به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین سید علی عماد ظهر امروز در دیدار اعضای شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با آیتالله مقتدایی اظهار داشت: شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری یکی از مهمترین دستگاههای گسترشدهنده امر تولید علم در کشور است.
وی ادامه داد: البته یکی از مهمترین دستگاهها بودن به معنای تنها دستگاه بودن نیست و باید مجموعههای دیگری که در این زمینه میتوانند تاثیرگذار باشند را وارد میدان تصمیمگیری کرد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه افزود: امروز دستگاههای متعددی در کشور در زمینه گسترش علوم و دانش نقش دارند که شناسایی این مراکز و ظرفیتها آنها یکی از ضروریات انجام اقدام مثبت در این زمینه است.
وی ابراز داشت: باید سهم و نقش هر دستگاه در روند تولید علم در کشور شناسایی و تبیین شود تا نقشی که هر یک از آنها در این زمینه میتوانند ایفا کنند، مشخص شود.
عماد گفت: تبیین روند سهم و نقش هر یک از این دستگاهها در نهایت به تدوین یک سامانه مدیریت ملی تولید دانش در کشور منجر خواهد شد.
وی یادآور شد: نکته دیگر این است که همه ما باور کردهایم که تولید دانش و توسعه در کشور وابسته به نقشه جامع تولید علم در کشور است و این نقشه جامع تولید علم، نیاز به یک سری نقشههای بخشی و جزئیتر برای هر کدام از رشتهها دارد که باید تدوین شود.
معاون پژوهش حوزههای علمیه ابراز داشت: دانش توسط هیچ دستگاهی جز صاحبان اصلی تولید فکر مدیریتپذیر نیست و یک دستگاه اجرایی نمیتواند فارغ از چهرههای برتر تولید دانش برای مدیریت دانش در کشور تصمیمگیری کند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما در دانش فقه و اصول نمیتوانیم در مورد روند تولید این علوم تصمیمگیری کنیم اما مراجع، فیلسوفان و عالمان بزرگ حوزه را در تصمیمگیری خود مشارکت ندهیم.
عماد عنوان داشت: مشارکت صاحبان اصلی فکر و ایده در تصمیمگیری برای روند کلی تولید دانش بسیار ضروری است.
وی افزود: باید تصویری از این موضوع ارائه دهیم که سهم حوزههای علمیه در جریان تولید، نشر و کاربست علوم انسانی و اسلامی چیست.
معاون پژوهش حوزههای علمیه گفت: اگر قرار است دانشهای مختلف مرتبط با اسلام ترویج داده شود و برای آن در سراسر کشور دانشگاه، پارک علم و فناوری و رشته ایجاد شود، باید ابتدا مشخص کنیم که حوزه در این میان چه جایگاهی دارد.
وی ادامه داد: کسانی که بیشترین سهم در تولید محصولات علمی و مقالات تخصصی دارند باید در زمینه تدوین سندهای راهبردی مشارکت فعال داشته باشند.
عماد ابراز کرد: نقش پیشفرضهای دینی در حوزه علوم انسانی نقشی انکارناپذیر است و امروز باید در زمینه عملیاتی کردن این موضوع گام برداریم.
وی افزود: آحاد حوزویان و دانشمندان علوم انسانی و اسلامی در این بخش نقش خود را ایفا میکنند اما به صورت سامانیافته و سازماندهی شده زمینهای برای ارتباط منطقی میان این نهادها و افراد در کشور وجود ندارد و این برای نظام علمی کشور یک ضعف بزرگ است.
معاون پژوهش حوزههای علمیه ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با وجود اینکه شخصیتهای برجستهای وجود دارند اما حوزه به لحاظ سازمانی حضور چشمگیری ندارد.
وی گفت: در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری نیز نمایندههای رسمی حوزه حضور ندارند و تمام این خلأها مانع اسلامیسازی دانشگاهها است.
عماد اذعان داشت: شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نهاد موثری است که میتواند این حلقه مفقوده را جبران کند و زمینه را برای استفاده از تجارب حوزه در توسعه تمام مولفههای علوم انسانی و علوم اسلامی مهیا کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در سطح ملی سامانه مدیریت علم را سامانه مشارکت حداکثری تمام دستگاهها تعریف کنیم، میتوانیم به عملی شدن اسلامیسازی علوم انسانی امیدوار باشیم.
انتهای پیام/و۱۰