دستگاه در روند تولید علم در کشور شناسایی و تبیین شود تا نقشی که هر یک از آنها در این زمینه می‌توانند ایفا کنند، مشخص شود.

عماد گفت: تبیین روند سهم و نقش هر یک از این دستگاه‌ها در نهایت به تدوین یک سامانه مدیریت ملی تولید دانش در کشور منجر خواهد شد.

وی یادآور شد: نکته دیگر این است که همه ما باور کرده‌ایم که تولید دانش و توسعه در کشور وابسته به نقشه جامع تولید علم در کشور است و این نقشه جامع تولید علم، نیاز به یک ‌سری نقشه‌های بخشی و جزئی‌تر برای هر کدام از رشته‌ها دارد که باید تدوین شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: دانش توسط هیچ دستگاهی جز صاحبان اصلی تولید فکر مدیریت‌پذیر نیست و یک دستگاه اجرایی نمی‌تواند فارغ از چهره‌های برتر تولید دانش برای مدیریت دانش در کشور تصمیم‌گیری کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما در دانش فقه و اصول نمی‌توانیم در مورد روند تولید این علوم تصمیم‌گیری کنیم اما مراجع، فیلسوفان و عالمان بزرگ حوزه را در تصمیم‌گیری خود مشارکت ندهیم.

عماد عنوان داشت: مشارکت صاحبان اصلی فکر و ایده در تصمیم‌گیری برای روند کلی تولید دانش بسیار ضروری است.

وی افزود: باید تصویری از این موضوع ارائه دهیم که سهم حوزه‌های علمیه در جریان تولید، نشر و کاربست علوم انسانی و اسلامی چیست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: اگر قرار است دانش‌های مختلف مرتبط با اسلام ترویج داده شود و برای آن در سراسر کشور دانشگاه، پارک علم و فناوری و رشته ایجاد شود، باید ابتدا مشخص کنیم که حوزه در این میان چه جایگاهی دارد.

وی ادامه داد: کسانی که بیشترین سهم در تولید محصولات علمی و مقالات تخصصی دارند باید در زمینه تدوین سندهای راهبردی مشارکت‌ فعال داشته باشند.

عماد ابراز کرد: نقش پیش‌فرض‌های دینی در حوزه علوم انسانی نقشی انکارناپذیر است و امروز باید در زمینه عملیاتی کردن این موضوع گام برداریم.

وی افزود: آحاد حوزویان و دانشمندان علوم انسانی و اسلامی در این بخش نقش خود را ایفا می‌کنند اما به صورت سامان‌یافته و سازمان‌دهی شده زمینه‌ای برای ارتباط منطقی میان این نهادها و افراد در کشور وجود ندارد و این برای نظام علمی کشور یک ضعف بزرگ است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با وجود اینکه شخصیت‌های برجسته‌ای وجود دارند اما حوزه به لحاظ سازمانی حضور چشمگیری ندارد.

وی گفت: در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری نیز نماینده‌های رسمی حوزه حضور ندارند و تمام این خلأها مانع اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است.

عماد اذعان داشت: شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نهاد موثری است که می‌تواند این حلقه مفقوده را جبران کند و زمینه را برای استفاده از تجارب حوزه در توسعه تمام مولفه‌های علوم انسانی و علوم اسلامی مهیا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در سطح ملی سامانه مدیریت علم را سامانه مشارکت حداکثری تمام دستگاه‌ها تعریف کنیم، می‌توانیم به عملی شدن اسلامی‌سازی علوم انسانی امیدوار باشیم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول